• Anonym (Vew)

Julklappar från föräldrar till småbarnen?

Docka och pussel är sånt vi också köpte i den åldern. Vi köpte leksaker som vi trodde att de skulle gilla helt enkelt, typ 3-4 stycken. Kläder och bäddset hade vi inte köpt däremot. Det räknar vi som vardagliga saker som vi som föräldrar förser barnen med vid behov. 

• Anonym (Vew)
    LFF skrev 2022-12-16 09:04:39 följande:

Alltså, jag förstår inte detta "det ger vi barnen ändå för det ingår i omvårdnaden"-resonemanget. Barnen tycker att det är skitroligt med paket och presenter så varför inte passa på att ha med lite som de ändå behöver i presenthögen?

Det skiljer sig nog mellan olika barn. Jag har aldrig upplevt att mina barn älskat många paket för öppnandets skull. Det har snarare varit så att de tröttnat och blivit okoncentrerade om det blivit för mycket. Just bäddset har de fått av en släkting en gång och de tittade bara väldigt förbryllat på det och la det åt sidan (förstod nog inte varför de fick vuxengrejer). Det var som om jag hade fått deklarationsblanketten i ett paket på födelsedagen. :)

Men jag är medveten om att det också finns paketälskande barn, särskilt bland de yngsta. 

• Anonym (Vew)
    Anonym (ungefär) skrev 2022-12-16 10:32:59 följande:
    Jag kommer ihåg en släktings barn som fick ett par barbieskor i julklapp och som utbrast:

"jag visste inte hur mycket jag ville ha såna här!"
    Då har man verkligen hittat rätt! 
  • Anonym (Vew)
    Anonym (Astrid) skrev 2022-12-16 10:36:46 följande:

Varför skulle man behöva ge barnet något stort eller dyrt? Eller massor av klappar för den delen? Kommer ihåg att jag såg en influencer som sa att dom enbart ger sina barn (och varandra) fyra klappar var och att klapparna följer principen "something they want, something they need, something to wear, something to read". Personligen tycker jag att det känns mycket mysigare och mer värdefullt än en hög klappar för att komma upp i en viss summa eller liknande. 

Ditt barn kommer nog bli superglad över dockan och pusslet. Hon kommer ha väldigt roligt att få börja leka med dem. Om hon inte har önskat sig nåt annat "stort" är det ju bättre att strunta i fler klappar och fokusera på kvalitetstid med henne. 

Här kör vi på something fun, something fun, something fun and something fun istället! (Och vi vuxna ger varandra bara en sak.) 
Svar på tråden Julklappar från föräldrar till småbarnen?