• Anonym (Tomtehot?)

Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?

Nu är det snart jul igen och en anledning för barnen att se fram emot Julklappar och tomten.

När era barn är busiga och olydiga, hotar ni då med att tomten inte ska komma eller att barnet inte ska få några julklappar(fast det såklart ska få det) som tomt hot alltså?

• Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?
  • Jemp

Nej. 

Såg tips som cirkulerar på instagram att slå in tomma paket och slänga/bränna upp om barnet inte lyder. Känns riktigt elakt- så det gör jag alltså inte heller. 

• Anonym (Gudrun)
    Jemp skrev 2022-12-19 22:29:41 följande:

Nej. 

Såg tips som cirkulerar på instagram att slå in tomma paket och slänga/bränna upp om barnet inte lyder. Känns riktigt elakt- så det gör jag alltså inte heller. 

Men herregud! Vad är det för fel med vissa... 
  • Anonym (Signatur)
    Jemp skrev 2022-12-19 22:29:41 följande:

Nej. 

Mot mindre barn absolut elakt. 

Men snackar vi större barn så är det väl inte mer än rätt att dom lär sig att handling har konsekvenser. Vare sig det rör sig om julklappar eller annat

• Anonym (L o v e)
    Anonym (Yes) skrev 2022-12-19 20:26:32 följande:

Ja det gör jag och jag vågar stå för det.
    Är det pedagogiskt? Nej. 
    Hjälper det barnet att göra som jag säger? Ja. 
    Tror jag att alla andra också gör det fastän dom säger att dom inte gör det? Ja.

Jag kan absolut skriva under på att jag är opedagogisk i bland, och absolut kan jag hota barnen. "om du inte gör som jag säger så stänger jag av internet, har absolut hörts hemma hos oss"

Tomten har aldrig kommit till mina barn, dom vet att julklapparna är från oss föräldrar. Så varför skulle jag plötsligt börja hota med att tomten inte kommer, när jag inte ljugit om tomten från början? 

• Eliiza

Nej. Absolut inte! Att försöka uppfostra barn genom att hota eller ljuga för dem finns inte på kartan!

Die sich in Liebe ergibt
  • Spucks
    Anonym (Yes) skrev 2022-12-19 20:26:32 följande:

Tror jag att alla andra också gör det fastän dom säger att dom inte gör det? Ja.

Varför tycker du att alla föräldrar jobba med tomma hot? Mina barn får konsekvenser om de beter sig illa och ibland straff, om jag anser det nödvändig. Men tomma hot har jag aldrig använt och kommer aldrig att använda. Inte för att jag är så pedagogisk och korrekt, utan för att jag är inte dum. Barn är inga idioter, de märker om man om och om igen uttala hot som sedan aldrig uppfylls och då kommer de skita helt i vad man säger. Jag har inget behov att göra livet svårare för mig än nödvändig.
  • Anonym (L)

Nej. Har aldrig gjort. Däremot har jag ifrågasatt någon gång när hen varit otacksam och betett sig rövigt på julen om hen borde fått något alls. Då har det genast blivit annat ljud i skällan.

• Jemp
    Anonym (Signatur) skrev 2022-12-20 08:12:06 följande:

Mot mindre barn absolut elakt. 

Men snackar vi större barn så är det väl inte mer än rätt att dom lär sig att handling har konsekvenser. Vare sig det rör sig om julklappar eller annat

Vad vill du att de ska lära sig av det?
  • Anonym (Signatur)
    Jemp skrev 2022-12-20 10:54:19 följande:
    Vad vill du att de ska lära sig av det?
    Exakt det jag sa, att handling får konsekvenser. 
    Kan dom inte bete sig, stäng av internet tex.
    Jag har inte slagit in en fejkjulklapp och slängt, men ser inte problemet att göra det mot ett äldre barn 
  • Jemp
    Anonym (Signatur) skrev 2022-12-20 11:08:22 följande:
    Jag har inte slagit in en fejkjulklapp och slängt, men ser inte problemet att göra det mot ett äldre barn 
    Hur är det en konsekvens?
  • Tukt
    Anonym (Signatur) skrev 2022-12-20 11:08:22 följande:
    Känns som du har ett ganska öppet sätt att se på ordet "konsekvens". För det du beskrev där är snarare att se som ett straff. En konsekvens bör rimligen vara kopplad till en specifik handling eller beteende.
    Är du exempelvis slarvig med din mobil, och inte tar till dig tillsägelser, så kan det dröja innan den lagas eller ersätts vid en incident. Det går att motivera.
    Men om du är slarvig med mobilen, och därför inte får godis på julaftonen, så blir det ett straff, eftersom det inte finns någon som helst logisk koppling.
    Det är såklart enkelt för den vuxna att straffa med saker man vet svider. Men om barnet, eller ungdomen faktiskt lär sig något av det, annat än att vuxna använder makt godtyckligt, är ju frågan.
  • Anonym (ann)

Nej vi hotar inte utan julklapparna är redan tillbakalämnade. Funderar på att anlita någon främmande för att spela en arg tomte som ger uppläxning.

• Anonym (idiotier)

Nej, då anser jag att man är en störd jävel som plågar barn.

De där fullblodsmiffona i USA som låter en vuxen utklädd till Grinchen sno barnens klappar medan barnen gråter och skriker av ångest och vuxna skrattar och filmar borde fanimig spärras in.

Jag hoppas deras unge får tag i en pistol och bara "Jag dödar Grinchen!!", det kommer bergis att hända någon snart.

• Anonym (Hin håle)

Hota barn? Idioti. 

• Citronella

Nej, det har jag aldrig gjort jag brukar inte komma med tomma hot. Jag tror det är helt verkningslöst att säga så också min erfarenhet (av att observera andra) är att barn inte lyssnar på sånt) 

• Kung Kisstank

Tycker inte man ska hota med sånt man inte tänker fullfölja. Det ser de igenom rätt snabbt. Tycker inte man ska hota överhuvudtaget men däremot att de får lära sig konsekvenser om de inte lyssnar. T ex om de inte är klara i tid kommer vi inte komma iväg till det där roliga vi skulle göra, eller att inte klä sig ordentligt när det är kallt ute etc.

• FrökenCarlsson

Hot och mutor är det enda som funkar! 

Men jag är konsekvent i alla fall, använder mig alltid av det! :)
    Har aldrig hotat mina mindre barn, större ja men när vi skojar om det.. 

• Anonym (ene)

självklart!

Fast hon är 26 och bryr sig inte.

Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?