Inlägg från: Anonym (Cilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cilla)

Vem väljer du? Pojkvän eller Bästa vän!

Jag valde vänner framför min pojkvän som jag hade i tjugoårsåldern några gånger när jag behövde välja, men då handlade det om att gå på middag med vänner eller vara hemma med pojkvännen. Jag tror inte att han led så mycket. Men det var för att jag inte hade riktiga vänner som ung och var så glad över att ha så jag valde den.

Sedan, tragiskt nog, visade det sig att mina vänner inte var riktiga vänner när det tog slut med pojkvännen. Flera. var inte där som stöd. Några av dem till och med umgicks med honom efteråt. Men inte alla. Det fanns de som var kvar länge, tills andra saker drev oss isär. 

Till en ung person skulle jag ge rådet att hitta en partner som är som en vän om du inte redan har äkta vänner. Ungdomsvänner är ofta flyktiga bekanta som väljer bort dig när de fått andra mål i livet. Och om ditt mål är familj, vänta inte, utan skapa en så fort du har träffat en fin partner. 

• Anonym (Cilla)
    Anonym3rrjrjsfs skrev 2022-12-13 11:50:59 följande:
    Det kan ju ske såklart men det är inte alltid självklart att den svikna vännen finns kvar längre
    Det beror ju på. Jag bet ihop under många år men en dag var det över. Ingen av mina vänner förstod varför jag inte ville mer. Men om de hade lyssnat, då hade jag funnits kvar. Det är mitt råd till den som försummat någon. Lyssna, så får du kanske behålla din vän.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (?) skrev 2022-12-13 12:26:09 följande:
    Fjortisnivå!

Självklart blir det mindre tid med vänner om man skaffar partner men det är inte samma sak som att välja bort. Dels lär vänner för eller senare skaffa någon partner och dels spenderar man inte all tid med sin partner. Det finns tid över för vänner och annat
    Fast det är klokt att fundera över sin nya roll när en vän prioriterar ner en på grund av partner, och naturligt att sörja det som var, särskilt om man är väldigt ung och kanske spenderat en stor del av fritiden tillsammans. Allt går inte i takt genom livet, och allt löser sig inte av sig självt. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (?) skrev 2022-12-13 13:09:20 följande:
    Visst kan man sörja men varför skulle vänskapen försvinna för att en partner tar en del tid? 

Men när man får sin första partner bör man nog tänka lite och inte totalignorera sin vänner. 
     Jag tror att många fortfarande har sina vänner efter att de träffar partner, även om vänskapen utvecklas och förändras genom åren. Men det är mina egna erfarenheter av att bli bortvald som jag talar utifrån. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Fd vännen) skrev 2022-12-13 15:21:19 följande:

Min fd kompis valde sin nya kille framför precis allt och alla.
    Från att ha varit väldigt nära och umgåtts mycket, hittat på saker vh när hon var barnfri, gått på loppisar... ja allt. Till att bara ha ögon för honom.

Jag sa det till henne, att struntar du i dina vänner nu så kanske vi inte finns kvar när/om det tar slut.
    Svaret jag fick var "jag bara mååååååååste vara med honom".

Sen tog det slut.
    Vi har ingen kontakt idag.
    Vad jag vet har hon en "vän" kvar och denna vän utnyttjar henne mest som barnvakt och piga för att hon är en latmask själv.

Vad tråkigt. Ändå har du lite koll på henne låter det som. Tänk om man bara kunde släppa taget? Typ ja, det hände, ja det var riktigt tråkigt, nu går jag vidare. Men om man en gång brytt sig mycket om någon finns den ju kvar där någonstans.

Ibland vaknar jag med tankar på speciellt en vän, fortfarande efter tre år. Jag undrar hur det går, och är ganska säker på att hon tänker på mig också. Men jag ser inte hur vi skulle kunna gå tillbaka. Hon ser inte att hon gjorde något fel. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Fd vännen) skrev 2022-12-13 15:50:04 följande:
    Jag vet det för att jag känner hennes granne.
    Faktiskt hörde jag av mig en gång efter hon blev singel igen, vi sågs en gång och sen blev det som det blev. 
    Jag tänker inte jaga henne, jag sträckte ur en hand men den släppte hon igen.

