• Flowers71

    Betyget E i matte i årskurs 6

    Mitt barn har mer eller mindre alltid haft svårt för matte, de andra ämnena går bra, D till A. Förra året fick han läxhjälp av lärare på nätet men det var extremt dyrt och vi kände att det blev inte så mycket bättre så vi sa upp den tjänsten. Problemet är att hen är ojämnt bra om man säger så, hen kan vara snabb och göra svåra uträkningar ibland, för att nästa dag inte veta vad 12 × 2 är. Det går inte att lokalisera vad som gör att hen ibland kan och ibland inte, trött/inte trött, hungrig/ mätt, motiverad/ omotiverad mm..inga av dessa variabler hjälper i detta fallet. Det blir en hel del slarvfel (majoritet) och några rena kunskapsfel. På proven får hen sitta i en liten grupp och det är knäpptyst så det är inte där det brister heller. Att träna extra matte hemma går till viss del men då det är många prov och andra läxor som ska göras så blir det övermäktigt att också sitta med matte, då hade hen fått sitta till halv sju på kvällen..Detta är oerhört tråkigt och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag hade hjulat av glädje bokstavligt talat om någon kan ge mig tips.

  • Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6
  • Flowers71
    Nattviol skrev 2022-12-13 16:14:25 följande:

    Utgå ifrån att det är dyskalkyli och gör efter tipsen där och se om det hjälper. Det är ju något ni kan testa hemifrån. Märker ni att det gör skillnad så är det ju ett steg på vägen. Det kanske inte behövs en utredning utan mer ett sätt att tänka om?

    Ibland behöver man tänka om till konkreta uppgifter som man kanske gör något fysiskt för att förstå det man gör. Baka, något slöjdaktigt eller annat som passar in i matten. 

    Det finns ju mängder med hjälpsidor på nätet helt gratis att ta hjälp ifrån. Sätt mål som är realistiska utifrån er situation och ert barn. Det kan vara att hen räknar matte hemma (via nätet ex) 15 minuter 3 gånger i veckan. Efter 10 gånger så går och fikar på stan bara du och barnet. Efter 20 gånger får barnet gå på bio eller vad som nu passar er. 


    Tack för tipsen, ja det skadar ju aldrig att testa andra tankesätt och inlärningmetoder. Själv hade jag svårt med matten när jag var liten men blev hjälpt av att förstå matte genom verkliga fall/förklaringar
  • Flowers71
    Litorina skrev 2022-12-13 16:35:16 följande:

    En sak som hjälper mig: jag skriver alltid ut alla enheter, även i uppställningarna. Tex: 33 km / 5 timmar. Det gör att jag förstår vad jag räknar. Jag har svårt att minnas siffror, så om det inte står tex 33 km i uträkningen kommer jag inte ihåg varför jag skrivit 33 och vad det symboliserar (Minuter? Timmar? Km? Päron?) Och då förstår jag inte heller vad det var som jag räknade ut. Nu kan jag ta bort siffrorna från uppställningen och se att det jag räknade ut var km/tim. 


    När matten övergick från att komma ihåg siffror till att mest handla om logik gick det 1000 ggr bättre. 


    Tack för dina tips! 
  • Flowers71
    AndreaBD skrev 2022-12-13 16:40:55 följande:

    Tänk inte riktigt än på vilka betyg som behövs för gymnasiet. Bäst brukar vara att sikta på att barnet hänger med bra i ämnena. Då kan man höja sig utan större problem, men om man knappt förstår, så är det svårt. Är själv lärare på högstadiet.

    Betala inte för extra-hjälp. Skolan måste egentligen erbjuda det. Oftast finns det läxhjälp. Där det inte finns, kan det vara så att det inte har utnyttjats och därför har lagts ner. Men det kanske kan aktiveras igen om du verkligen efterfrågar det. Min dotter fick extra hjälp, en lektion i veckan, när hon gick i 5:an. Då var hon också godkänd, men osäker. Så, generellt är det ju bra att reagera i tid. 

    Är du säker att din son inte har ADHD? Finns det några tecken på det? Det kan vara bra att avsätta lite tid varje vecka för matten, för att träna lite och kolla att han hänger med i matte. 


