• Flowers71

Betyget E i matte i årskurs 6

Mitt barn har mer eller mindre alltid haft svårt för matte, de andra ämnena går bra, D till A. Förra året fick han läxhjälp av lärare på nätet men det var extremt dyrt och vi kände att det blev inte så mycket bättre så vi sa upp den tjänsten. Problemet är att hen är ojämnt bra om man säger så, hen kan vara snabb och göra svåra uträkningar ibland, för att nästa dag inte veta vad 12 × 2 är. Det går inte att lokalisera vad som gör att hen ibland kan och ibland inte, trött/inte trött, hungrig/ mätt, motiverad/ omotiverad mm..inga av dessa variabler hjälper i detta fallet. Det blir en hel del slarvfel (majoritet) och några rena kunskapsfel. På proven får hen sitta i en liten grupp och det är knäpptyst så det är inte där det brister heller. Att träna extra matte hemma går till viss del men då det är många prov och andra läxor som ska göras så blir det övermäktigt att också sitta med matte, då hade hen fått sitta till halv sju på kvällen..Detta är oerhört tråkigt och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag hade hjulat av glädje bokstavligt talat om någon kan ge mig tips.

• Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6
  • Daisy28

Eller inse att E är godkännt och kanske räcker. Bättre att istället lägga energi på annat som går bra och är roligt.

• Maac

Från att ha hatat matte och tänker på precis allt annat går det plötsligt bra när jag sa att hon får 100 kronor för varje prov som är godkänt. 

Inte ett missat prov sedan dess. 

Så hem från skolan, äta, skärmtid och sen matte 19:30-20. Inte alla dagar, men några. 

Men så sparar hon också till nåt väldigt dyrt. Motivationen gjorde allt. Och hon förstod så mycket mer när hon hade ett eget driv att lära sig. Jag upplevde sexans matte som svår, nästan lättare i sjuan.

Jag tog bort alla vanliga hushållssysslor så hon kan koncentrera sig på skolan just nu när det är tufft. 

• Flowers71
    Daisy28 skrev 2022-12-13 11:02:17 följande:

Eller inse att E är godkännt och kanske räcker. Bättre att istället lägga energi på annat som går bra och är roligt.

Tyvär kommet inte E att räcka till den utbildning som hen vill gå
  • Daisy28
    Flowers71 skrev 2022-12-13 11:53:43 följande:
    Gäller det meritvärde får man välja bort ett eller två betyg.  Så ett dåligt påverkar inte
  • Flowers71
    Maac skrev 2022-12-13 11:34:27 följande:

Från att ha hatat matte och tänker på precis allt annat går det plötsligt bra när jag sa att hon får 100 kronor för varje prov som är godkänt. 

Inte ett missat prov sedan dess. 

Så hem från skolan, äta, skärmtid och sen matte 19:30-20. Inte alla dagar, men några. 

Men så sparar hon också till nåt väldigt dyrt. Motivationen gjorde allt. Och hon förstod så mycket mer när hon hade ett eget driv att lära sig. Jag upplevde sexans matte som svår, nästan lättare i sjuan.

Jag tog bort alla vanliga hushållssysslor så hon kan koncentrera sig på skolan just nu när det är tufft. 

Jag har försökt med att motivera med något, hen får en liten sak varje gång hen sitter med just matten, något som hen verkligen uppskattar, men, det hjälper inte. Motivationen är inte vad som saknas. Vi kan sitta bredvid och verkligen visa pedagogiskt med flera liknande uppgifter hur det går till och då lär hen sig jättebra och kan själv göra uträkningar, men så går det någon dag och då är det borta igen och hen kan inte de enklaste uppgifter. Minnet är det inget fel på eftersom hen kan memorera andra saker väldigt snabbt och komma ihåg dom, som tex glosor. Jag var lite inne på dyskalkyli, men det är det inte heller för symtomen stämmer inte. Lärarna tror att det ärbrist i koncentration, men det tror inte jag för då skulle hen väl ha problem i fler ämnen?
  • Jemp
    Om 3.5 år alltså? 

Till att börja med: har ni pratat med läraren om vad som krävs och vad som ligger bakom betyget? Kom det som en överraskning? För att identifiera om det ens är ett problem alltså. 

Eftersom han är så ojämn så är det ju något i dagsformen som diffar- för jag tolkar dig som att samma saker blir olika svårt också? Om det inte är det klassiska du nämner (sömn, hunger osv) kan det vara ångest. Över matten eller generellt. Har han lite svårt för matte så kräver det ju också mer av honom i form av koncentration och energi, så det är ju inte omöjligt att det är just koncentrationssvårigheter som syns just i matten. 
  • Magical
    Men du måste inse att betyg E i åk 6 är ingenting. Det har noll betydelse. På riktigt är det så. Betygen infördes i åk 6 på helt lösa grunder. Politiker som ville ha det så. Det enda som används till något är åk 9-betygen när de söker till gymnasiet, och sen gymnasiebetygen när man vill utbilda sig vidare. 

Låt ungdomen jobba på under högstadiet, ibland lossnar plötsligt förståelsen för ett visst ämne när man mognat lite. Om inte, så får eleven satsa på E i matte och högre betyg i ämnen där man har lättare för sig. 

Dessutom kan barn i åk 6 ändra sig 100 gånger om, innan det är dags för att välja till gymnasiet, så vilken utbildningen det i slutänden blir kanske du inte helt kan veta. 
  • Persefone234
    Daisy28 skrev 2022-12-13 11:57:00 följande:
    Gäller det meritvärde får man välja bort ett eller två betyg.  Så ett dåligt påverkar inte
    Matte får man inte välja bort. Matte, svenska och engelska är kärnämnen och dessa måste man ha godkänt i för att få gymnasiebehörighet, oavsett vilket program man söker till.
  • Daisy28
    Persefone234 skrev 2022-12-13 12:59:26 följande:
    Matte får man inte välja bort. Matte, svenska och engelska är kärnämnen och dessa måste man ha godkänt i för att få gymnasiebehörighet, oavsett vilket program man söker till.
    Godkännt - ja. Men E är godkännt.

Men förut, nu kan saker ha ändrat sig, togs de två sämsta betygen bort vid beräkning av meritvärde så ett E i matte påverkade inte om resten var bra.
Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6