• 3 barns mor

Hur gör ni med elen

Vad gör ni för eventuella besparingar med elen så här till jul och vintern??

Så här har vi blivit tvungna att göra.

Stanna hela huset och ha stängt in till köket där vi nu bor.
     Vi har sängarna och köksbordet i köket och tittar på tv i köket.

Vi eldar i den gamla järnspisen som även fungerar som värmekälla.

Så där lagar vi mat och värmer köket.

Resterande husbygget så det inte fryser ca 5 grader.
    ( perfekt som kylskåp)
    Jylnurdragen använder den naturliga kylskåpet frys lika så .
    Tvätt har vi löst så vibtvättar hos dottern i deras tvättstuga i hyresrätten.
    Dusch blir på jobbet och barnen har ju aktiviteter och gympa i skolan som gör att det klaffar.
    Laddar mobiler gör vi i bilen och barnen i skolan.

Säg att vi är snåla men va gör man med en elräkning på 15000 kr sen lån och alla andra kostnader.

Då har man inget val.

Så här gör vi för att spara pengar.

Vi anser att det är viktigare med mat en springa runt i stort hus.

Hur gör ni??

• Svar på tråden Hur gör ni med elen
  • Anonym (Luke)
    3 barns mor skrev 2022-12-17 11:37:53 följande:
    Hur gör ni med elen

Vad gör ni för eventuella besparingar med elen så här till jul och vintern??

Så här har vi blivit tvungna att göra.

Stanna hela huset och ha stängt in till köket där vi nu bor.
     Vi har sängarna och köksbordet i köket och tittar på tv i köket.

Vi eldar i den gamla järnspisen som även fungerar som värmekälla.

Så där lagar vi mat och värmer köket.

Resterande husbygget så det inte fryser ca 5 grader.
    ( perfekt som kylskåp)
    Jylnurdragen använder den naturliga kylskåpet frys lika så .
    Tvätt har vi löst så vibtvättar hos dottern i deras tvättstuga i hyresrätten.
    Dusch blir på jobbet och barnen har ju aktiviteter och gympa i skolan som gör att det klaffar.
    Laddar mobiler gör vi i bilen och barnen i skolan.

Säg att vi är snåla men va gör man med en elräkning på 15000 kr sen lån och alla andra kostnader.

Då har man inget val.

Så här gör vi för att spara pengar.

Vi anser att det är viktigare med mat en springa runt i stort hus.

Hur gör ni??

Jag gör ingenting. Det är bara att betala elräkningen när den kommer. 
  • sextiotalist

Bor i lägenhet. Men har tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, ingen allmän tvättstuga.
    Vi använder torktumlaren så lite som möjligt.
    Tvättar så mycket det går på låga temperaturer. Det är tvätten hos oss som är den stora boven.
    Maskinerna är lite äldre, speciellt torktumlaren, så de drar nog mer än nödvändigt.
    Handdukstorken används inte alls.
    Utöver det är det fjärrvärme som värmer varmvattnet.
    Men ingen av oss är långduschare.
    Vi har sänkt förbrukningen med över 25 % sedan förra året.

• Cereal Killer

Vi bor i hyreshus, har egen tvättmaskin och torktumlare men tänkte faktiskt tvätta börja tvätta i den vanliga tvättstugan nu. De ska höja hyran med 10% här pga inflationen, trots att de höjt med 2% varje år när inflationen varit noll, så nu tänker jag fanimig börja utnyttja det jag har rätt till.

Sen har jag satt ventilationen till huset på minimum. Elen till denna betalar vi trots att det egentligen ska vara hyresvärden som står för det. 

Väntar på att få timmätare installerat så att vi ska kunna byta till timpris. 

Stänger av TVn när ingen tittar på den och sådana saker.

Hade jag varit smart så hade jag stängt av frysarna (har två stora) nu under perioden då det varit kallt och förvarat maten ute, men jag kom inte på den idén förrän igår och nu ska det bli mildare väder igen. 

• Studentpappa

Sänkt värmen lite, eldar mer och försöker dra ner på långa varma bad. Bor i villa med 260m2 uppvärmd yta men har som tur är bundit elpriset, men är lite solidarisk med alla andra.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Spara)

Vi har dragit ner värmen rejält i källaren och på vinden och stängt av värmen  i garaget och då minskade  elförbrukningens med 10 kilowatt per dygn  

• Anonym (Electric)

Eldar i kaminen hela dagarna (jag pluggar på distans och är hemma), luftvärmepumpen är avstängd dygnet runt, barnen har grundvärme på elementen i sina rum, resten är avstängda. Diskmaskin och tvättmaskin körs när det är billigare el (vi har timpris) och alltid fulla maskiner. Snabba duschar. Led-lampor. Överväger att börja förvara kyl/frys-varor i husvagnen som står på gården....men vet inte hur pass mycket man tjänar in på det då vi ju i så fall behöver köra kyl/frys i husvagnen på gasol.

• Anonym (Luke)
    Mannagrynet1 skrev 2022-12-17 16:48:50 följande:

Det lustiga i allt detta är att alla förutsätter att man inte har råd med elen eller har massa lån! Vilket inte stämmer för alla människor. Dessutom är det väl inte tillåtet att någon annan än den som hyr tvättar i hyreshusets tvättstuga? !

Förutsätter verkligen folk det?

De allra flesta svenskar kan utan problem höja sina månadskostnader med 5-10K. Det svider bara i plånboken och blir mindre över till sparande.

Tror framförallt att folk tycker det är irriterande då el tidigare varit så extremt billigt.
  • Anonym (Varm)

Vi bor i hyresrätt. Vi har 24 grader inne, utan möjlighet att kunna dra ner värmen. Vi har tvättmaskin och tumlare i lägenheten och har försökt tänka på att verkligen tvätta fulla maskiner. Nu har vi dock magsjuka i hemmet och tvättar och torktumlar mest helt tiden.

• Anonym (fattiglapp)
    Anonym (Luke) skrev 2022-12-17 17:06:44 följande:
    Förutsätter verkligen folk det?

De allra flesta svenskar kan utan problem höja sina månadskostnader med 5-10K. Det svider bara i plånboken och blir mindre över till sparande.

Tror framförallt att folk tycker det är irriterande då el tidigare varit så extremt billigt.
    Stämmer det verkligen? Jag skulle aldrig klara 5000 kr i ökade kostnader.
Svar på tråden Hur gör ni med elen