• Anonym (Tomtehot?)

Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?

Nu är det snart jul igen och en anledning för barnen att se fram emot Julklappar och tomten.

När era barn är busiga och olydiga, hotar ni då med att tomten inte ska komma eller att barnet inte ska få några julklappar(fast det såklart ska få det) som tomt hot alltså?

• Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?
  • Anonym (Gudrun)
    Drottningen1970 skrev 2022-12-19 17:42:46 följande:
    Det är en gåva att snabbt komma fram till kärnan. I det här fallet som sagt, trams.
  • Tukt
    Anonym (Aldrig!) skrev 2022-12-19 17:52:10 följande:

Skulle inte falla mig in.
    Min mamma hotade faktiskt med det när jag var 12-13 (att inte få några julklappar alltså, jag trodde inte på tomten Flört) och det var ett bra hot där och då för jag kom till insikt om hur jag betedde mig - men det var nog mest tur att jag var mogen nog att inse vad jag gjorde fel.

Om du var så pass mogen att du både kunde ta in dina egna fel och ha överseende med tomma hot, så hade hon nog lika gärna resonera med dig utan hot.
  • Anonym (KB)

Jag och syrran kan skämta med hennes barn. men vi säger det med lite glimt i ögonen. Dem fattar att vi skämtar fast dem sköter också extra när vi säger det haha

• Anonym (Jodå)

Jag kan, någon gång så där mellan tänderna, upplyst treåringen om att Nissen inte gillar skrikiga barn och kanske väljer att flytta ut. Jag tror inte att detta gör att han tar livet av sig innan sin 20-årsdag...

• Anonym (Aldrig!)
    Tukt skrev 2022-12-19 17:55:05 följande:
    Om du var så pass mogen att du både kunde ta in dina egna fel och ha överseende med tomma hot, så hade hon nog lika gärna resonera med dig utan hot.
    Nej, hotet var det som gjorde det verkligt och fick mig att tänka till. Jag kommer inte hota mina barn så, det var ren och skär tur att det funkade på mig ...
  • Anonym (Yes)

Ja det gör jag och jag vågar stå för det.
    Är det pedagogiskt? Nej. 
    Hjälper det barnet att göra som jag säger? Ja. 
    Tror jag att alla andra också gör det fastän dom säger att dom inte gör det? Ja.

• Anonym (nope)

Nej, det gör jag inte. Jag tror mer på här och nu än sen när det är glömt. 

• Anonym (Mänsklig)
    Anonym (Yes) skrev 2022-12-19 20:26:32 följande:
    Ja det gör jag och jag vågar stå för det.
    Är det pedagogiskt? Nej. 
    Hjälper det barnet att göra som jag säger? Ja. 
    Tror jag att alla andra också gör det fastän dom säger att dom inte gör det? Ja.
    Typ så ja.
  • Räkan77

Det hände säkerligen när de var små för ibland kör jag med hot, men barnen ser igenom mig så det funkar ju inte så bra. Men ibland driver de mig till vansinne... 

Svar på tråden Hotar ni barnen med att tomten inte kommer eller att barnet inte ska få julklappar på julafton?