Inlägg från: Flowers71 |Visa alla inlägg
  • Flowers71

    Betyget E i matte i årskurs 6

    Mitt barn har mer eller mindre alltid haft svårt för matte, de andra ämnena går bra, D till A. Förra året fick han läxhjälp av lärare på nätet men det var extremt dyrt och vi kände att det blev inte så mycket bättre så vi sa upp den tjänsten. Problemet är att hen är ojämnt bra om man säger så, hen kan vara snabb och göra svåra uträkningar ibland, för att nästa dag inte veta vad 12 × 2 är. Det går inte att lokalisera vad som gör att hen ibland kan och ibland inte, trött/inte trött, hungrig/ mätt, motiverad/ omotiverad mm..inga av dessa variabler hjälper i detta fallet. Det blir en hel del slarvfel (majoritet) och några rena kunskapsfel. På proven får hen sitta i en liten grupp och det är knäpptyst så det är inte där det brister heller. Att träna extra matte hemma går till viss del men då det är många prov och andra läxor som ska göras så blir det övermäktigt att också sitta med matte, då hade hen fått sitta till halv sju på kvällen..Detta är oerhört tråkigt och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag hade hjulat av glädje bokstavligt talat om någon kan ge mig tips.

  • Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6
  • Flowers71
    Daisy28 skrev 2022-12-13 11:02:17 följande:

    Eller inse att E är godkännt och kanske räcker. Bättre att istället lägga energi på annat som går bra och är roligt.


    Tyvär kommet inte E att räcka till den utbildning som hen vill gå
  • Flowers71
    Maac skrev 2022-12-13 11:34:27 följande:

    Från att ha hatat matte och tänker på precis allt annat går det plötsligt bra när jag sa att hon får 100 kronor för varje prov som är godkänt. 

    Inte ett missat prov sedan dess. 

    Så hem från skolan, äta, skärmtid och sen matte 19:30-20. Inte alla dagar, men några. 

    Men så sparar hon också till nåt väldigt dyrt. Motivationen gjorde allt. Och hon förstod så mycket mer när hon hade ett eget driv att lära sig. Jag upplevde sexans matte som svår, nästan lättare i sjuan.

    Jag tog bort alla vanliga hushållssysslor så hon kan koncentrera sig på skolan just nu när det är tufft. 


    Jag har försökt med att motivera med något, hen får en liten sak varje gång hen sitter med just matten, något som hen verkligen uppskattar, men, det hjälper inte. Motivationen är inte vad som saknas. Vi kan sitta bredvid och verkligen visa pedagogiskt med flera liknande uppgifter hur det går till och då lär hen sig jättebra och kan själv göra uträkningar, men så går det någon dag och då är det borta igen och hen kan inte de enklaste uppgifter. Minnet är det inget fel på eftersom hen kan memorera andra saker väldigt snabbt och komma ihåg dom, som tex glosor. Jag var lite inne på dyskalkyli, men det är det inte heller för symtomen stämmer inte. Lärarna tror att det ärbrist i koncentration, men det tror inte jag för då skulle hen väl ha problem i fler ämnen?
  • Flowers71
    Jemp skrev 2022-12-13 12:34:16 följande:
    Om 3.5 år alltså? 

    Till att börja med: har ni pratat med läraren om vad som krävs och vad som ligger bakom betyget? Kom det som en överraskning? För att identifiera om det ens är ett problem alltså. 

    Eftersom han är så ojämn så är det ju något i dagsformen som diffar- för jag tolkar dig som att samma saker blir olika svårt också? Om det inte är det klassiska du nämner (sömn, hunger osv) kan det vara ångest. Över matten eller generellt. Har han lite svårt för matte så kräver det ju också mer av honom i form av koncentration och energi, så det är ju inte omöjligt att det är just koncentrationssvårigheter som syns just i matten. 
    just koncentrationssvårigheter som syns just i matten. 
    Tack, din förklaring om varför just matten krånglar i samband med koncentrationssvårigheter blev en aha upplevelse här nu, detta har jag inte tänkt på tidigare men när du beskriver det så känns det så väldigt rätt och logiskt att det är så. Detta skulle kunna förklara varför det ser ut som det gör, frågan är då bara hur får jag ner ångesten för matten?
  • Flowers71
    Magical skrev 2022-12-13 12:49:36 följande:
    Men du måste inse att betyg E i åk 6 är ingenting. Det har noll betydelse. På riktigt är det så. Betygen infördes i åk 6 på helt lösa grunder. Politiker som ville ha det så. Det enda som används till något är åk 9-betygen när de söker till gymnasiet, och sen gymnasiebetygen när man vill utbilda sig vidare. 

    Låt ungdomen jobba på under högstadiet, ibland lossnar plötsligt förståelsen för ett visst ämne när man mognat lite. Om inte, så får eleven satsa på E i matte och högre betyg i ämnen där man har lättare för sig. 