    Hen har inte ADHD. Skolan fungerar väldigt bra över lag, både på prov, i diskussioner i klassrummet, i grupparbete osv men matten däremot är verkligen totala motsatsen. Jag har fått till mig förut att inte fokusera så mycket på betyget i matte nu, det räcker att börja med det i nian. Själv tror jag att det skulle bli jättejobbigt, om inte omöjligt att börja så sent så den vägen vill vi inte gå. Sedan förstår jag logiken att inte tappa i andra ämnen pga matten, och det vill hen ju inte heller såklart, men samtidigt, precis som du sägdr, att jobba extra med matte är bra och det är det vi försöker här hemma,men än ser  vi inget resultat tyvär, det går bättre hemma dock än på proven, där blir det massor av slarvfel
  • Flowers71
    mammatill6 skrev 2022-12-13 20:32:21 följande:
    Genom att sänka krvaven och pressen och va fruktansvärt nöjd över att han klarar godkänt.
    Vi är väldigt noga med att inte lägga krav på hen, inget drama utan bara massa positiv stöttning och försöker göra det så kul som möjligt den stunden hen sitter med matten och massa beröm efteråt
  • Flowers71
    Daisy28 skrev 2022-12-13 20:41:04 följande:
    Är det verkligen rätt mål om nu matten är kämpig?

    Förhoppningsvis löser det sig med tiden. Gör det inte det så är nog N eller T fel program 

    Det är inte ovanligt att någon kämpar med matten ett tag men med lite ålder lossnar det. 
    Jag håller med dig att det kan bli tufft med dessa program, jag är på din linje i det, men några andra alternativ finns inte för hen, men som sagt, det kan ju ändra sig bli lättare med matten
  • pyssel

    Det kan förstås bli så att matte fortsätter att vara svårt, även med mognad och mkt övning. Andra barn överraskar dock när det sker en utveckling av förmågor och intellekt över grundskoleåren. Det bästa är att hålla övandet på en trägen men inte överdriven nivå, så man inte utvecklar en aversion för matte. Lossnar det inte alls i nian och det är mkt slit bara för att nå ett E hade jag inte rekommenderat varken NA eller TE. Ett svagt E, eller ens ett "gott" E, ger svårigheter att nå betyg i Ma, Fy och Ke (molräkning t ex). Man läser dessutom matten i en nästan dubbelt så hög takt på BA/TE, jämfört med t ex EK, för att de elever som vill läsa de högsta ma-kurserna (valbara) ska hinna det på tre år.

    Vad är det som lockar så med antingen NA eller TE, programfördjupningarna skiljer ju sig mkt åt? 

  • pyssel
    pyssel skrev 2022-12-13 21:17:09 följande:

    Det kan förstås bli så att matte fortsätter att vara svårt, även med mognad och mkt övning. Andra barn överraskar dock när det sker en utveckling av förmågor och intellekt över grundskoleåren. Det bästa är att hålla övandet på en trägen men inte överdriven nivå, så man inte utvecklar en aversion för matte. Lossnar det inte alls i nian och det är mkt slit bara för att nå ett E hade jag inte rekommenderat varken NA eller TE. Ett svagt E, eller ens ett "gott" E, ger svårigheter att nå betyg i Ma, Fy och Ke (molräkning t ex). Man läser dessutom matten i en nästan dubbelt så hög takt på BA/TE, jämfört med t ex EK, för att de elever som vill läsa de högsta ma-kurserna (valbara) ska hinna det på tre år.

    Vad är det som lockar så med antingen NA eller TE, programfördjupningarna skiljer ju sig mkt åt? 


    Korr: NA/TE 
  • Litorina
    Flowers71 skrev 2022-12-13 21:11:25 följande:
    Jag håller med dig att det kan bli tufft med dessa program, jag är på din linje i det, men några andra alternativ finns inte för hen, men som sagt, det kan ju ändra sig bli lättare med matten

    Det var den erfarenheten jag hade - att matten blev lättare i gymnasiet. (Hade jag haft grundskolelärare som förstått mitt problem hade det nog iofs gått lättare även innan dess.) Men ditt barn har långt kvar till nian och mycket kan hända. 

