Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Besviken på regeringen

Tecum skrev 2023-01-20 19:44:20 följande:
    Du tycker alltså att PM Nilsson ingår i gruppen grovt kriminella? Märkligt då att han sitter i Rosenbad och inte i finkan...
    Han ertappades på bar gärning 2021 med 11 kg tjuvfiskad ål så inte helt otänkbart att det blir hans moralpolitiska fall. Tror jag inte nån gör utan det är en drift med tomtarna Tomte 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-20 19:59:01 följande:
    Det är svårt att vara besviken på regeringen utifrån dessa 40 beslut

www.aftonbladet.se/debatt/a/9zq4Jp/partiledarna-detta-har-vi-gjort-de-forsta-100-dagarna

Det är bara att applådera starten - i stort sett klockrena reformer och beslut rakt genom.

Själv har jag ett särskilt gott öga till besluten kring ny kärnkraft.

Det man KAN klaga på är att om man skriver en debattartikel där man går genom sina 40 viktigaste beslut så bör man på något sätt numrera eller lista besluten så att det faktiskt framgår vilka alla de 40 besluten är. Som det är nu skrivs det ut i löpande text.
    Aha! Mer klagomål på den sittande marionettregeringen i en tråd om klagomål på den sittande marionettregeringen.
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-01-20 20:06:34 följande:
    Jag måste ju säga att den här regeringen gjort vettigare saker under sina första månader än var de förra gjorde under 8 år.
    Antalet skjutningar, sprängningar och anlagda bränder har skjutit genom taket sedan den nya regeringen tillträtt. Vad sysslar egentligen marionettregeringens ledare Åkesson i sitt inre kabinett med? Viker pappersplan? Det är ju bara att rulla in tanksen och få ordning på torpet. Världen skrattar åt Sverige!
  • nihka
    Hangout91 skrev 2023-01-21 06:10:43 följande:
    Rulla in tanksen? Låter det så från vänstersidan nu? I praktiken har det väl mer lutat åt att dela ut gratis sluta-skjuta-armband.

Ja, gängvåldet har verkligen eskalerat. Men dessa problem började runt 2015. Det kommer ta tid, oavsett regering.
    Jag föreslår att du köper vantar med H och L och försöker kränga på dem på rätt hand så du får träna på spatiala koncept.

Vadå tid? Är det nåt som har ändrat sig eller? Det var ju bara att skicka in militären, hemvärnet och SS-jugend så EXAKT VAD hindrar Åkesson och hans handlingsförlamade marionettregering?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-21 13:20:01 följande:
    Och regeringen har en majoritet bakom sig via sitt samarbetsavtal med SD.
    Sverige har naturligtvis en minoritetsregering som inte har någon makt öht för det är SD-Åkesson som bestämmer från hans "inre kabinett" vad som ska göras, inte göras, sägas och inte sägas. Sedan finns en SD-styrd stasigrupp som kontrollerar allt marionettregeringen gör och säger och inte gör och säger så det lever upp till ditt SDs högt ställda krav på inskränkande av yttrandefriheten och allt annat de gillar.
  • nihka
    Padirac skrev 2023-01-21 12:23:08 följande:
    Hyckleriet är regerat i Tidöavtalet - ingen kritik mot SD får föras fram.
    Precis. Man har avtalat bort yttrandefriheten, vilket symtomatiskt nog passar SD riktigt bra. SD har ju pekat ut länder som kommit ännu längre där som föregångsländer.
  • nihka
    KillBill skrev 2023-01-21 12:32:44 följande:

Hur kan Ebba Busch tro att man kan ljuga så obekymrat om detta. Det är uppenbart att hon  tror att väljarna är idioter..

Tekniskt sett ljuger hon inte. Det är ju inget hon själv har sagt. Däremot verkar Busch tro att hon som minister representerar enbart KD och förstår inte att vad de partier som nu ingår i låtsasregeringen lovade före valet är låtsasregeringens vallöften.
  • nihka
    KillBill skrev 2023-01-22 10:27:23 följande:
    Jo tekniskt sett så ljuger hon. Ebba Busch lovade att folket skulle ha max 4-5 000 kr i elräkning redan till jul och det det var en ren lögn av Energi- och näringsministern både sett till storleken på elstödet och när det skulle betalas ut. 

Ebba Busch måste verkligen tro att väljarna är dumma i huvudet om hon tror att hon ska komma igenom med denna lögn. 
    "Vi vill" är inte detsamma som "vi lovar" och att Kristersson uttalar sig om vad han anser sig överens med andra om är inte heller vad Busch personligen sagt.

Semantik, men hon har inte lovat något elstöd på plats 1 november eller att några pengar ska delas ut före jul, men bör likväl som regeringsminister agera som regeringsminister och representant för regeringen och ta ansvar för vad som sagts och lovats från samtliga håll, men istället väljer hon att bara svara som partiledare för KD. Ministerskorna verkar lite för stora för henne.
  • nihka
    KillBill skrev 2023-01-22 14:13:14 följande:

Den som inte tror att småpartier som NMR, och Alternativ för Sverige skulle öka kraftigt om spärren till riksdagen skulle sänkas till 1% är nog rätt korkad.  Det har de senaste åren avslöjat att mängder av Sverigedemokrater har nära band till både NMR och Alternativ för Sverige och om dessa småpartier skulle ha en reell chans att komma in i riksdagen skulle nog rösterna falla på dessa partier i stället. 

Kanske enda sättet för SD att bli av med sina nazister, lightnazister och högerextremister, vilket de påstår att de vill, men det tror jag inte ett ögonblick på. Regeringens överhuvud Åkesson kommer inte att beordra någon enprocentsgräns i sitt "inre kabinett" just för att han inte vill tappa dessas stöd.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-22 15:07:56 följande:
    Behåller man 349 ledamöter behövs ca 18500 röster för ett mandat, givet att antalet giltiga röster är 6,5 miljoner som i valet 2022.

Givet de spelreglerna hade med all säkerhet Nyans, AfS och MED kommit in med ett mandat vardera. Ungefär.

För demokratin är det bra om partier kan frodas och dö på egna meriter. Inte som nu när MP tar "orättfärdigt" mycket plats för att en massa sossar har stödröstat på dem för att själva försöka behålla makten.
    Tyvärr för dig har du inte med dig ditt SD på några regeländringar som skulle göra SD mindre. Eller hade du inte tänkt så lång?
Svar på tråden Besviken på regeringen