• Anonym (TS!)

Ilsken ex/särbo

Jag har fyra barn tillsammans med min "särbo/ex" (vet inte riktigt hur jag ska benämna honom ens?! Nå, de är mellan 2 och 9 år gamla alla barnen. Tre stycken i skolåldern, en i förskolan (om det spelar någon roll). 

Vi träffades online, blev tillsammans efter ett halvårs chattande. Förlovade oss andra gången vi sågs (3 månader efter första gången vi sågs). Gifte oss dock först 3 år senare. Skilde oss (på mitt intiativ) efter 7 år som gifta. Fortsatte bo som sambos tills i år (maj). Då efter ca 3 år som skilda men sambos.. 

Det har förekommit hot, misshandel (mot mig - dock i barnens närvaro)... Men främst psykisk misshandel, pikar och kontroll över vad jag gör, med vem och hur länge, osv. Genomgått min telefon, mejl osv vid flertal gånger. 

Nu var det på mitt intiativ han slutligen flyttade ut och gick med på att bo som särbos. MEN, han skrev på kontraktet och åkte sedan på jobb hela sommaren.. Så det var jag och tjejerna som bar över hans saker till hans lägenhet (50 meter från vår lägenhet). Nu har det gått... 7 månader, hans säng är fortfarande i min lägenhet. Jag har hans bil, hans företags bränslekort... Han betalar inget underhåll, sover fortfarande mestadels hos mig (förutom då han är iväg på jobb). Han har nog sovit ca 5-10 nätter i sin lägenhet totalt sedan han fick den. Jag har försökt få till att han ska sova där hela tiden. Men.. verkar inte gå in hos honom. Han fördröjer allt. Köper in saker till oss - som om vi fortfarande är ett par och bor ihop, etc. 

Sover han här så hjälper han ändå inte till med barnen. Säger bara till barnen att "Lyssna på mamma nu!".. Äter vi middag allihopa så äter han upp och sedan sätter sig i soffan, så får jag rodda med allt kring barnen och deras middag (samt se till att de sitter kvar och äter upp - trots att de vill gå ifrån, pappa har ju gjort det?!). Han kör dem aldrig till simskola.. Han kan på sin höjd hämta dem på skola och förskola - men då måste jag ringa till fritids osv för att de ska gå ut till honom (han ringer till mig, jag till dem och sedan till honom för att bekräfta) - detta även trots jag legat på sjukhus, varit utomlands på resa osv). 

Jag vill nu be om underhåll (vilket han kommer vägra betala ut och bli vansinnig på att jag vill ha - men det är ju för barnens bästa, att jag faktiskt får en ekonomi / budget som kan gå runt). Nu i december är det jag som fått skjuta till pengar till honom för att han ska kunna handla mat. Han har ofta använt tex att jag använder hans ena bil som en del i "underhållet".. Men, jag är helt ok med att lämna tillbaka nycklarna osv - och ta buss med barnen om det bara är så att jag får underhållet, för det kommer underlätta så mycket ändå..! Han säger han hellre flyttar ut ur landet, än att betala underhåll. Vet att han kommer bli riktigt jäkla vansinnig på detta.. Att jag blandar in FK i detta. Jag har ju till och med bostadsbidrag, och bor han här - så blir det ju fusk, vilket jag inte vill eller har gått med på.. Det fattar inte han. Han har en extranyckel, vilket är enda extra nyckeln som finns, tänker.. Är det "smart" av mig att tex hävda min nyckel gått sönder så jag behöver hans...? 

• Svar på tråden Ilsken ex/särbo
  • Anonym (.)

Bättre kanske ni har varannan vecka än att du ska förlita dig på underhåll för att få din budget att gå ihop. Det är fel väg.

• Anonym (´´´)

men TS - så oklart om ni är ihop eller inte? Hur har ni egentligen sagt? 

Ni måste göra klart vad ni är i relation till varandra. Sen kan ni börja diskutera pengar. 

ta din nyckel, tvinga ut honom. Låt honom inte sova hos dig! Hur svårt ska det vara. 

