Fröken Allvar skrev 2022-12-19 09:23:20 följande:
Okej.
Jag kommer svara utifrån att vara den annorlunda tjejen, alltså inte den rika tjejen.
När man är den annorlunda tjejen kan man antingen utplåna sig själv eller vara sig själv.
Att utplåna sig själv i det här fallet blir samma sak som att låta de som kritiserar hennes kläder vinna. Hon kan ta på sig andra kläder, inte svara på provokationer från dem och fokusera på skolarbetet, om hon mår tillräckligt bra för att klara av det. Som det är nu låter det rätt tufft för henne att vara i skolan. När jag var i en liknande situation, att vara annorlunda, som barn stannade jag hemma någon månad från skolan ett par gånger. Eftersom det var bra skolor jag gick i pratade man med de andra eleverna. Men jag har förstått att skolor inte alltid gör det.
Vara sig själv, att fortsätta bära sina kläder och ha sin personlighet kan reta andra, särskilt om de är missnöjda. Du framställer eleverna som missnöjda men det är ju din bild. Det kan ju vara så att din dotters sätt att vara på är provocerande. Människor som har haft det bra kan ofta vara provocerande bara genom sin aningslöshet.
Jag har för mig att det startades en tråd om detta i början av hösten. En flicka som hade dyra, fina kläder var i fokus då. Då framgick inte detta om att ni ser på de andra eleverna som att de bor någonstans där de inte vill bo, och underförstått, att de tycker att hon inte bara klär sig bättre än dem utan även bor bättre än de gör. Vet ni detta eller är det så? I så fall är det avundsjuka. Jag har för mig att den tråden fick mängder av svar som gick ut på att andra bara var avundsjuka.
Det hjälper ju inte din dotter nu, i hennes sociala situation i skolan. Har hon svårt med sociala kontakter sedan tidigare? Jag var själv väldigt ojämn, och förstod inte det här med vem man ska följa och så. Det brukar ju alltid finnas ledare. Om hon identifierar ledaren och anpassar sig och inte tar plats kommer de troligen att tröttna.
Din dotter har bra grundförutsättningar i livet eftersom hon bor i ett bra område och har "rika" föräldrar. En tråkig högstadietid har många. Det behöver inte vara hela världen, även om vi är många som bär ärr sedan den tiden. Inrikta er istället på framtiden. Det sociala är väldigt viktigt att lära sig. Man måste ibland låtsas lite inför personer som vill bestämma om man inte kan eller orkar utmana dem. Din dotter har ju rent krasst övertaget i det långa loppet. Det är det som kallas att ha ett privilegium.
Jag håller med om mycket av det du skriver men samtidigt så är det inte roligt att vara utanför oavsett anledning. Jag har själv ett barn som går på en invandrartät skola, beroende på att vi bor i ett invandrartätt område. Hon har det jobbigt med att hon känner sig annorlunda, att hennes två kompisar i skolan ibland börjar prata sitt hemspråk med varandra och lämnar henne utanför, att alla (obs ta tonåringar användning av ordet alla med en nypa salt) har annan bakgrund än svensk och därför känner att de passar ihop osv osv. Det är ingen som är taskig mot henne för att hon är svensk men det blir lätt den där utanförkänslan när någon fäller en taskig kommentar om att det ena eller andra är suedi, och därmed töntigt.
Det hjälper ju inte henne att hon är priviligierad på många sätt pga svensk. Hon vill ju inget mer än att passa in. Som alla vill.
Men jag håller med om att man får stärka ungdomarna i att vara sig själva och inse att det finns en tid efter högstadiet också. Och att MÅNGA känner sig utanför och att ingen fattar dem på riktigt. Även om man är rik, bosnier, blond, har sjal, har föräldrar som bor ihop, eller vad som nu är det normala i den grupp man ingår.
Tonåren är tuffa.