• Anonym (R)

Beteende när man kommer hem från resa från familjen

Anonym (Trött) skrev 2022-12-03 17:13:46 följande:
    Beteende när man kommer hem från resa från familjen

Min man har en hobbyverksamhet som håller honom från hemmet med jämna mellanrum. Oftast är det en långhelg, eller några dagar en vecka. Nu senast var han borta från tisdag morgon till fredag kväll. Under tiden sköter jag familjen själv. Jag är rätt slut när han kommer hem och uppskattar dels vuxet sällskap och dels avlösning i hemmet.

När han kommer hem är han trött, både fysiskt och psykiskt. Han känner sig ofta "låg" och går gärna undan för att tanka energi. Jag, å min sida, tycker att han kan bita ihop och ladda när barnen sover.

Vi bråkar ganska mycket om detta. Jag blir besviken varje gång han kommer hem och han tycker att jag är gnällig och att det inte är så kul att komma hem till någon som bara gnäller. Jag är kanske gnällig, men jag är också trött. Förutom heltidsjobb ska två barn hämtas och lämnas, på olika ställen. Det är fritidsaktiviteter, utflykter, saker ska packas till förskola och skola, mat ska lagas, läxor ska läsas, jobb ska jobbas in och kläder ska tvättas. Ena barnet sover halvdant i perioder och gråter dessutom varje kväll efter pappa. Under tiden äter, kissar och sover han ifred. Och så måste han samla kraft när han kommer hem, eftersom han är lite urlakad.

Imorgon är han alldeles säkert på benen igen, men då är skadan redan skedd och jag är arg och irriterad på honom och så är cirkusen igång. Och till nästa gång han är borta, är jag ännu mer irriterad.

Hjälp mig att reda i det här. Borde man inte kunna bita ihop när man fått tre-fyra nätter för sig själv och kommer hem till familjen?

Dra ner på ambitionerna när han är borta. Du skriver själv att han är som vanligt dagen efter, så varför inte bara ha en mysig kväll när han kommer hem, så fixar ni det som ska fixas nästa dag. 

Eller så får du ta upp diskussionen om han ska fortsätta med sin hobby, om det nu går ut över er andra. 

• Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-03 17:22:37 följande:
    Fast det går ju inte att ha en mysig kväll när han bara vill dra sig undan och inte vill umgås.

Tro mig, diskussionen har varit uppe mååånga gånger. Han kommer inte att sluta. Jag har dessutom dragit ner ambitionerna när han är borta. Men en nedkissad overall måste tvättas. Barn vill gå på aktivitet också när pappan är borta. Barn måste till skolan i rätt tid. Jag måste sköta mitt jobb.
    Ok då får du antingen acceptera det som det är, eller lämna, om han inte vill lösa det tillsammans med dig. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-04 08:09:06 följande:

Nej, han är inte otrogen. Det här är ingen hobby, utan en liten verksamhet vid sidan av ordinarie. Han är egentligen ganska trött på det, men alldeles för stolt för att lägga ner det hela. Han är verkligen inte exalterad över att få komma iväg. Det är för övrigt exakt samma beteende när vi eller jag är med  

Återigen så har jag inga problem med att han är borta, så länge han kommer hem och beter sig som folk och inte behöver gå undan eller öppnar med att berätta att han fått alldeles för lite tid och behöver vara borta ännu längre nästa gång. Lite vanlig tacksamhet och ett kliv framåt, skulle göra susen. 

Tycker du är motsägelsefull. Du vill ha vuxen social kontakt, men har ändå inget emot att han är iväg. Du tycker inte om att han är helt slut när han kommer hem, men har ändå inget emot att han är iväg. Du borde ju rimligtvis ha något emot att han är iväg eftersom det får negativa konsekvenser för dig.

Så frågan är varför du tycker det är ok att han är borta, är det pengarna han drar in? Du vill ha pengarna, men inte det negativa som följer med det?

Det är inte alltid man bara kan få det positiva, ofta får man offra något också. 

Han kanske inte orkar med att dubbeljobba, men eftersom du säger att det är ok, men ändå gnäller på honom, så vet han inte vad han ska göra. 

• Anonym (R)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-04 13:47:16 följande:

Han är väl en vuxen människa han med? Han bör väl rimligen märka att det inte funkar? 

Hade en kvinna skrivit att hon dubbeljobbar och kräver att mannen tar allt ansvar både under tiden och efter eftersom hon måste vila upp sig så hade hon blivit slaktad på familjeliv. Man hade skrivit att hon är ego och att hon bara tänker på sig själv. Man hade skrivit att det är synd om hennes man och att hon borde styra upp situationen. När situationen är den omvända är det också kvinnan som ska styra upp situationen. 

Det är märkligt det. Låter som män inte har förmågan att fatta ett enda självständigt beslut. Som om män är inkapabla att se att om man inte klarar att ta hand om sina egna barn så är något snett. 

Det ser han säkert. Men han har ju tydligen inget problem med det. 

Jag tycker bara det är så konstigt att TS skriver att hon inte har något emot att han är borta men sedan klagar på konsekvenserna. TS måste vara tydlig med att hon inte vill att han ska ha sitt extra jobb. 

• Anonym (R)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-04 15:01:27 följande:

Att axla allt ansvar för att den andre inte är på plats är rätt mer naturligt än att axla allt ansvar för att den andre måste vila ett dygn efter att inte ha varit på plats på fyra dygn. Jag har varit ensamstående på heltid med heltidsjobb. Hur i all världen skulle mina barn fått mat på bordet om jag behövt försvinna in i mitt rum i en dag för att jag?jobbat? 

