Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).
Vad tycker och känner din äldsta?
Själv hade jag inte rest med hela familjen utom en för att få vila (om inte det barnet var helt ok med det, vill säga) utan istället tex gjort en resa med en kompis när äldsta var hos pappan. Din man kan göra samma sak vid annat tillfälle.
Vi har ett barn med psykisk ohälsa och kommer att göra så nu under jullovet att en förälder åker till släktingar med det friska barnet. Då får alla lite mer lugn några dagar. Hade barnet som mår dåligt velat resa hade vi sen gjort en likadan resa till med henne, men hon ser istället fram emot lugn o ro hemma.
Varför du påpekar så mycket att din äldstas andra familj aldrig reser förstår jag inte. Du råkar ha resor som intresse, men det är verkligen inget man måste göra.
Personligen upplever jag att den lilla återhämtningen i vardagen är viktigare än att då och då resa bort. Att varje vecka gå till gymmet, en kväll på teatern eller en fika med en kompis etc ger mer och är mycket enklare att ordna. Det är viktigare att få små pauser på regelbunden basis än att stressa i månader och sen resa bort en vecka. Bättre då med en långsiktigt hållbar vardag.
Men jag hänger inte heller riktigt med i var det stora behovet av att resa bort från äldsta kommer. Hon är ju hos pappan varannan vecka. Får du inte vila då?