Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Besviken på regeringen

KillBill skrev 2023-11-07 19:19:19 följande:
    Om gängkriminellas anonyma vittnen gör att skyldiga gängkriminella går fria så är det en förlust för rättsstaten. Anonyma vittnen kommer resultera i att den svenska rättssäkerheten försämras. 
    Om någon ljuger i en rättegång så att en skyldig går fri är det inte bra oavsett om vittnet är anonymt eller om vittnet håller upp en skylt med sina kontaktuppgifter till allmän beskådan. Det är nämligen inte vittnets utseende som rätten skall ta ställning till utan rätten skall ta ställning till själva vittnesmålet.

Om anonyma vittnen gör att människor vågar vittna mot yrkeskriminella så stärks rättssäkerheten. De enda som har problem med att människor vågar vittna mot gängkriminella är de gängkriminella samt de som av politiska orsaker inte vill att de gängkriminella skall åtalas och dömas.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-09 10:40:32 följande:
    Anonyma vittnen som vittnar för gängkriminella och som kan resultera i att gängkriminella går fria kan resultera i att intresset för att vittna mot gängkriminella minskar. Dessutom urholkar anonyma vittnen rättssäkerheten. 
    OM inga andra vitten än de som den gängkriminelle väljer ut vågar vittna urholkas rättssäkerheten. Om en vanlig småbarnsmamma får vittna anonymt och det gör att en gängkriminell fälls för något brott som den gängkriminelle begått, t.ex. mord på ett barn, så är det en seger för rättsstaten.

Och de enda som inte tjänar på anonyma vittnen är de kriminella som inte kan skrämma vitten till tystnad. Samt de som av politiska skäl avfärdar alla reformer som skulle kunna leda till att fler yrkeskriminella döms.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-09 19:56:29 följande:
    Jag tycker att landets justitieminister Gunnar Strömmer  sammanfattar det väl. 

https://sverigesradio.se/artikel/6794542

"Anonyma vittnen skulle "innebära en långtgående inskränkning av rättsstatliga principer"

Tomas Tobé, Moderaternas rättspolitiske talesperson, gör en bättre sammanfattning: "Problemet är ju att väldigt många människor känner att man inte kan vittna, och det betyder också att vi inte kan lagföra många av de här gängkriminella."

Med anonyma vitten kan den som åtalas kan fortfarande ta del av bevisningen och vittnesmålen. Däremot blir det svårare att hota eller skada en ensamstående mamma eller hennes barn bara för att den ensamstående mamman vill göra det som är rätt.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-12 10:25:21 följande:
    Menar du att vi bör lyssna på lekmannen Tobé och inte på juristen Strömmer?
    Jag menar att vi behöver en fungerade rättsstat där yrkeskriminella inte kan komma undan med mord eftersom ingen vågar vittna.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-15 07:48:13 följande:

Jag upprepar det justitieminister Gunnar Strömmer sa; "Anonyma vittnen skulle "innebära en långtgående inskränkning av rättsstatliga principer".

I en rättsstat inskränker man inte rättsstatliga principer. Dessutom kan anonyma vittnen komma att användas även av gängkriminella vilket kan leda till att de går fria från mord..  

Jag upprepar vi behöver ett rättssystem där kriminella inte kan skrämma vittnen till tystnad.

Gängkriminella kan idag styra vilka vitten som skall vittna genom att hota de vittnen de inte vill skall vittna. Vilket gör gängkriminella kan komma undan med mord om inte den tekniska bevisningen är vattentät.

Ett vittne som ljuger kommer att ljuga oavsett om vittnet är anonymt eller håller upp en skylt med sina kontaktuppgifter. Därav följer att ditt "argument" mot anonyma vittnen inte är relevant.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-15 07:48:13 följande:

Jag upprepar det justitieminister Gunnar Strömmer sa; "Anonyma vittnen skulle "innebära en långtgående inskränkning av rättsstatliga principer".

I en rättsstat inskränker man inte rättsstatliga principer. Dessutom kan anonyma vittnen komma att användas även av gängkriminella vilket kan leda till att de går fria från mord..  

Jag upprepar, det jag tidigare skrivit: Det räcker med att ett enda liv räddas på grund av att en ensamstående mamma i skydd av sin anonymitet vågar vittna mot yrkeskriminella för att ett system med anonyma vittnen skall vara värt det.

Gängkriminella kan idag styra vilka vitten som skall vittna genom att hota de vittnen de inte vill skall vittna. Vilket gör gängkriminella kan komma undan med mord om inte den tekniska bevisningen är vattentät.

Ett vittne som ljuger kommer att ljuga oavsett om vittnet är anonymt eller håller upp en skylt med sina kontaktuppgifter. Därav följer att ditt "argument" mot anonyma vittnen inte är relevant

Varför vill du att gängkriminella skall kunna skrämma vittnen till tystnad? Varför vill du att mördare skall få gå fria därför att en familjefar inte vågar vittna eftersom han är rädd för repressalier mot honom eller hans barn?
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-22 08:05:01 följande:
    Du kommer sannolikt inte vara lika nöjd om det kommer fram att gängkriminella går fria pga. anonyma vittnen..
    Vilket de inte kommer att göra. Vilket du skulle förstå om du hade någon förståelse för hur ett rättssystem fungerar.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-22 08:27:42 följande:
    Jag upprepar...
    Oavsett vad du upprepar vill jag, till skillnad från dig, inte se gängkriminella som går fria eftersom de genom hot och påtryckningar kan skrämma människor från att vittna.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-25 13:40:59 följande:
    Och ändå vill du att gängkriminella ska ha rätt att åberopa anonyma vittnen..
    Och ändå vill jag att alla skall var lika inför lagen och att yrkeskriminella inte skall få en gräddfil och kunna gå fri eftersom de skrämt vittnen till tystnad.
  • nattuw
    RebeckaZ70 skrev 2023-11-25 19:54:28 följande:
    Det går ju bra i Frankrike?
    Antagligen är de radikala islamisterna i Frankrike inte den grupp som Frankrikes största parti ser som sin framtida väljarbas.
Svar på tråden Besviken på regeringen