Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
Nej.
Nej har inga diagnoser.
Inser väl att jag är lat och prioriterar fel när jag hör hur duktiga många andra föräldrar är.
Nej.
Nej har inga diagnoser.
Inser väl att jag är lat och prioriterar fel när jag hör hur duktiga många andra föräldrar är.
Tänkte bara lägga till: Det är klart att man ändå försöker som lärare att få ungarna intresserade av det som är bra sätt att lära sig. Om det krävs att man lär sig saker utantill (så som glosor i nya språk), så försöker jag också sälja in det som en strategi, gör det tydligt att det här ÄR det mest effektiva sättet, eller testa två, tre olika metoder som alla kan funka (men undviker ineffektiva sätt). Eller så gör man som en mattelärare-kollega som körde en sida uppgifter med multiplikationstabell i början av nästan varje lektion. Typ i tre minuter på tid eller så. De hinner inte ens protestera eller tänka efter. ;)
Jag tycker nog att det fanns en väldigt bra så kallad stegplanering för ämnena på Kunskapsskolan. Som förklarade hur man lär sig de olika ämnena. Mina barn lärde sig mycket mer på Kunskapsskolan , och då har jag ett barn som har lätt för sig och ett som det var lite svårare för. Båda gynnades av Kunskapsskolan.
Jag ser det som en stor förmån att båda fick en så bra utbildning på Kunskapsskolan.
Helt rätt, jag kan inte uttala mig om andra skolor än den mina barn gick på. Men grundkonceptet bedömer jag har väldigt mycket bra idéer. Det handlar inte bara om undervisningen utan om att eleverna skall, tillsammans med sin mentor, reflektera över sitt lärande, sina mål och hur de kan nå målen. De lär känna sig själva och blir oerhört kloka och reflekterande.
Det som också var bra var att skolan aktivt jobbade med att utveckla undervisningen, hela tiden. Jag var med i föräldrarådet och rektorn var jätteengagerad, ville verkligen ha vår feedback och använde den aktivt för att utveckla skolan. Jag skulle vilja säga att den viktigaste skillnaden av alla var rektorns driv och engagemang,rektorn är den allra viktigaste personen på skolan. Han var jättemån om att rekrytera bra lärare, det är viktigt. På mina barns kommunala gymnasieskola var också rektorn mycket kompetent och engagerad och den gymnasieskolan höll också mycket hög klass. Sen är självklart lärare viktiga, men de behöver stöd av en bra rektor och uppmuntran.
Tex när det blev något strul med elever och konflikter på Kunskapsskolan, de hade nolltolerans för allt bråk och mobbing och rektorn engagerade sig med en gång och stöttade lärarna.
Jag tror att Kunskapsskolan passar alla barn som har engagerade föräldrar, man förväntas vara aktiv och involverad som förälder.
På mina barns Kunskapsskola var det många invandrare, relativt nyanlända , fler än på deras kommunala grundskola. Socioekonomiskt var nivån betydligt lägre än på den kommunala skolan. Ändå fungerade allt bättre. Pga mer engagerad rektor, merengagerade lärare, mer engagerade elever och mer engagerade föräldrar.
Vi hade ju alla aktivt valt denna skola.
Jag har hört att skolan nu blivit lite sämre. Pga de fina resultaten började plötsligt oengagerade föräldrar, ofta karriärföräldrar, sätta sina barn med dålig motivation i Kunskapsskolan och hoppas på någotvsorts mirakel.
Goda resultat kräver hårt arbete och engagemang.