Anonym (Gurkmeja) skrev 2022-12-15 17:19:30 följande:
Ivf som psykiskt sjuk
Får man göra ivf om man har en psykisk sjukdom?
Jag har bipolär sjukdom typ 1, fortfarande under utredning, kan vara schizoaffektivt syndrom annars.
Jag arbetar, har ett helt fungerande liv och med medicinen inga skov/episoder. Min man/sambo är frisk.
Kommer jag, trots att jag fungerar som ?vanligt? bli diskriminerad pga min sjukdom och bli nekad ivf?
Jag är helt knäckt över situationen och tanken över att kanske aldrig få bära ett barn och bli mamma gör mig förkrossad. Inga gissningar tack, vill höra från er som vet något.
Jag och min sambo har genomgått ivf, han är diagnostiserad med både bipolaritet och borderline. Innan vi blev godkända ville ivf-läkaren ha ett utlåtande ifrån min sambos läkaren om han ansåg att han skulle vara lämplig som förälder. Hans läkare tyckte det var absurt att han skulle bedöma hans förmåga, men skrev ett utlåtande om att min sambo var hög fungerande. Vi var väldigt oroliga för att bli nekade men samtidigt förstår jag såklart att de måste vidta åtgärder för att säkerställa att de potentiella barn de hjälper till att sätta till världen får de bästa förutsättningarna.
Att du har ett välfungerande liv utan skov är goda förutsättningar.