• Cusoon

Ivf som psykiskt sjuk

Ett avgörande hinder kan vara läkemedel. Har du kollat upp så att läkemedlen du använder är okej under graviditet? Om dom avråds att användas under graviditet bör du snarast ta kontakt med läkare för att byta till andra som fungerar. Då har du iaf ditt mående under kontroll även fortsättningsvis.

• Cusoon
    Anonym (###) skrev 2023-01-09 18:35:20 följande:
    Jag hade ätit Litium i många år innan en läkare upplyste mig om att jag absolut inte fick bli gravid medan jag stod på det. Jag läste mig sedan till att det är i början av graviditeten det är särskilt olämpligt. 
    Ja jo, det finns ju en hel del läkemedel som starkt avråds under graviditet så det är alltid bra att kolla upp. Måste man byta läkemedel så är det bäst att göra det så fort som möjligt så man inte står där med byxorna nere så att säga.
    Jag har en släkting med bipolär diagnos som inte rekommenderas bli gravid med läkemedel som hon står på nu för risken för fosterskador är stor. Men det finns ju andra läkemedel som man kan prova annars måste man chansa, ta läkemedel ändå eller inte ta läkemedel alls. Jag vet dock inte vad som gäller vid IVF, om man äns kan få ett godkänt utan att läkemedelslistan granskas ordentligt, då kommer isf ett sådant samtal ske naturligt på vägen ändå.
Svar på tråden Ivf som psykiskt sjuk