Så hon får väl vara piga och barnvakt. Jag gråter inte för det, även om det är synd.
    Det är skönt att du har kommit över henne. Kanske var det bra att ni ändå träffades en gång? Vi pratade om att träffas vi också när mina svåraste känslor hade lagt sig, men bollen ligger hos henne. Jag ville inte träffas först, men sedan ville jag ändå det. Nu vill nog inte hon, för hon skulle höra av sig till hösten och det har hon inte gjort. Jag har förändrats väldigt mycket på tre år och det kan hon också ha gjort, så det skulle bli lite som att ses som främlingar ändå.
    Ja, man får nog acceptera den andres val. Det finns inte riktigt något alternativ. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (J) skrev 2022-12-13 16:58:08 följande:

Sen finns det omogna vänner också som känner sig dumpade / bortvalda bara för att man inte är tillgänglig när som helst.

Jag har också sådana exvänner som förväntade sig att man är tillgänglig under arbetstid , nattetid osv. att diskutera ej brådskande saker . 

Hade du varit tillgänglig innan? Verkar konstigt att de plötsligt började förvänta sig det, att diskutera inte brådskande saker med dig nattetid. Skönt att du är fri i alla fall. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (J) skrev 2022-12-13 17:36:33 följande:

Tror det handlade om att kompisen blev mer och mer krävande samtidigt jag blev mer upptagen.

Jag tycker att mina vänner kan ringa mig när som helst om det är verkligen brådskande. 

Men då menar jag sjukdom , olycka osv. 

Men den personen kunde ringa flera gånger sen sms:a att det var viktigt , och sen ville hon prata om att hennes dejt gillade andra tjejers bilder på Instagram?

30 + kvinna , ej 14 åring.

Oj. Sånt kanske man pratar med vänner om, men inte mitt i natten. 
  • Anonym (Cilla)
    AndyPandyLandy skrev 2022-12-13 21:30:37 följande:

Så vida inget konstigt hänt så ska man kunna ha både en bästa vän och en pojkvän. Det bästa är att inte umgås hela tiden med sin pojkvän utan hitta en bra balans mellan egentid och pojkvän. 

Det beror väl på om man vill ha familj och sammanboende eller egentid och särboende. Visst kan man ha egentid som sammanboende och även som familj, men det är mer begränsat. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (L) skrev 2022-12-14 11:48:54 följande:
    Beror kanske på varför ens vän försöker få bort en från en partner. Vänner känner en så pass bra (förhoppningsvis) att de ser om en person inte är bra för en. Min bästa vän har fått mig att bryta med killar som hon sett inte har varit bra. Och det har visat sig varje gång att hon haft rätt.
    Det där är en äkta vän. Är hon vänligt inställd till "bra" killar? 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (L) skrev 2022-12-14 14:24:18 följande:
    Japp, men väldigt ärlig om hon tycker att de gör något som inte är bra (som jag kanske inte sett själv), då säger hon det till killen direkt och det har haft effekt.
    Vilken fin vän. Just en sådan jag drömmer om. Någon som vågar vara rak och bryr sig om dig. Tack för att du lyfter fram er vänskap här. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (J) skrev 2022-12-14 14:58:47 följande:

Absolut. Problemet var inte att hon ville prata om detta rent allmänt  , utan att hon ringde om liknande saker mitt i natten , under arbetstid  , sms:ade att det var jätteviktigt, jag måste genast ringa tillbaka osv.
    Först trodde jag att någon har blivit sjuk , typ hennes barn.
    Sen försökte hon malla på om vem snubben like-ade på Facebook/Instagram och hon blev jättesur när jag inte kunde / ville diskutera detta just då. 

Det kan lätt bli för stor belastning på de som är villiga att lyssna. Jag förstår att du inte ville till slut. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (L) skrev 2022-12-14 15:31:00 följande:
    Ja, hon är bäst på alla sätt! Sjukt lyckligt lottad över att ha henne i mitt liv och är väldigt rädd om den vänskapen!
    🙂❤️
Svar på tråden Vem väljer du? Pojkvän eller Bästa vän!