KillBill skrev 2023-11-15 07:48:13 följande:
Jag upprepar det justitieminister Gunnar Strömmer sa; "Anonyma vittnen skulle "innebära en långtgående inskränkning av rättsstatliga principer".
I en rättsstat inskränker man inte rättsstatliga principer. Dessutom kan anonyma vittnen komma att användas även av gängkriminella vilket kan leda till att de går fria från mord..
Jag upprepar, det jag tidigare skrivit: Det räcker med att ett enda liv räddas på grund av att en ensamstående mamma i skydd av sin anonymitet vågar vittna mot yrkeskriminella för att ett system med anonyma vittnen skall vara värt det.
Gängkriminella kan idag styra vilka vitten som skall vittna genom att hota de vittnen de inte vill skall vittna. Vilket gör gängkriminella kan komma undan med mord om inte den tekniska bevisningen är vattentät.
Ett vittne som ljuger kommer att ljuga oavsett om vittnet är anonymt eller håller upp en skylt med sina kontaktuppgifter. Därav följer att ditt "argument" mot anonyma vittnen inte är relevant
Varför vill du att gängkriminella skall kunna skrämma vittnen till tystnad? Varför vill du att mördare skall få gå fria därför att en familjefar inte vågar vittna eftersom han är rädd för repressalier mot honom eller hans barn?