    Dessutom kan barn i åk 6 ändra sig 100 gånger om, innan det är dags för att välja till gymnasiet, så vilken utbildningen det i slutänden blir kanske du inte helt kan veta. 
    Jag är medveten om att hen kan ändra sig men jag tvivlar då intresset hen har har funnits där sedan flera år tillbaka, så jag tänker att vi i alla fall får vara förberedda när den dagen kommer. Att försöka få upp betygen i matten blur ju svårare med åren då matten blir svårare känns tufft, jag vill bygga upp matten tidigt så det inte blir en gigantisk upoförsbacke sista året.
  • Flowers71
    Daisy28 skrev 2022-12-13 13:03:28 följande:
    Godkännt - ja. Men E är godkännt.

    Men förut, nu kan saker ha ändrat sig, togs de två sämsta betygen bort vid beräkning av meritvärde så ett E i matte påverkade inte om resten var bra.
    Jag tänker att om hen nu väljer teknisk eller naturvetenskaplig linje vilket är hens dröm så funkar det inte med slutbetyget E i matte, hen kommer inte att fixa gymnasiematten, fysiken iså fall och kan tvingas hoppa av
  • Flowers71
    mammatill6 skrev 2022-12-13 16:04:52 följande:

    Men lugna dig, E i 6:an innebär att han är godkänd. Va nöjd så. Det är först betyget i 9:an som räknas och det hinner hända massor. Vet han redan nu vad hans ska gå för utbildning?


    Hen vill gå antingen teknisk eller naturvetenskaplig
  • Flowers71
    Nattviol skrev 2022-12-13 16:14:25 följande:

    Utgå ifrån att det är dyskalkyli och gör efter tipsen där och se om det hjälper. Det är ju något ni kan testa hemifrån. Märker ni att det gör skillnad så är det ju ett steg på vägen. Det kanske inte behövs en utredning utan mer ett sätt att tänka om?

    Ibland behöver man tänka om till konkreta uppgifter som man kanske gör något fysiskt för att förstå det man gör. Baka, något slöjdaktigt eller annat som passar in i matten. 

    Det finns ju mängder med hjälpsidor på nätet helt gratis att ta hjälp ifrån. Sätt mål som är realistiska utifrån er situation och ert barn. Det kan vara att hen räknar matte hemma (via nätet ex) 15 minuter 3 gånger i veckan. Efter 10 gånger så går och fikar på stan bara du och barnet. Efter 20 gånger får barnet gå på bio eller vad som nu passar er. 


    Tack för tipsen, ja det skadar ju aldrig att testa andra tankesätt och inlärningmetoder. Själv hade jag svårt med matten när jag var liten men blev hjälpt av att förstå matte genom verkliga fall/förklaringar
  • Flowers71
    Litorina skrev 2022-12-13 16:35:16 följande:

    En sak som hjälper mig: jag skriver alltid ut alla enheter, även i uppställningarna. Tex: 33 km / 5 timmar. Det gör att jag förstår vad jag räknar. Jag har svårt att minnas siffror, så om det inte står tex 33 km i uträkningen kommer jag inte ihåg varför jag skrivit 33 och vad det symboliserar (Minuter? Timmar? Km? Päron?) Och då förstår jag inte heller vad det var som jag räknade ut. Nu kan jag ta bort siffrorna från uppställningen och se att det jag räknade ut var km/tim. 


    När matten övergick från att komma ihåg siffror till att mest handla om logik gick det 1000 ggr bättre. 


    Tack för dina tips! 
  • Flowers71
    AndreaBD skrev 2022-12-13 16:40:55 följande:

    Tänk inte riktigt än på vilka betyg som behövs för gymnasiet. Bäst brukar vara att sikta på att barnet hänger med bra i ämnena. Då kan man höja sig utan större problem, men om man knappt förstår, så är det svårt. Är själv lärare på högstadiet.

    Betala inte för extra-hjälp. Skolan måste egentligen erbjuda det. Oftast finns det läxhjälp. Där det inte finns, kan det vara så att det inte har utnyttjats och därför har lagts ner. Men det kanske kan aktiveras igen om du verkligen efterfrågar det. Min dotter fick extra hjälp, en lektion i veckan, när hon gick i 5:an. Då var hon också godkänd, men osäker. Så, generellt är det ju bra att reagera i tid. 

    Är du säker att din son inte har ADHD? Finns det några tecken på det? Det kan vara bra att avsätta lite tid varje vecka för matten, för att träna lite och kolla att han hänger med i matte. 


    Hen har inte ADHD. Skolan fungerar väldigt bra över lag, både på prov, i diskussioner i klassrummet, i grupparbete osv men matten däremot är verkligen totala motsatsen. Jag har fått till mig förut att inte fokusera så mycket på betyget i matte nu, det räcker att börja med det i nian. Själv tror jag att det skulle bli jättejobbigt, om inte omöjligt att börja så sent så den vägen vill vi inte gå. Sedan förstår jag logiken att inte tappa i andra ämnen pga matten, och det vill hen ju inte heller såklart, men samtidigt, precis som du sägdr, att jobba extra med matte är bra och det är det vi försöker här hemma,men än ser  vi inget resultat tyvär, det går bättre hemma dock än på proven, där blir det massor av slarvfel
Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6