EnAnonumius skrev 2023-02-19 14:59:01 följande:
Du har fel. Man tar inte alls utredningen när "allt är lugnt och fint". Vad får du det ifrån?
Här är lite fakta hämtat från lagen.
Jag citerar Föräldrabalken Kap 2 §1:
2 kap. Om socialnämnds medverkan vid fastställande av faderskap
1 § Om inte en viss man eller kvinna på grund av äktenskap eller registrerat partnerskap ska anses som far eller förälder enligt 1 kap. 9 § till ett barn som står under någons vårdnad, är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs, om barnet har sin hemvist i Sverige.
Om modern är myndig och folkbokförd i Sverige när barnet föds, inträder skyldigheten enligt första stycket först 15 dagar efter barnets födelse. Lag (2021:783).
(slut citat)
Notera noggrant att det står:
"Om modern är myndig och folkbokförd i Sverige när barnet föds, inträder skyldigheten enligt första stycket först 15 dagar efter barnets födelse."
Är barnet prematur, så gäller lagen fortfarande. Man startar utredningen 15 dagar efter att barnet är född.
Nu vet jag att när jag skriver detta inlägg att EpicF redan har svarat och påtalat om detta med 15dagar... Dock så lägger jag med lagtexten så man bevisar att du har fel här också.
Jag menar att det fungerar som allt annat, bara man registrerar ett ärende innebär det även att man startat ärendet, men man behöver inte fysiskt starta ärendet med arbete, man tar det när man kommer dit, oftast har man fler ärende med liknande prioritet i högen, man jobbar systematiskt fram, ibland tar det 2-4 månader.
Liknande kan du se hos polisen, du ringer in ett pågående brott, polisen svara vi se om vi kan skicka någon, ibland kommer dom timmar efter.
Liknade är det med dom flesta myndigheter osv, man gör det man kan, dvs oftast är det inte direkt på studs, man har andra ärenden som redan finns.
Bara för att en pappa ringer in o berätta jag är pappan, menas inte att man inte även frågar mamman och följer utredningen. Oftast startar man inte med dna, man snackar med grabben, vill han ha dna gör med det då först, även det tar sin tid, alla får tid för att fullfölja vilka krav man ställer, det är inte spikade tider, man tar det med en tid som passar inom tidsramen.