Flash Gordon skrev 2022-12-12 10:02:51 följande:
Regeringen har ärvt ett moras till situation:
- för hög invandring som inte kan assimileras in i samhället
- vårdköer och vårdkvalitet
- skjutningarna och bomberna. Kriminaliteten.
- inflation på 9-10% och en arbetslöshet på en 7-8-9 %.
- ett underfinansierat och anorektiskt försvar när Ryssland går till öppet angrepp på ett grannland
- bränslepriser som hotar såväl folk som företag.
Med mera.
Alla dessa ovan har vi en eller annan tidpunkt varit det stora samtalsämnet i samhället och media.
Men just nu är det istället energikrisen och elpriserna som allt handlar om.
Det som kommer att krävas av denna regering är handling. Ändrade lagar. Ändrade direktiv. Beslut om riktade stöd. Reformer. Massvis ...
Jag håller med, det som krävs är handling! Jag röstade inte på regeringen men jag är pragmatisk och de hade många bra förslag, allt var inte dåligt. Men det händer ju inget! Ta kärnkraften, de påstod att det är superviktigt att bygga nytt. Men ingen vill bygga utan att det finns en bred energiöverenskommelse, så varför är inte förhandlingar igång med S? Varje dags försening innebär en dags senare byggstart och igångkörning. Intrycket är att det inte är så himla viktigt med ny kärnkraft...
Det känns som att högeralliansen var totalt oförberedda på regeringsansvar! När Reinfeldts allans tillträdde 2006 var de helt redo och drog igång direkt. Likaså när S vann 2014. Men nu är läget mycket mer kritiskt på många områden men det enda som händer är att man backar från egna förslag.
Att ändra lagar och direktiv tar tid, man måste igång direkt. Men förslagen från valrörelsen tycks varit tomma ord, inget var konkretiserat för då hade förslagen redan legat på riksdagens bord. Alltfler tvivlar på att regeringen har den kompetens och det driv som krävs för att få till förändringar.