Är det okej att göra slut med en vän?
Jag tolkar det som att det är den oturliga blandningen av att hen varit mer dominant förr men har viss dominans kvar och du i sin tur är mycket konflikträdd, alltså har du fått hålla inne med en massa och du känner dig inte trygg med hen, hen påminner för mycket om gamla konflikter osv.
Vissa bär sig för bedrövligt åt i konflikter, jag vet några få dominanta människor som agerar som om de skyr inga medel och det sätter sina spår. I slutändan har de inte lika stort umgänge då dominanta är själviska och även om de kan visa fina känslor och ha en stark beskyddarinstinkt är de också hänsynslösa i andra sammanhang. Ni är en dålig matchning, helt enkelt. Hen har dock jobbat på att förändra sig till det bättre och frågan är om det är du som lever kvar i det förgångna hur kompisen var förr än hur kompisen är idag. Ni har nog gammalt skit som ligger kvar och skramlar - för din del. Jag hade först om jag varit dig se om du kan ta dig förbi ångesten och se varför du har den. Om din vän kan gottgöra det hen gjort fel i det förflutna.
Det kan också vara så i och med att du är konflikträdd av dig att hen påminner om någon annan i ditt liv tex en förälder som varit dominant med allt som kommer med det, det goda och det dåliga, och då är det egentligen en blandning av både det och hur kompisen varit och kanske fortfarande är, som ställer till det för dig, ger dig den här ångesten.
Valet är ditt såklart hur mycket du vill jobba med dig själv angående det här eller om du vill fly från det och hur mycket det är värt, hur mycket hen har förändrats. Jag har själv bojkottat relation/er i mitt liv då de påmint för mycket om någon annan som inte varit bra för mig, ångesten är ju ett sätt att varna men kan vara överkänsligt och bero på något helt annat, så man måste ju läsa in den rätt. Det har också varit relationer där jag insett att felet ligger hos mig och då har jag stannat i situationen, tagit ett djupt andetag och bara varit öppen och ärlig och stark i det, ägt mina ord och faktiskt skitit i utgången. Då har det visat sig att personen som fått ta emot det här har tagit emot det på ett bra sätt och så har vår relation fortsatt.