• Anonym (D)

Gravid som 40+, NIPT eller KUB?

Ni som är/varit gravida som 40+, gjorde ni NIPT eller KUB?

Jag funderar på om det är värt ett privat NIPT för att få tydligare svar direkt än sannolikheterna man får på ett KUB, samtidigt kostar det ju ett antal tusen? man får det gratis här om man får sämre sannolikhet än 1:200, men som 40+ känns det ju som risken är stor att man får dåliga KUB-svar bara pga ålder?

Hur tänkte ni andra??

• Svar på tråden Gravid som 40+, NIPT eller KUB?
  • Anonym (Ida)

Jag var något yngre och gjorde först KUB sen nipt (privat).
    Vi gick vidare till nipt själva då risken inte bedömdes som så hög som den måste vara inom våran region. Dock kände vi att den var för hög för att VI skulle kunna släppa nervositeten.

Gjorde jag om det och blev gravid igen hade jag tackat ja till ultraljudet som kommer med KUB. Där man ser om fostret är i rätt storlek för tiden, om det rör sig och är vitalt.
    Men jag hade avböjt mätningar och blodprov då de bara kommer att ge sannolikhet och inte baseras på något "material" från barnet.
    Sen hade jag gjort nipt privat.

• Anonym (Kattis)

Jag fick väldigt bra resultat på kub trots 40 år men jag gjorde nipt ändå eftersom det är mer tillförlitligt och jag tycker att det var värt vartenda öre för att minska lite på oron

• Anonym (D)
    Anonym (Kattis) skrev 2022-12-12 13:22:35 följande:

Jag fick väldigt bra resultat på kub trots 40 år men jag gjorde nipt ändå eftersom det är mer tillförlitligt och jag tycker att det var värt vartenda öre för att minska lite på oron

Det är väl det här jag funderar över. Det kostar ju 5-6000 väl? Hur stor är sannolikheten att KUBresultaten är fel om man får bra resultat?

På ett vis vore det ju skönt att göra NIPT på en gång för att slippa oron om man får ett ?halvbra? resultat på KUB, det är det jag tänker?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (D) skrev 2022-12-12 13:30:16 följande:
    Det är väl det här jag funderar över. Det kostar ju 5-6000 väl? Hur stor är sannolikheten att KUBresultaten är fel om man får bra resultat?

På ett vis vore det ju skönt att göra NIPT på en gång för att slippa oron om man får ett ?halvbra? resultat på KUB, det är det jag tänker?
    KUB är bara sannolikhet. Det kan visa hög sannolikhet fastän det inte är något fel. Och det kan slå åt andra hållet om en väldigt ung person med bra BMI som inte röker och som har fina blodprover och som "borde" ligga bättre till får 1:20 000 och låg sannolikhet. Men ändå visar sig sen att barnet har en trisomi tex.
    Jag kände mig mer säker på nipt, för där är det celler från barnet som man drar ur moderns blod så det är liksom riktiga celler.
    Men 100% tror jag bara du kan vara om du gör moderkaksprov eller fostervattenprov.

Som jag resonerar så är sannolikhet extremt svårt att förhålla sig. Det är en framräknad siffra, kalkylerad risk. Är du nere på 1:2 så betyder det att i populationen så kommer hälften att drabbas, andra hälften inte. Ställer du upp 10 gravida på led då så kanske du har tre "friska" bebisar först, innan du råkar på 2 med en förändrad uppsättning av kromosomer. Eller så står det 5 med förändrad uppsättning först och sedan resterande 5. Eller så står det varannan. Du har ingen aning. Därför hade jag personligen helt valt bort att få KUB-siffran presenterad för mig för jag förstod inte innan hur svårt det skulle vara att förhålla sig till den. Så då hade jag inte velat ha den alls utan bara göra nipt. Och ja, det var väl värt pengarna att slippa våndas.
  • Anonym (D)

Jag tyckte dock att KUB-siffrorna med första barnet kändes bra, men då fick jag som sämst typ 1:9500.

Får se hur jag gör. Tack till er som svarat!

Svar på tråden Gravid som 40+, NIPT eller KUB?