Inlägg från: Så allting gick |Visa alla inlägg
  • Så allting gick

Besviken på regeringen

nihka skrev 2023-05-18 16:59:55 följande:
    Majoriteten bestämmer. Utan en majoritet får man inte igenom nåt.

Hur svårt ska det vara att förstå?
    Genom att gå samman med S fick dom majoritet, kravet var avveckla kärnkraften.

Löfven acceptera MP:s krav för att nå majoritet. via Löfven o S nådde MP sin majoritet och vallöften att avveckla kärnkraften trots att dom var ett litet parit.
    S kunde inte få majoritet utan MP:s hjälp.

Man väljer själv vilka men vill regera med, det har alla partier gjort igenom tiderna.
    NU valde S MP, resultat nerlagda kärnkraftverk. Där S idag börjar vända i frågan, vi behöver ny kärnkraft för att klara oss.

Med tanke på tiden och alla mål, fanns dessa mål om ökad elproduktion redan när S gjorde detta val.
    S gjorde ett medvetet val att avveckla kärnkraften bara för att få hålla kvar makten.
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-05-18 18:28:43 följande:
    MP och S har inte haft någon majoritet i riksdagen Tomte
    Du fundera aldrig på varför Löfven behövde rekord lång tid för att bilda regering 2014?
    Han utlyser nyval.

Där efter står Fridolin med en brunkol bit i handen. Vi förstår idag att det var direkt reklam till Tyskarna, ni kan lägga ner kärnkraften, ni har brunkol o elda med.
    Till och med Göran Persson gav en känga mellan benen åt Löfven.
    -

För snäll mot Miljöpartiet

Göran Persson riktar även kritik mot att Löfven gett så många som sex av ministerposterna till Miljöpartiet.

? En väldigt stark representation för Miljöpartiet. Jag tycker nog att Stefan Löfven var för snäll mot Miljöpartiet. Det kan jag säga så här med facit i hand.

• Så allting gick
    KillBill skrev 2023-05-18 20:56:41 följande:
    Ja inte pga att det var en minoritetsregering. Det hade han till skillnad mot dig koll på.
    Visst hade Göran Persson koll. han ansåg att det borgerliga var skickligare.
    -

Stefan Löfven borde inte heller ha blandat ministrar från både Socialdemokraterna och Miljöpartiet på flera av regeringens departement, anser den tidigare statsministern.

? Väldigt konstig arbetsfördelning mellan departementen, det är svårt att regera med den typen av tvärgående fördelningar. Där var de borgerliga skickligare när de delade upp departementen sinsemellan, säger Göran Persson.

• Så allting gick
    KillBill skrev 2023-05-19 14:27:02 följande:

När Magdalena Andersson lämnade låg den svenska tillväxten på det europeiskan genomsnittet. Nu är den svenska tillväxten sämst i EU.  Det beror på den slappa finanspolitik som drivs av den SD ledda M/KD/L regeringen. 

Vi vet vad det beror på. Här har jag ett eget verkligt exempel.
    Jag placera mig som arbetslös, dvs av frivilja. anmälde mig till arbetsförmedlingen. Lyfte först a-kassa för att sedan skita i att lyfta a-kassa.
    Jag vill söka dom arbeten jag vill ha och inte tvingas söka arbeten jag inte vill ha.

Arbetsförmedlingen blev rent sagt ut förbannade, där man berätta vi drar in din a-kassa, visst gör det berätta jag, men jag är ännu arbetslös och vill stå kvar i statistiken. 
    Arbetsförmedlingen vägra, du får inte stå som arbetslös även om du inte tar a-kassa. 
    Arbetsförmedlingen skrev ut mig med motivering att jag inte vill delta i arbetsmarknads åt gärder 

Om man sammanfattar, jag får inte stå som arbetslös även om jag inte lyfter a-kassa, jag får inte stå som arbetslös för jag vill söka dom arbeten jag vill ha, jag får inte vara arbetslös för jag inte deltar i något.
    Kort jag förstör statistiken. 

