• 3 barns mor

Hur gör ni med elen

Vad gör ni för eventuella besparingar med elen så här till jul och vintern??

Så här har vi blivit tvungna att göra.

Stanna hela huset och ha stängt in till köket där vi nu bor.
     Vi har sängarna och köksbordet i köket och tittar på tv i köket.

Vi eldar i den gamla järnspisen som även fungerar som värmekälla.

Så där lagar vi mat och värmer köket.

Resterande husbygget så det inte fryser ca 5 grader.
    ( perfekt som kylskåp)
    Jylnurdragen använder den naturliga kylskåpet frys lika så .
    Tvätt har vi löst så vibtvättar hos dottern i deras tvättstuga i hyresrätten.
    Dusch blir på jobbet och barnen har ju aktiviteter och gympa i skolan som gör att det klaffar.
    Laddar mobiler gör vi i bilen och barnen i skolan.

Säg att vi är snåla men va gör man med en elräkning på 15000 kr sen lån och alla andra kostnader.

Då har man inget val.

Så här gör vi för att spara pengar.

Vi anser att det är viktigare med mat en springa runt i stort hus.

Hur gör ni??

• Svar på tråden Hur gör ni med elen
  • Shakinah

Vi bor i lägenhet som är bostadsrätt och har fast elpris, men vi försöker snåla på elen ändå.  För allas skull.  Vi släcker ner i de rummen vi inte är i, och vi duschar inte lika länge.  ❤️

• Anonym (M)
    3 barns mor skrev 2022-12-17 19:18:03 följande:
    Nej det är ingen annan som får betala utan de har så man stoppar i en polett i tvättmaskin och 1 i tumlaren.
    Man köper 10 poletter för 50kr.
    Och nej vi kastar soppor hemma.
    Och väljer vi att tvätta på camping så är kostnade 10kr per tvättpass 1 tvättmaskin 1 tummare.

Men väljer göra det hos dottern så kan vi endå träffas och umgås.

Och nej tar inte upp någons tid för det är knappt någon som använder tvättstugan sen de införde polett system. 
    Men är det billigare än att tvätta hemma?
  • Anonym (Hyresgäst)
    3 barns mor skrev 2022-12-17 19:18:03 följande:
    Nej det är ingen annan som får betala utan de har så man stoppar i en polett i tvättmaskin och 1 i tumlaren.
    Man köper 10 poletter för 50kr.
    Och nej vi kastar soppor hemma.
    Och väljer vi att tvätta på camping så är kostnade 10kr per tvättpass 1 tvättmaskin 1 tummare.

Men väljer göra det hos dottern så kan vi endå träffas och umgås.

Och nej tar inte upp någons tid för det är knappt någon som använder tvättstugan sen de införde polett system. 
    Det där är bara undanflykter och har noll betydelse här
    Ni gör fel. Vad tror du hyresvärden har att säga om att folk som  inte bor där använder tvättstugan? Ni tar visst upp tid från de som bor där. 
  • Ricky89

Vi har sänkt temperaturen på luftvärmepumpen med 2 grader och sänkt elementen i barnens rum med 3-4 grader. Det är stängt in till rummen på dagarna för att hålla "zoner" för att spara elen.

Vi har sänkt förbrukningen med 30%. Jag gjorde ett experiment i somras med värmepump och element avslagna. Vi lagade mat, duschade och tvättade/torktumlade som vanligt. Det var lätt att konstatera att uppvärmningen är den enskilt största förbrukningen och där det finns mest att påverka.

• Anonym (50%)
    Anonym (8) skrev 2022-12-17 19:11:00 följande:
    Vi har 14 i badrummet och det är vidrigt, så jag lider med dig. Jag gör bara det jag absolut måste där inne. Byter inte om där tex. På morgonen kan det vara 8-9 grader. 
    Jag jublade när jag nyss såg att temperaturen gått upp till bara -2,8. Ska bli ännu varmare ute vilket innebär varmare inne. Tar tusen gånger hellre minst 17 grader inne än snö ute över jul!
  • Anonym (Rafi)

Vid vilken temperatur blåser man rök?
    Så kallt har vi haft i huset sedan början av december. Höjde igår till 16 på värmepumpen tar väl ett par dagar innan vi når dit.

• EnAnonumius
    Anonym (förstår inte) skrev 2022-12-17 18:12:55 följande:

Jag kanske är dum på något vis, men jag förstår inte de som säger att de får så extremt mycket högre elräkning fast de inte har eluppvärmning? Visst, ett par hundra kr dyrare har elen blivit, men inte mer än så. Har rörligt elavtal.

Elen kostar också olika i de olika El-områdena.
    De som bor i El-område 1 och använder "samma el förbrukning" som förra året, kanske kommer undan med med ett "par hundralappar i ökning", medan de i El-område 4 fått ta stora smällar på Elen och kan då få flera tusen kronor i ökning sedan förra året även om de minskar på elförbrukningen.. 

Jag bor i elområde 3..

Med eller utan rörligt avtal. Elpriserna diffar väldigt mycket mellan de olika elområdena vi har. Vi har fyra elområden.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Funderar81

Bor i parhus, 3 rum och kök, 95 kvm.
    Sänkt tempen i elementen. Köket på markplan ca 17-18 grader på morgonen. 16 grader i sovrummet. Mer kläder, barnen sover i merinounderställ. Släckta lampor, korta duschar. Lagar mat som vanligt och utnyttjar eftervärmen från ugnen. 
    Vet inte om det blir nån större skillnad.

• Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2022-12-17 22:47:46 följande:
    Elen kostar också olika i de olika El-områdena.
    De som bor i El-område 1 och använder "samma el förbrukning" som förra året, kanske kommer undan med med ett "par hundralappar i ökning", medan de i El-område 4 fått ta stora smällar på Elen och kan då få flera tusen kronor i ökning sedan förra året även om de minskar på elförbrukningen.. 

Jag bor i elområde 3..

Med eller utan rörligt avtal. Elpriserna diffar väldigt mycket mellan de olika elområdena vi har. Vi har fyra elområden.

Prognosen för det genomsnittliga elpriset i december är 2:90 kr/kWh för SE1 (Luleå) och 3:78 kr/kWh för SE3 (Stockholm).

I november var det genomsnittliga priset 1:22 kr i SE1 och 1:31 i SE3.

Så pass mycket skiljer det inte mellan elprisområdena längre.

Eländet är jämt fördelat över landet nu och norrlänningarna kommer inte längre undan med "vi har vattenkraften".
    Blå och gul
  • Spucks
    Flash Gordon skrev 2022-12-17 18:27:21 följande:
    En normal villa beräknas ha 20000 kWh i förbrukning per år enligt SCB. Större månadsförbrukning på vintern. Mindre på sommaren.

Säg att du har 2500 kWh under vintermånaderna och då priset, allt inkluderat, drar iväg mot 6 kr/kWh som det verkar bli nu Södra och Mellersta Sverige. Ja, då har du 15000 i elräkning per månad.

För ett år sedan var motsvarande kostnad kanske 1:50 - 2:00 kr/kWh som mest. Då blir det "extremt mycket högre"
    Att man kan förbruka så mycket el när det behövs el till varmvatten och värmen är förståelig, men personen du citerade pratade om folk som INTE har eluppvärmning. Hur kan man förbruka så mycket el då? Jag själv har en förbrukning på mindre än 1000 kWh per år! Nu bor jag i lägenhet och inte i villa, men man behöver ju inte mer el när man bor i en villa.
Svar på tråden Hur gör ni med elen