Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Besviken på regeringen

Flash Gordon skrev 2022-12-31 14:27:33 följande:
    Synd för Centern då att folk i glesbygd inte uppfattar dem så utan istället röstar på SD, M och S (om man är vänster)
    Jamen vad väntar ditt SD på? Om ditt SD verkligen ville sänka drivmedelspriset, VAD HINDRAR?

Det är bara att sänka. Med 10 kronor. NU.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-03 14:38:16 följande:
    De flesta glesbygdsbor är inte skogsägare. De flesta glesbygdsbor har inga strandtomter som de kan sälja. De flesta glesbygdsbor har ingen anledning att rösta på Centern ty det enda intresse Centern har av glesbygden är att utnyttja dess resurser.
    Fast många skogsägare är glesbygdsbor liksom många av de som äger mark invid vatten. Naturligtvis ska man utnyttja sina resurser. Man kan inte leva på frisk luft.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-03 14:46:28 följande:

Bra. Tummen upp ännu en gång till den bästa regering Sverige har haft på minst 8,5 år.

ledarsidorna.se/motstandet-mot-regeringens-bistandspolitik-mobiliserar/

När "civilsamhället" och myndighetsaktivister rasar mot regeringens nya direktiv till Sida så vet an att regeringen har gjort någonting rätt.

Nu blir det mindre stöd till diktatorer coh mer fokus på att återuppbygga Ukraina. Något enkelt och konkret som är hyfsat lätt att kontrollera.

"Reaktionerna på neddragningen av kommunikationsanslaget, från 155 miljoner kronor per år till 20 miljoner kronor kommer att slå hårt på bland annat civilsamhällesorganisationen Concord. Concord är en ideell förening där det som medlemmar ingår 81 organisationer inom civilsamhället.

- Det följer vår prioritering. Vi vill se fler matpaket och färre konferenser, säger Johan Forssell till TT.

Bland medlemmarna i Concord märks Act Svenska kyrkan, ActionAid Sverige, Afrikagrupperna, Civil Rights Defenders, Diakonia, ForumCiv, Islamic Relief, Internationella Kvinnoförbundet för Fred & Frihet, Kristna Fredsrörelsen, Muslim Aid, Svenska Missionsrådet, Swedwatch, Union to Union och We Effect.

Såväl Concord som ForumCiv är i praktiken helt beroende av statsbidrag för sin verksamhet. Även medlemsorganisationerna är starkt beroende av statsbidragen. Samtliga ingående civilsamhällesorganisationer motsätter sig de demokratikriterier som Moderaterna arbetade fram med Socialdemokraterna. Där Kristdemokraterna i Tidö-förhandlingarna pressade igenom ett tillbakadragande."

------

Ett 50-tal organisationer av Concords medlemmar deltog i ett första möte om regeringens regleringsbrev. En återkommande kritik är att regeringen inte lyssnat på biståndsorganisationerna då de lagt om biståndspolitiken. Concord är vana att bli konsulterade innan regleringsbreven tas fram vilket inte skett denna gång. Även på Sida mobiiliseras nu något som bäst kan beskrivas som en motståndsrörelse.

Detta erfar tidigare Sida-anställda som valde att lämna myndigheten under Alliansens tid vid makten. Dessa såg hur myndigheten på olika sätt motarbetade dåvarande biståndsminister Gunilla Carlsson (M) med tillämpande av en rad olika metoder vilket gjorde att flera tjänstemän valde att byta karriär. Inte i protest mot Carlssons reformförslag utan som ett avståndstagande mot den form av kultur, aktivism och obstruktion som 'opolitiska' S-tjänstemän visade upp."

Om folk bara visste hur mycket skit det finns att rensa ut inom Sida ...
    Jaså du. Svenskt bistånd fram till nu har fokuserat på konferenser och att stötta diktaturer, och biståndsorganisationer är fulla av aktivister. Det är vad du och ditt SD vill att folk ska tro. Hahaha!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-03 22:45:33 följande:
    Det är som att du tror att bor man i glesbygd så jobbar man i skogen.