Nu har jag råd att ta detta sabbats år jag ville ha, söka dom arbeten jag vill jobba med o i min kommun, allt är planerat av mig själv. men stå som arbetslös det får jag inte, det förstör statistiken, varav du ser att dessa 1,3 miljoner som inte kan försörja sig står inte alla som arbetslösa, dom ligger i marknadsåtgärder som i grund o botten handlar om att vara arbetslös. men skriv som annat än just arbetslösa.
    -

understryker att Sverige har 1,3 miljoner invånare som inte kan försörja sig på eget arbete och de kommer nu ännu längre bort från arbetsmarknaden
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-05-21 10:26:14 följande:

Menar du att förklaringen till att den svenska tillväxten med en moderat finansminister plötsligt blivit sämst i EU beror på att sådana som dig självmant valt arbetslöshet? Du får ursäkta mig men jag tror att det är svammel. 

Vi känner till statistik Sverige, man vill föra statistik om allt.

Som jag berätta, jag får inte vara inskriven i arbetsförmedlingen pågrund av att jag inte vill följa systemet, jag får inte stå där som arbetssökande, där arbetsgivare kan hitta mig. Med andra ord jag får inte söka arbete på mitt sätt.

Tar man vidare med statistik osv, har haft två likande fall med landstinget.

Nu är det inte så att jag bara går o drar fötterna efter mig som arbetssökande, byggde mitt egna hus från grunden o upp i lösvirke.
    En dag råka jag skjuta en tre tums spik igenom handen, konstigt nog gjorde det inte ont. men få ut spiken var inte nådigt, sökte upp sjukhuset, visa vad jag lyckats med.

Läkaren och sköterskan börja sin vanliga utfrågning hur det gått till.

Jag som är både politiskt och juridiskt insatt, berätta för läkaren, hur det gått till spelar ingen roll, enda anledning till att du frågar är om det är arbetsrelaterat, där du har en skyldighet att anmäla till arbetsmiljöverket och det kommer bara ge mig större problem o ännu en utredning som inte gynnar mig.
    Jag har skjut mig själv i handen hemma, är du nöjd nu frågar jag? nu gäller inte dina förpliktelser att anmäla till arbetsmiljöverket.

Nej jag tror inte på dig berätta läkaren, Jag: vad du tror eller inte tror hör inte hit, du har ingen juridisk utbildning o kompetens att avgöra huruvida jag berätta sanningen eller inte, sedan neka vård efter det.

Läkaren o sköterskan går verkligen upp i varv, vi diskutera länge om detta, dom vägra släppa ämnet o ge mig vård. Jag lessnar plockar upp mobilen, ok jag startar en film, Berätta klart och tydligt inför kameran att landstinget vägrar mig vård för att ni inte tror på min berättelse, sedan kan jag åka vidare till Sundsvalls lasarett.

Nu mjuknar både läkare o sköterskan, dom fixar bort spiken, ber om ursäkt.
    Andra fallet hände tidigare, där frågan gällde om det var en cross olycka eller en cykelolycka, där jag berätta om det är en cross olycka tillför det bara att försäkringar går upp, så nej det är en vanlig cykel jag trampat upp i bra fart.
    Sedan ännu en till, utöka körkortet, syntest obligatoriskt, visa sig att som 50 år med perfekt syn, optiker kunde inte tro detta var sant, jag varför inte? hon du måste ha gjort något? har du bränt? nej, det borde du kunna se som undersökt så noggrant, även optiker vägra godta att ha så bra syn utan ingrep.
    Optiker var jag snäll emot, berätta om du noterar bänt ögonen kommer det påverka självrisken på personförsäkringar framöver, försäkringsbolag ställer bara en fråga om man uppsökt sjukvård o fått någon hjälp, svarar man ja åker allt upp, oavsett vad man gjort. samt händer det något med ögonen sänks belopp för man utfört ingrepp. Där optiker berätta du har rätt, det har hänt min dotter. Jag skriver ingen notis om detta.

På detta sätt fungerar Sverige, man för statistik, många olyckor inom en viss sport, försäkringar åker upp, notis i sjukhus din personförsäkring ändras, söka arbete själv o inte följa systemet gör att du inte får stå som arbetssökande i systemet.
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-05-21 11:48:39 följande:

Det var du som refererade till statistisk. Men kan du förklara hur ditt resonemang är kopplat till att den svenska tillväxten med en SD styrd M/KD/L regering vid makten rasat till EUs lägsta?  Vad tycker du om att tillväxten nu är så usel?

