• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EnAnonumius
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-16 17:33:39 följande:
    Hon var ju väldigt övertygad före årsskiftet att det var jag som är pappan. Så att hon skulle kommit på nu när barnet är fött att det är någon annan som är pappan och fått honom att signa nån digital bekräftelse är väl nä inte så troligt. så när barnet är 15 dar borde utredning börja allstå? så jag har nån tidsram på ett ungefär bara. Men va händer om mamman inte vill va me i nån utredning då hur länge kan hon få inte villa det då i alla oändlighet eller?
    Om mamman vägra att delta i utredningen, så kommer familjerätten att fortsätta jobba på utredningen av fadern. Skulle det komma fram senare (när barnet är ålder) så förlorar mamman underhållsstödet som hon får från försäkringskassan. Vilken kan resultera i att hon kan bli helt utan pengar om pappan vägra att betala.

I mitt personliga tycke, så tycker jag det är "för snällt" straff med uteblivet underhållsstöd. Jag anser att det borde utgå böter till mamman om hon inte deltar i faderskapsutredningen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-03-16 17:09:25 följande:
    Fel..

En kvinna kan inte alls gå in på skatteverket och anmäla en "pappa" och sedan så blir det ingen faderskapsutredning. Vad har du från det ifrån? För det du skriver här stämmer inte med verkligheten och informationen på skatteverkets hemsida,.

Det står på skatteverkets hemsida hur digitalt bekräftelse går till. Och det skatteverket skriver på sin hemsida stämmer inte överens med ditt påstående.  Så du påstår fel.

Sedan så finns det en signifikant viktig sak till.
    Skall det bekräftas via nätet så måste det ske inom de första 14 dagarna efter barnet är fött. D.vs det får gå maximalt 14dagar efter barnet är fött. Kommer det inte in en sådan bekräftelse från BÅDE mannen och kvinnan så kommer faderskapsutredningen att starta automatiskt.
    Då det är LAG på att faderskapsutredningen skall starta på den 15dagen efter barnet är fött.
    Ja!

Förstår inte varför du inte tror det? står klart o tydligt hur man ska göra.

Så här använder ni tjänsten:

Du som inte har fött barnet:
    1. Logga in i e-tjänsten med ditt personnummer.
    2. Bekräfta att du är barnets förälder. Du kan samtidigt också ansöka om gemensam vårdnad.
    3. Signera med e-legitimation.
    4. Meddela den förälder som fött barnet att det finns en bekräftelse att godkänna.

Du som har fött barnet:
    1. Vänta tills den andra föräldern har bekräftat sitt föräldraskap i tjänsten.
    2. Logga in i e-tjänsten med ditt personnummer.
    3. Godkänn den andra personens föräldraskap. Du kan samtidigt också ansöka om gemensam vårdnad.
    4. Signera med e-legitimation.

När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har godkänt bekräftelsen genom att också signera är föräldraskapet fastställt.

• Anonym (Stuten)
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-17 08:13:27 följande:
    Ja!

Förstår inte varför du inte tror det? står klart o tydligt hur man ska göra.

Så här använder ni tjänsten:

Du som inte har fött barnet:
    1. Logga in i e-tjänsten med ditt personnummer.
    2. Bekräfta att du är barnets förälder. Du kan samtidigt också ansöka om gemensam vårdnad.
    3. Signera med e-legitimation.
    4. Meddela den förälder som fött barnet att det finns en bekräftelse att godkänna.

Du som har fött barnet:
    1. Vänta tills den andra föräldern har bekräftat sitt föräldraskap i tjänsten.
    2. Logga in i e-tjänsten med ditt personnummer.
    3. Godkänn den andra personens föräldraskap. Du kan samtidigt också ansöka om gemensam vårdnad.
    4. Signera med e-legitimation.

När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har godkänt bekräftelsen genom att också signera är föräldraskapet fastställt.

Tror det handlar om att kvinnan inte kan initiera detta utan det är pappan som säger han är pappa och mamman godkänner detta. Det vill säga mamman kan inte peka ut en pappa där online.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-03-16 19:00:31 följande:
    Om mamman vägra att delta i utredningen, så kommer familjerätten att fortsätta jobba på utredningen av fadern. Skulle det komma fram senare (när barnet är ålder) så förlorar mamman underhållsstödet som hon får från försäkringskassan. Vilken kan resultera i att hon kan bli helt utan pengar om pappan vägra att betala.