Folk i glesbygd har helt vanliga jobb som övriga svenskar men inte sällan långt till jobbet och ingen fungerande kollektivtrafik och det bland annat där som Centern gör bort sig gentemot glesbygden.
    Det är nog bara du som tror att andra tror att alla som bor i glesbygd jobbar i skogen. Många som bor i glesbygd och som har skog sköter den på fritiden.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-04 16:58:44 följande:
    Jag anklagar inte Centern för någonting. Jag bara återberättar vad centerpartister på landet själva säger när de talar om varför Centern förlorade landsbygden till SD och S och  M.

Överhuvudtaget är Centern ett rätt meningslöst parti på det hela taget. Ett parti helt utan grundläggande ideologi. Grundat som ett särintresse för lantbrukare för drygt 100 år sedan. Fullblods-nazister på 30- och 40-talet. Sedan en 15-20 år istället brutal-marknads-nyliberaler för fri invandring, otyglad marknad och globalism. 

Tänk att ha tagit steget från att "skydda folkmaterialet mot degenererade inflytelser" till "Alla är välkomna! Inga gränser! 30 miljoner invandrare" ...

Då är man flexibel i tanken.

Annies breda mitt imponerar på ingen.

"Fem kronor" kommer med sänkningen av kravet på inblandning. Ett krav Centern vill behålla.

Du får väl vurma för Centern om du vill men herre Gud, det är ett sex-procentsparti som inte vet var de skall ta vägen. Låt dem vela en mandatperiod eller två. Regeringen mår i alla fall bra av att hålla dem på armlängds avstånd. Den har sin majoritet ändå i det blå-gula samarbetet
    Men kära värld, du inbillar dig väl inte att din sura syn är något annat än en sur syn på att alla inte har anammat ditt kära SD.
  • nihka
    KillBill skrev 2023-01-05 11:32:34 följande:
    På samma tema..
    Jepp. Tidögänget har avtalat bort yttrandefriheten. Spelar ingen roll hur mycket de fuckar upp så får de inte säga något.

Drömläge för SD som fuckar upp regelbundet.
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-07 15:56:50 följande:
    Biståndet är ett område där motståndet mot genomlysning är stort samtidigt som det är ett område där det verkligen skulle behöva en genomlysning. Allt för ofta fungerar biståndsarbetet mer som en födkrok för biståndsarbetare än en som en hjälp för nödställda.

Det har skrivits böcker som har tagit upp problemen med biståndspolitiken. Böcker som skrevs på den tiden SD inte fanns. Böcker som inte fick den uppmärksamhet de förtjänade och som inte ledde fram till någon förändring av det beklagliga faktum att biståndet till stor del inte når fram till hjälpbehövande utan istället slösas bort på annat. Tyvärr tycks biståndet vara en av de där avgrunderna som ingen vill blicka ner i av fruktan för vad som kan dölja sig där.
    Jaså du. Nu är du biståndsexpert också att lägga till den digra lista av expertisområden du har

Vi säger så. Svenskt bistånd har fram till nu fokuserat på konferenser och att stötta diktaturer samt att köpa sig politiskt inflytande i andra länder

Tur att Åkesson och hans marionettregering äntligen kommer med de stora pengarna som ska hjälpa nödställda människor. Tydligen ett helt nytt koncept. Åkessson kanske skulle turnera med sin SOSD-plan för hur han ska rädda alla nödställda människor som ingen brytt sig om tidigare
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-07 18:27:19 följande:
    Framförallt har det genom åren fungerat som ett sätt för Sverige att köpa sig politiskt inflytande och så än idag.
    Ja precis. Svenskt bistånd har byggt upp svensk politisk maffia globalt
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-07 18:24:45 följande:
    Det du gjorde var att propagera för Centern. Du löser inte glesbygdens problem genom den kolonialpolitik som Stureplanscentern företräder. De flesta som bor på glesbygden vill ha råd att pendla till sina jobb. Börja där.
    Först får det finnas jobb att pendla till. Se inlägg #236 för hur det går till.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-11 13:49:51 följande:

Demirok håller ett brinnande anförande om hur trött han är på äldre, vita män ... på årsmötet för LRF
    lokalavdelning Arkelstorp

Drömmer

Nej då, inte alla äldre vita män utan bara undergruppen du så väl känner igen
Svar på tråden Besviken på regeringen