    Jag hade kollat upp det här med dyslexi i ert läge. Jag är svag inom just de områden som dyslektiker ofta är, men nog inte på sån nivå att jag kan få det som diagnos. För mig var det en väldig lättnad när jag insåg att jag inte alls var dålig i matte. Jag är bara rätt dålig på siffror. Kan   kanske bli samma lättnad för din son, och då minska stressen inför matten? 


    Andra saker den med dyskalkyli kan ha svårt för är lokalsinne, klocka och tidsuppfattning, skilja höger och vänster, kartor och tabeller, kastar om siffror (675 bli 756 etc). Jag själv gör gärna om siffror till bilder, tex räknar på fingrarna eller tänker mig dem som prickarna på en tärning. 


    Även om ditt barns problem kanske inte är så svåra att han skulle få en diagnos så kan han ha nytta av det sättet att tänka som de med dyskalkyli får lära sig. 

  • pyssel
    Litorina skrev 2022-12-13 21:29:44 följande:

    Det var den erfarenheten jag hade - att matten blev lättare i gymnasiet. (Hade jag haft grundskolelärare som förstått mitt problem hade det nog iofs gått lättare även innan dess.) Men ditt barn har långt kvar till nian och mycket kan hända. 

    Jag hade kollat upp det här med dyslexi i ert läge. Jag är svag inom just de områden som dyslektiker ofta är, men nog inte på sån nivå att jag kan få det som diagnos. För mig var det en väldig lättnad när jag insåg att jag inte alls var dålig i matte. Jag är bara rätt dålig på siffror. Kan   kanske bli samma lättnad för din son, och då minska stressen inför matten? 


    Andra saker den med dyskalkyli kan ha svårt för är lokalsinne, klocka och tidsuppfattning, skilja höger och vänster, kartor och tabeller, kastar om siffror (675 bli 756 etc). Jag själv gör gärna om siffror till bilder, tex räknar på fingrarna eller tänker mig dem som prickarna på en tärning. 


    Även om ditt barns problem kanske inte är så svåra att han skulle få en diagnos så kan han ha nytta av det sättet att tänka som de med dyskalkyli får lära sig. 


    Vill bara tillägga att dyskalkyli är ganska omtvistat. En person som profilerat sig starkt i Sverige har varit väldigt drivande och minst sagt slagit mynt av det hela genom försäljning av sina mkt dyra tester. Tester det inte är svårt att vara kritisk mot när man ser de bitar som egentligen mäter svårigheter som överensstämmer med dyslexi, och andra svårigheter som är tydligt mätbara i begåvningstester. Enligt dessa "dyskalkyli-utredningar" skulle en person med dyslexi/läs-och skrivsvårigheter jämte svag teoretisk begåvning ticka i alla boxar för dyskalkyli. 
  • Litorina
    pyssel skrev 2022-12-13 21:58:50 följande:
    Vill bara tillägga att dyskalkyli är ganska omtvistat. En person som profilerat sig starkt i Sverige har varit väldigt drivande och minst sagt slagit mynt av det hela genom försäljning av sina mkt dyra tester. Tester det inte är svårt att vara kritisk mot när man ser de bitar som egentligen mäter svårigheter som överensstämmer med dyslexi, och andra svårigheter som är tydligt mätbara i begåvningstester. Enligt dessa "dyskalkyli-utredningar" skulle en person med dyslexi/läs-och skrivsvårigheter jämte svag teoretisk begåvning ticka i alla boxar för dyskalkyli. 

    Ja, jag har sett det och det ska så klart tas på allvar. Personligen presterade jag över medel i så gott som alla andra skolämnen, så för mig är det rätt tydligt att jag har en begåvningssvacka i just de områden som utmärker dyskalkyli (med ngt undantag). 


    Förmodligen behövs bättre tester, men kanske kan TS barn känna igen sig i mig. Det lät lite på TS som han är lite som jag var i skolan - rätt bra på det mesta, men HATAR matte. 

Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6