Inlägg från: Daisy28 |Visa alla inlägg
  • Daisy28

Betyget E i matte i årskurs 6

Eller inse att E är godkännt och kanske räcker. Bättre att istället lägga energi på annat som går bra och är roligt.

• Daisy28
    Flowers71 skrev 2022-12-13 11:53:43 följande:
    Tyvär kommet inte E att räcka till den utbildning som hen vill gå
    Gäller det meritvärde får man välja bort ett eller två betyg.  Så ett dåligt påverkar inte
  • Daisy28
    Persefone234 skrev 2022-12-13 12:59:26 följande:
    Matte får man inte välja bort. Matte, svenska och engelska är kärnämnen och dessa måste man ha godkänt i för att få gymnasiebehörighet, oavsett vilket program man söker till.
    Godkännt - ja. Men E är godkännt.

Men förut, nu kan saker ha ändrat sig, togs de två sämsta betygen bort vid beräkning av meritvärde så ett E i matte påverkade inte om resten var bra.
  • Daisy28
    Persefone234 skrev 2022-12-13 13:12:14 följande:
    Fortfarande får man inte välja bort matte, svenska eller engelska.
    Har du någon refernens på det? Jag har tydligen fattat fel av det jag läst.

Att man måste ha minst E i matte för att vara behörig har jag fattat men inte att man inte får välja bort kärnämnen vid beräkning av meritvärde.
  • Daisy28
    cosinus skrev 2022-12-13 13:26:28 följande:

Men det finns ju en länk längre upp (var väl t o m du som postade den) hur man räknar.

Meritvärdet är summan av alla betygen. Varken mer eller mindre. Har man läst alla ämnen inkl moderna språk har man 17 ämnen som räknas ihop. Annars har man 16 (eller så många man nu fått godkänt, kan ju vara färre).

Godkänt (E) i alla ämnen är därmed 170 p eftersom E är värt 10. A är värt 20, B 17,5, C 15, D 12,5.

Har man säg 220 i merit och ett E i matte och väljer bort att räkna med det så blir det ju 210 kvar (220-10) så det hjälper ju liksom inte att vilja räkna bort. Det är inget snitt vi pratar om utan en total summa av alla betyg.

"Meritvärdet är summan av dina 16 eller 17 bästa betyg"

Nu har jag inte helt koll på vad man får betyg i, dvs om det är mer än 16/17 ämnen,  men gick på ovanstående citat.

Är det bara 16 så blir det att allt räknas, dvs även matten. I så fall fel av mig

Då kommer naturligtvis följdfrågan, vilka program på gymnasiet kräver så pass högt att ett E i matte förstör? Finns kanske men studenten går i sexan! Mycket kan hända på 3 1/2 år. Är det värt att riskera sänkt i annat ämne för att en massa tid och energi måste läggas på matten?
  • Daisy28
    Persefone234 skrev 2022-12-13 13:37:34 följande:
    Man får inte välja bort betyg om man inte har 17 betyg eller fler. 17 betyg är det man normalt har om man läst moderna språk. Annars har man normalt 16 betyg. Detta har gällt sedan Lgr11.

www.gymnasium.se/om-gymnasiet/rakna-ut-meritvarde-7341
    Insett att jag missat att normalt är 16/17 ämnen och i så fall kan inte matten räknas bort. Fel av mig.
  • Daisy28
    Flowers71 skrev 2022-12-13 20:35:40 följande:
    Jag tänker att om hen nu väljer teknisk eller naturvetenskaplig linje vilket är hens dröm så funkar det inte med slutbetyget E i matte, hen kommer inte att fixa gymnasiematten, fysiken iså fall och kan tvingas hoppa av
    Är det verkligen rätt mål om nu matten är kämpig?

Förhoppningsvis löser det sig med tiden. Gör det inte det så är nog N eller T fel program 

Det är inte ovanligt att någon kämpar med matten ett tag men med lite ålder lossnar det. 
Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6