• Anonym (TS!)
    Anonym (.) skrev 2022-12-21 15:17:18 följande:

Bättre kanske ni har varannan vecka än att du ska förlita dig på underhåll för att få din budget att gå ihop. Det är fel väg.

Han bor enbart i en tvåa, får inte plats med dem i den. Hävdar själv att han inte ens får plats med sin i den... Därför måste han göra plats för att ens ha en säng där, åt sig själv. Och står i våra skilsmässopapper att de ska bo hos mig, för deras bästa. 
  • Anonym (TS!)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-21 15:20:21 följande:

men TS - så oklart om ni är ihop eller inte? Hur har ni egentligen sagt? 

Ni måste göra klart vad ni är i relation till varandra. Sen kan ni börja diskutera pengar. 

ta din nyckel, tvinga ut honom. Låt honom inte sova hos dig! Hur svårt ska det vara. 

Det är jäkligt svårt - om man är konflikträdd och rädd för att han ska bli förbannad igen. För min del är det sllut, för hans del vill han kämpa för oss. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 15:21:59 följande:
    Det är jäkligt svårt - om man är konflikträdd och rädd för att han ska bli förbannad igen. För min del är det sllut, för hans del vill han kämpa för oss. 
    Konflikträdd eller ej. Du har inget val. Du måste ta tag i detta eller så låter du det vara och fortsätter att leva som nu. Vilka råd hade du trott att vi skulle kunna ge dig? Du måste göra jobbet själv, det måste vi alla.
  • Anonym (TS!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-21 15:33:02 följande:
    Konflikträdd eller ej. Du har inget val. Du måste ta tag i detta eller så låter du det vara och fortsätter att leva som nu. Vilka råd hade du trott att vi skulle kunna ge dig? Du måste göra jobbet själv, det måste vi alla.
    Absolut, det förstår jag. Men bara så svårt att ta tag i det när jag vet att han kommer bli pissligt arg. 
  • Anonym (.)
    Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 15:21:05 följande:
    Han bor enbart i en tvåa, får inte plats med dem i den. Hävdar själv att han inte ens får plats med sin i den... Därför måste han göra plats för att ens ha en säng där, åt sig själv. Och står i våra skilsmässopapper att de ska bo hos mig, för deras bästa. 
    Bo med ett par barn i en tvåa är inget problem. Bästa för barnen är inte att bråka med den andre föräldern. Och ännu bättre är att inte skilja sig alls.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (TS!) skrev 2022-12-21 15:37:05 följande:
    Absolut, det förstår jag. Men bara så svårt att ta tag i det när jag vet att han kommer bli pissligt arg. 
    Vad blir han arg över? Ni har väl redan gjort slut?
  • Anonym (TS!)
    Anonym (.) skrev 2022-12-21 15:43:20 följande:
    Bo med ett par barn i en tvåa är inget problem. Bästa för barnen är inte att bråka med den andre föräldern. Och ännu bättre är att inte skilja sig alls.

Att inte skiljas och ändå må dåligt som förälder i förhållandet - är det sämsta barnen kan få uppleva, tänker jag. Och därför tog jag dessa steg från att vara gift med honom till att vilja bo själv med barnen. 

Att bo med 1-2 barn i det, visserligen hade det fungerat. Men inte med fyra barn.. Och inte så som han möblerat det nu (ett rum = kontor, det andra är ett slags lager / verktyg / hobby-rum). 

• Anonym (TS!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-21 15:44:46 följande:
    Vad blir han arg över? Ni har väl redan gjort slut?
    Jag har gjort slut flera gånger, ja. Och då har han visat ånger och försökt att vara mer... positiv / snäll, osv. Så egentligen är det väl i en dvala nu. Inte tillsammans, som i ett par.. Men inte heller slut - enligt honom. Men för mig är allting slut, jag har bara inte orkat bråka om det på slutet. 
Svar på tråden Ilsken ex/särbo