Anonym (D) skrev 2022-12-12 13:30:16 följande:
Det är väl det här jag funderar över. Det kostar ju 5-6000 väl? Hur stor är sannolikheten att KUBresultaten är fel om man får bra resultat?
På ett vis vore det ju skönt att göra NIPT på en gång för att slippa oron om man får ett ?halvbra? resultat på KUB, det är det jag tänker?
KUB är bara sannolikhet. Det kan visa hög sannolikhet fastän det inte är något fel. Och det kan slå åt andra hållet om en väldigt ung person med bra BMI som inte röker och som har fina blodprover och som "borde" ligga bättre till får 1:20 000 och låg sannolikhet. Men ändå visar sig sen att barnet har en trisomi tex.
Jag kände mig mer säker på nipt, för där är det celler från barnet som man drar ur moderns blod så det är liksom riktiga celler.
Men 100% tror jag bara du kan vara om du gör moderkaksprov eller fostervattenprov.
Som jag resonerar så är sannolikhet extremt svårt att förhålla sig. Det är en framräknad siffra, kalkylerad risk. Är du nere på 1:2 så betyder det att i populationen så kommer hälften att drabbas, andra hälften inte. Ställer du upp 10 gravida på led då så kanske du har tre "friska" bebisar först, innan du råkar på 2 med en förändrad uppsättning av kromosomer. Eller så står det 5 med förändrad uppsättning först och sedan resterande 5. Eller så står det varannan. Du har ingen aning. Därför hade jag personligen helt valt bort att få KUB-siffran presenterad för mig för jag förstod inte innan hur svårt det skulle vara att förhålla sig till den. Så då hade jag inte velat ha den alls utan bara göra nipt. Och ja, det var väl värt pengarna att slippa våndas.