Det är inte inkonsekvent alls at vara ok med att den andre reser iväg. TS ställer upp och är schysst. Sen förväntar sig TS att maken är närvarande när man är hemma. Hur i all världen är det inkonsekvent? 

Varför är det inte ok att vara trött när man kommer hem på kvällen efter man varit borta flera dagar?

Ja, och hade TS gått hemifrån i samma ögonblick han kommer hem, då hade han varit tvungen att fixa det. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-05 19:35:42 följande:

Jag gör ett samlingssvar. Nej, jag har inte några problem med att han är borta. Jag behöver inte heller vara borta på exakt samma vis som han är. Jag samlar energi på andra vis. Men, när han kommer hem vill jag ha avlastning.

Någon undrade om han vill ha barnen. Det ville han absolut. Han är en fantastiskt engagerad pappa, det är inte det detta handlar om.

Någon annan beskrev sin man som var engagerad i en förening och det är lite samma sak med det här. Han har dragit ner det så mycket som det går. Nu går det inte att dra ner mer, då får han i så fall lägga ner helt. Jag begär inte det. Jag begär att han biter ihop när han kommer hem.

Och om han inte biter ihop, vad gör du då? 

Jag förmodar att du redan pratat med honom om detta. Varför tror du att du ska lyckas nu? Vad har förändrats?

• Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-06 13:13:06 följande:
    Han jobbar så mycket som han kan, men det är både väder- och ljusbetonat ibland. Oftast tar han tåget, men det är ju för att jag ska ha möjlighet att ta bilen vid behov. 
    Soppatorsken677 skrev 2022-12-06 10:54:58 följande:
    Känns som att nyckeln här är just ordet "hobbyverksamhet". Det är om jag förstått allt korrekt samma sak som att han redan är iväg på fritid/semester från dig och barnen. det är alltså inget som kan anses som privat företag eller jobb. Korrekt? 

Min man ger sig också iväg på egna utflykter ibland (skidresor) och han har utöver det jobb på annan ort så när han är och jobbar är han borta helt. Hela mitt föräldraliv har gått ut på att jonglera heltidsjobb, pendlande, två barn, fritidsaktiviteter, egen träning etc. 

Nyckeln för mig har varit min svärmor. Hon har ställt upp i vått och torrt och fyllt på där min man har saknats. Men min man gjorde allt hemma när han väl är hemma. Städade hela huset, lagade massor med mat, tvättade etc. Jag behövde bara ta mig flytandes igenom hans jobbperioder. 

Har din man någon som han kan ta hjälp av att hjälpa dig när han är borta? 

Annars skulle jag tycka att innan han ger sig av ska han se till att "kusten är klar" hemma. Vad det innebär är man med framförhållning planerar saker som går att fixa... I min värld skulle det betyda saker som att: 

* Hårfrisörbesök och läkarbesök är planerade innan eller efter hans resa
    * All tvätt är tvättad, vikt och fixad
    * Huset är skapligt städat
    * Det finns färdig mat i frysen (tex lådor med köttfärssås att baka koka psta till) och kylen är full
    * Hjälp är fixad där det går med hämtning/lämning till aktiviteter

Det är alltså saker som HAN GÖR INNAN för att skapa utrymmet för sin frånvaro så att du får en så enkel tid som möjligt i hans frånvaro. Om han sen är trött efter sin resa så kan han koka pasta och micra en låda kycklinggryta till er andra vid hemkomst. 
    Det är ett mellanting, det han gör. Men, saken är inte att det är jobbigt när han är borta. Jag tycker snarare att det är rätt skönt att laga mat medan barnen kollar barnprogram. Då är det lugn och ro. Detsamma gäller när han kommer hem. Jag ställer mig gärna med tvätt eller matlagning, så får jag rensa tankar och han ta alla frågor. Det mest dränerande är det ständiga ansvaret för barnen, att lösa alla konflikter, se till att alla är på rätt ställe och att lyssna på alla "mamma, mamma, mamma". Det är DET jag vill ha avlastning med när han kommer hem. Och så vill jag prata och umgås med någon som inte sitter på mig, skriker, eller absolut inte tänker sova för att pappa inte är hemma. Men det är så här också. Vi har i övrigt en fin relation med gemensamma ansvar för barnen och hemmet. Men varje gång han kommer hem, vill jag i princip lämna honom på studs. Det här har också blivit en så känslig fråga, att vi inte kan diskutera den normalt. Han skulle kunna vara ensam med barnen flera veckor, där alla ständigt är kräksjuka och febriga och ingen sov, och han skulle ändå inte erkänna att det var det minsta tufft. 
    Det är alltså jobbigt när han är borta? 

Jag tycker du ska reda ut vad du egentligen tycker för du ger väldigt motstridiga svar. Ena stunden är det ok, nästa gnäller du. 

Att han är trött en kväll när han kommer hem efter att ha rest, står liksom inte i proportion till det andra du berättar. att han tar ansvar när han är hemma osv. 

Varför inte fokusera på det som är bra istället för att hänga upp dig på den enda kväll när han är trött?  Varför får han inte vara trött ibland? Det får väl du också?
  • Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-06 13:34:02 följande:
    Jag är absolut trött ibland, MEN INTE NÄR JAG LÄMNAT ALLT ANSVAR PÅ MIN MAN I FLERA DAGAR. Jag  vet inte hur mycket tydligare jag kan vara. Så klart att det är uttröttande att vara ensam med barnen, men det är inte det som är det stora problemet. Jag vet vad som är problemet - att han är låg och "bakis" när han kommer hem och behöver gå undan och vila. DET är problemet.  
    Varför är det ett problem? 

Om han är trött en annan kväll, får han inte gå undan då också? 
Svar på tråden Beteende när man kommer hem från resa från familjen