Flera läsare har hört av sig till BytBil i sommar och undrat varför deras dieselbil drar mer när de tankar den i Sverige än på bilsemestern utomlands. I Sverige blandar vi in 20 procent biobränslen i dieseln, men det är faktiskt inte anledningen. Sedan över 20 år är merparten av dieseln som säljs i Sverige av en kvalitet som kallas för miljöklass 1.


Den diesel som säljs i Europa kallas för Eurodiesel och har andra specifikationer.

Vår diesel innehåller 15 procentenheter lägre halt av PAH, och enligt Trafikverket skulle vi få 50 fler cancerfall i Stockholm om vi använde Eurodiesel. Men med nya renare dieselbilar har den skillnaden nästan försvunnit.


Hur mycket mer drar då bilen med svensk diesel? Det enda test som har gjorts är tio år gammalt, då tidningen Teknikens Värld körde en Opel Astra i laboratorium. På tysk diesel drog bilen 0.55-0,60 l/mil beroende på kvalitet. När bilen tankades med svensk diesel blev förbrukningen 0,64 l/mil. För en större bil ökar naturligtvis skillnaden i förbrukning.


En husbilsägare rapporterar att förbrukningen ska ha sjunkit från 1,2 liter /mil i Sverige till 0,9 liter /mil när bilen tankades i Tyskland. Men siffrorna är inte säkerställda.