Vi hade dessa rubriker redan året efter sossarna avvecklat fullt fungerande kärnkraft. Ökade på reduktionsplikten.
    Dessa är grund bulten till svensk ekonomi, orsaken till skenade inflation osv.
    Energin är en så stor fråga som sossarna aldrig kunde annan vilka konsekvenser det skulle få för hela landet.
    .

Inflationstakten drogs upp av skenande elpriser

Elpriserna skenade i november då de steg med strax över 29 procent i årstakt. Därmed bidrog enbart de högre elpriserna med 1,1 procentenheter till inflationstakten på 3,6 procent i november. Dessutom bidrog högre priser på drivmedel med ytterligare 0,7 procentenheter. Med andra ord bidrog enbart de uppskruvade el- och drivmedelspriserna med 1,8 procentenheter till inflationstakten på 3,6 procent.

• Så allting gick
    Så allting gick skrev 2023-05-21 12:23:26 följande:
    Vi hade dessa rubriker redan året efter sossarna avvecklat fullt fungerande kärnkraft. Ökade på reduktionsplikten.
    Dessa är grund bulten till svensk ekonomi, orsaken till skenade inflation osv.
    Energin är en så stor fråga som sossarna aldrig kunde annan vilka konsekvenser det skulle få för hela landet.
    .

Inflationstakten drogs upp av skenande elpriser

Elpriserna skenade i november då de steg med strax över 29 procent i årstakt. Därmed bidrog enbart de högre elpriserna med 1,1 procentenheter till inflationstakten på 3,6 procent i november. Dessutom bidrog högre priser på drivmedel med ytterligare 0,7 procentenheter. Med andra ord bidrog enbart de uppskruvade el- och drivmedelspriserna med 1,8 procentenheter till inflationstakten på 3,6 procent.

Glömde datum detta publicerades, dvs under sossarnas tid.

EKONOMISK ANALYS 17 DEC. 2021
  • Så allting gick
    KillBill skrev 2023-05-21 13:02:43 följande:

Att elpriserna har ökat beror på Rysslands invasion av Ukraina vilket har resulterat i höjda elpriser i hela EU. Sverige hade som jag tidigare förklarat de lägsta elpriserna i EU i fjol så detta är förstås inte förklaringen till att den svenska tillväxten har sjunkit som en sten till EUs lägsta med den SD styra M/KD/L regeringen vid makten. 

Ändå kan gaspriset nu falla trots att kriget pågår, dvs kriget är inte enda orsaken.
    -

Europas gaspriser föll under nivån 30 euro per megawattimme på torsdagen för första gången sedan Ryssland började strypa exporten i mitten av 2021. Fram till dess var det normala att gasen handlades under 30 euro men aldrig över, skriver Financial Times.

? I januari sa jag att vi kunde få se priset falla under 30 euro under sommaren men jag trodde verkligen inte att det skulle hända så tidigt som i maj, säger Tom Marzec-Manser på energikonsultfirman ICIS.

Att den befarade energikrisen kom av sig har flera förklaringar. Europas vinter blev mild samtidigt som EU:s krisåtgärder kraftigt minskade efterfrågan. Dessutom har gasimporten från andra länder ökat och kompenserat för en del av bortfallet.

Europas gaslager är just nu fyllda till nästan 65 procent, vilket är klart högre än de senaste fem årens nivå. Andelen av den importerade gasen som kommer från Ryssland har samtidigt rasat från 40 procent till under 10 procent, skriver FT.

• Så allting gick
    KillBill skrev 2023-05-21 13:30:40 följande:
    Här har du samma uppgifter i en tabell.
    Vet inte vad du förstår eller inte.

Men energi i europa handlar om gaspriser, tycker du borde förstått det genom att du hänvisar till Putin.
    Putin sålde inte el mer än till FIN o några grannar.
Svar på tråden Besviken på regeringen