Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Att vara "den rika ungen" i skolan

Är inte ute efter att provocera, det här har blivit ett riktigt problem och vi vet inte hur vi ska hantera det.
    Min dotter började högstadiet i höst och kom inte in på någon av skolorna vi önskade. Hon hamnade i en i ett område med mycket problem... Ett område som känns som att man bor i för att man måste, mer än att man vill.

Skolan kändes ändå bra till att börja med, men problemen ökar mer och mer... Hon får skit för sina kläder, för sitt sätt att prata... Och för en massa annat. Hon sticker ut och även de vänner hon har fått känner hon inte att hon passar ihop med. Det finns några andra i samma sits som hon, men de håller ihop för sig själva och min dotter tycker inte om dem alls.

Jag vet inte hur man ska få stopp på det här, det är ju uppenbarligen ett väldigt känsligt ämne, med tanke på hur mycket agg andra har bara över en sån sak som hennes kläder.

Finns det någon med tankar och råd? Gärna från båda perspektiven.

• Svar på tråden Att vara "den rika ungen" i skolan
  • Anonym (Mamma)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-19 08:59:16 följande:

Osäker på vad du menar med båda perspektiven. 

Alltså råd från "båda lägren". Både de som är/varit i vår sits och från de som kan ge perspektiv från de andra elevernas håll.
  • Anonym (Mamma)

Jag förstår att det sticker i ögonen på dem, men det gör det inte okej för det.. Och lärarna verkar helt blinda för det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Terry) skrev 2022-12-21 13:08:35 följande:

Bara en fråga för att förstå situationen. 

Man har alltid rätt att få plats i den skola vars skolområde man tillhör. Innebär inte det att ni också bor i det här området? 

Nej vi bor inte i området. Barn slussades runt till massa olika skolor i närområdena, vi hade åtminstone tur att det inte blev ännu längre bort. Vi kontaktade skolorna som egentligen är "våra", men det finns helt enkelt inte plats. De skulle bygga en till skola här, men på grund av pandemin blev det uppskjutet.
  • Anonym (Mamma)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-21 13:18:53 följande:
    Jag har ingenstans skrivit att ett barn bör välja att vistas i en miljö som har en negativ inverkan på hennes person och utveckling och lärande. Jag har ingenstans skrivit att det inte får negativa konsekvenser att inte må bra i skolan. Jag har egna erfarenheter av långvariga konsekvenser av att inte må bra i skolan. Jag har träffat elever och lärare som mobbar och därför håller jag på alla sätt med dig om hur det borde vara. Men livet är inte perfekt. Nu är livet svårt för den här flickan och många andra som går på högstadiet. Ofta blir det bättre längre fram, särskilt om det finns skyddande faktorer som att vara "den rika ungen", som hennes mamma uttrycker det. 
    Det är den stämpeln hon har i skolan, det är inte jag som kommit på det.
Svar på tråden Att vara "den rika ungen" i skolan