I mitt personliga tycke, så tycker jag det är "för snällt" straff med uteblivet underhållsstöd. Jag anser att det borde utgå böter till mamman om hon inte deltar i faderskapsutredningen.
    Sedan fel även här.

Lagen är klar och tydlig, om mamman "utan giltigt skäl"  dvs om mamman inte har ett skäl till varför hon inte vet vem pappan är, bara promt vägra uppge.

Men uppger hon att hon inte minns på grund av ett ONS eller liknande så är det ett giltigt skäl, dvs då får hon underhållsstöd via systemet.

Svensk lag är som alltid, finns enkla vägra runt allt, det ser vi inte minst i alla rättegångar, och fr förklaringar, även bland domare som inte vet vad en snippa är, man måste slå i en ordbok.

Kort, man behöver bara ha ett skäl, det kan vara vad som helst för att inte kunna uppge vem pappan är, då får man underhållsstöd.
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Stuten) skrev 2023-03-17 08:25:45 följande:
    Tror det handlar om att kvinnan inte kan initiera detta utan det är pappan som säger han är pappa och mamman godkänner detta. Det vill säga mamman kan inte peka ut en pappa där online.
    Nej. vi har fått en ny lag. Man har gjort det enklare på alla sätt och vis, man sparar även in pengar, samt det går snabbt och enkelt.
    Det räcker att man är bokförd i landet, man behöver inte bo ihop, gifta blir per automatik föräldrar.
    -

Bakgrund till lagändringen

Mer än hälften av alla barn som föds i Sverige har ogifta föräldrar. När en ogift kvinna föder ett barn ska det fastställas vem som är den andra föräldern. För majoriteten av alla nyfödda barn behövs därför ett föräldraskap fastställas genom bekräftelse eller dom. I samband med den nya möjligheten till bekräftelse anpassas också lagen till hur familjebildningen ser ut i dagens samhälle, och alla typer av föräldraskap; faderskap, föräldraskap i samkönade relationer och fader- och moderskap när en av föräldrarna eller båda har ändrat könstillhörighet.

• EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-17 08:13:27 följande:
    Ja!

Förstår inte varför du inte tror det? står klart o tydligt hur man ska göra.personnummer.
    Var INTE så du skrev..

Här är vad du faktiskt skrev.

Jag citera  DIG och dina EGNA ord från inlägg #1155:
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-16 13:08:52 följande:

Med dagens regler kan man anmäla en pappa via skatteverket, genom detta tas inga fler faderskaps utredningar upp, dvs det finns en pappa som är säker, han är pappan.

(slut citat)

Så du hade inget att komma med (som vanligt) emot mig. 
    Inte mina problem att du vägra att komma ihåg vad du själv skriver.

Du skrev klart och tydligt att man kan anmäla EN pappa via nätet.

Så du hade inget alls att komma med. Inget att rätta mig på.

Så du kan spola dit direkta skitsnack om att jag inte trår på vad som står på skatteverket.

Så du kan spola ditt skitsnack för gott om att jag inte trå på vad skatteverket säger.

Det är DIG jag inte håller trvärdig för du skriver ju precis motsatsen till vad som står på skatteverket.

• EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-17 08:43:25 följande:
    Sedan fel även här.
    Jag har inte fel. Jag utelämnade en detalj.
    Ser du och förstår skillnaden mellan att "ha fel" och "utelämna en detalj".

Det hade du sett om du valde att lära dig någon gång att läsa vad folk faktisk skriver.

• EnAnonumius
    Anonym (Stuten) skrev 2023-03-17 08:25:45 följande:
    Precis så. Det är exakt vad det handlar om.

Skönt med människor som läser vad som faktiskt står.

Tack..
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-03-17 09:11:11 följande:
    Jag har inte fel. Jag utelämnade en detalj.
    Ser du och förstår skillnaden mellan att "ha fel" och "utelämna en detalj".

Det hade du sett om du valde att lära dig någon gång att läsa vad folk faktisk skriver.
    Ta upp det med domaren efter du förlorat målet, jag utelämnade bara en en detalj.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-17 09:27:46 följande:
    Ta upp det med domaren efter du förlorat målet, jag utelämnade bara en en detalj.
    Du har så fel i alla dina inlägg, men du inser inte det själv. Pinsamt. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?