Mentat skrev 2023-03-19 18:57:35 följande:
Jadå, men inget av det du räknar upp innehåller krav på att punktskatter skall momsbeläggas.
Må vara att du inte förstod mitt ursprungliga inlägg, vi säger så, men vi kanske kan försöka läsa varandras inlägg med litet mer resonerande utgångspunkt framöver? Jag är, som du säkert har märkt, inte den som tar till slagord om man i stället kan föra en diskussion.
Vem är ansvarig för att betala punktskatt, vad gör attr punktskatten är en del av varnas pris som är belagt med moms?
europa.eu/youreurope/business/taxation/excise-duties-eu/paying-excise-duties/index_sv.htm
"
Man måste skilja mellan den tidpunkt då varan beläggs med punktskatt och den tidpunkt då skatten ska betalas. De flesta varor beläggs med punktskatt när de tillverkas eller importeras till EU. Man kan dock få uppskov med skattskyldigheten. I så fall betalas skatten först när varan släpps för konsumtion.
Om punktskattepliktiga varor förstörs eller går förlorade av oförutsebara skäl eller till följd av naturkatastrofer innan de släpps för konsumtion, behöver man inte betala punktskatt.
Vem ska betala punktskatt?
Det beror på vem du säljer till. Punktskatter måste betalas av
den person eller det företag som är den
godkända upplagshavaren på den plats där de punktskattepliktiga varorna tillverkas, bearbetas, förvaras, tas emot eller avsänds den avsändare, mottagare, transportör eller tredje part som ställer en transportgaranti som gör att
varorna inte längre omfattas av punktskatteuppskovet den person som importerar varorna, om de importeras
utan punktskatteuppskov.
Exempel från verkligheten Tillverkaren är inte alltid ansvarig för att betala punktskatt
Emilys företag säljer vin på Irland dit vinet skickas från Frankrike. Det franska företaget tillverkar vinet och håller det på ett godkänt lager tills det skickas till Irland med rätt till punktskatteuppskov. Det innebär att det franska företaget inte behöver betala punktskatten i Irland. När Emilys företag tar emot leveransen släpps vinet för konsumtion, och punktskatteupphovet hävs. Emilys företag måste då betala punktskatten enligt den irländska skattesatsen."
Punktskattten är så vitt jag förstår inte en skatt som läggs på konsumenten så som moms läggs på konsumentens köp. Punktskatten höjer däremot försäljarens pris och försäljaren redovisar ibland punktskatten, tex på elnätbolagets faktura.