Betyget E i matte i årskurs 6
Mitt barn har mer eller mindre alltid haft svårt för matte, de andra ämnena går bra, D till A. Förra året fick han läxhjälp av lärare på nätet men det var extremt dyrt och vi kände att det blev inte så mycket bättre så vi sa upp den tjänsten. Problemet är att hen är ojämnt bra om man säger så, hen kan vara snabb och göra svåra uträkningar ibland, för att nästa dag inte veta vad 12 × 2 är. Det går inte att lokalisera vad som gör att hen ibland kan och ibland inte, trött/inte trött, hungrig/ mätt, motiverad/ omotiverad mm..inga av dessa variabler hjälper i detta fallet. Det blir en hel del slarvfel (majoritet) och några rena kunskapsfel. På proven får hen sitta i en liten grupp och det är knäpptyst så det är inte där det brister heller. Att träna extra matte hemma går till viss del men då det är många prov och andra läxor som ska göras så blir det övermäktigt att också sitta med matte, då hade hen fått sitta till halv sju på kvällen..Detta är oerhört tråkigt och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag hade hjulat av glädje bokstavligt talat om någon kan ge mig tips.