Padirac skrev 2023-04-10 13:33:10 följande:
Hur har de journalister som lägger ut Musks platsdata med av indiens premiärminister censurerade händelser att göra?
borsvarlden.com/artiklar/twitter-blockar-vissa-journalister-som-bevakar-elon-musk
"Twitterkonton tillhörande flera framstående journalister som bevakar företagets ägare Elon Musk har fått sina konton plötsligt avstängda
De aktuella reportrarna kommer från stora medier såsom New York Times, CNN och Washington Post.
En taleskvinna för Twitter uppgav för tech-mediet The Verge att förbudet hänger samman med delning av lokaliseringsdata i realtid.
New York Times kallar tilltaget för "tveksamt och olyckligt". Varken reportern eller tidningen har heller fått någon förklaring.
Twitters ägare Elon Musk ger sin förklaring.
"Det är helt okej att kritisera mig hela dagen, men att visa min plats i realtid och utsätta min familj för fara är inte okej", twittrar han."
www.theguardian.com/world/2023/apr/05/twitter-accused-of-censorship-in-india-as-it-blocks-modi-critics-elon-musk
"The Indian government issued notices to Twitter to remove people in the aftermath of an internet shutdown in Punjab
during the search for a fugitive Sikh separatist leader.
Twitter agreed to block more than 120 accounts, including the Canadian politician Jagmeet Singh, the Canadian poet Rupi Kaur, several journalists and an Indian MP. Twitter also blocked the handle of the BBC?s Punjabi bureau.
Jaskaran Sandhu, the Toronto-based co-founder of Baaz News, an outlet focused on the Sikh diaspora, received an email from Twitter on 21 March that said his account had been withheld in India. In the email, seen by the Guardian, no specific tweet or activity by Sandhu was cited by Twitter for its action.
...
?My entire account, not any tweet, has been banned in India. It is blanket censorship. And there is absolute silence from Twitter on this.?
Freedom House, a US-based nonprofit organisation, has accused the prime minister Narendra Modi?s government of ?driving India toward authoritarianism? and in 2021 downgraded India?s status from ?free? to ?partly free?.
...
Prateek Waghre, the policy director of the Internet Freedom Foundation, said much of the content being withheld was reportage that did not portray the government in a positive light. ?There is no contention. It is just absurd,? he added."
Musk behöver inte styra väelden. det räcker med att han styr Twitter och ser till att demokratiska röster får samma plats de auktoritära, propagandistiska och desinformationspridande rösterna har släppt in får.
Ärligt tror jag det Musk berättar är sant:
"Det är helt okej att kritisera mig hela dagen, men att visa min plats i realtid och utsätta min familj för fara är inte okej", twittrar han.
Men nu har han haft en omröstning, likt en demokrati, han har öppnat upp konton efter omröstningen, vad vänstern nu klagar på är just stämpen att BBC är statligt finansierad, vi alla vet om att även detta är sant. BBC får 90 miljoner pund från regeringen.