Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Besviken på regeringen

nattuw skrev 2023-04-27 23:00:52 följande:
    Så regeringen vill att de som leder högskolor och universitet skall ha en säkerhetspolitisk kompetens och att de som leder högskolor och universitet har en säkerhetspolitisk kompetens upplevs av vissa som ett hot.

Med tanke på hur världen ser ut föredrar jag, och säkert många med mig, att lärosäten tonar ner identitetspolitiken och istället fokusera på säkerhetspolitisk kompetens.
    Du gör dig löjlig när du kommentar en länkad debattartikel utan att läsa den..

www.dagensarena.se/innehall/regeringen-vill-andra-utnamningarna-till-universitetens-styrelser-hotar-fria-forskningen/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    nattuw skrev 2023-04-27 23:00:52 följande:
    Så regeringen vill att de som leder högskolor och universitet skall ha en säkerhetspolitisk kompetens och att de som leder högskolor och universitet har en säkerhetspolitisk kompetens upplevs av vissa som ett hot.

Med tanke på hur världen ser ut föredrar jag, och säkert många med mig, att lärosäten tonar ner identitetspolitiken och istället fokusera på säkerhetspolitisk kompetens.
    KillBill skrev 2023-04-28 21:20:35 följande:
    Du gör dig löjlig när du kommentar en länkad debattartikel utan att läsa den..

www.dagensarena.se/innehall/regeringen-vill-andra-utnamningarna-till-universitetens-styrelser-hotar-fria-forskningen/
    www.dn.se/sverige/landets-hogskolerektorer-skriver-protestbrev-till-regeringen/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2023-04-29 02:11:26 följande:
    Den fria forskningen har länge varit hotad genom tidigare regeringars styrning.

Genusaktivismen hotar svensk forskning (expressen.se)

Svensk forskning genuscertifieras - Fri Tanke

Erik Lindborg, docent: Låt forskare slippa genustvångströjan | SvD Debatt

Förövrigt så såg inte den rödgröna regeringen några demokratiska problem med att byta ut styrelser utefter deras egna politiska agenda.

Det är tydligt att du inte satt dig in i alternativt inte förstått kritiken mot den brunblå regeringens försök att försvåra för fri och oberoende svensk forskning. 

• KillBill

Skönt att se att det fortfarande finns moderater som står upp för principer och moral.  Moderaternas partiledning kryper nuförtiden för SDs ledning..

• KillBill
    Tom Araya skrev 2023-04-30 01:41:40 följande:
    Håller inte med. Båda har ändrats och närmat sig varandra. Även s har närmat sig sd.
    Har du verkligen läst ledaren i DN som jag länkar till? Om inte så kommer här några citat. Vilka av citaten håller du inte med om?

"En gång i tiden fanns det en tanke om att Sverigedemokraterna skulle behöva förändra sig för att kunna samarbeta med borgerligheten"

"Om det avslöjas att Mattias Karlsson (SD) skriver på dokument om att eliterna håller på att iscensätta ett folkutbyte tar det inte lång tid innan moderata riksdagsmän börjar mumla om att problemet är att folk reagerar så starkt på ordet folkutbyte 

"När moderata kommunalråd markerar är det inte mot SD, utan Svenska kommittén mot antisemitism ? eftersom den ifrågasatt regeringens tystnad inför samma konspiration"

"När Sverigedemokraterna presenterade angiveriförslaget inför förra valet var Tobias Billström (M), i dag utrikesminister, tydlig: ?Det hör inte hemma i Sverige, utan är något som vi förknippar med länder som Östtyskland eller Nordkorea"

"Om Jimmie Åkesson (SD) tvingar in idéer i Tidöavtalet om att Sverige ska bli ett angiverisamhälle där skolpersonal, socialarbetare och vårdanställda förväntas ringa polisen om de kommer i kontakt med en papperslös person tar det sedan inte många månader innan Johan Pehrson (L) förklarar att det inte är några problem med ett sådant förslag"

"Borgerligheten klarar inte ens att säga att sverigedemokraters svallande känslor för Ryssland är ett problem"

"Undfallenheten inför Sverigedemokraterna är noga övervägd. I SvD:s podd "Politiken" berättar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson att de pratat med moderater i riksdagsgruppen och statsrådsberedningen - och att de säger att Moderaterna är rädda för vad som skulle hända om de sa ifrån"

• KillBill

nattuw skrev 2023-04-29 21:58:09 följande:
    Givetvis läste jag artikeln innan jag kommenterade den. Jag tillhör inte den grupp som är rädd för att lyssna på vad andra säger även om de har andra åsikter. Och jag anser att så som omvärlden ser ut är det bra om högskolor och universitet släpper identitetspolitiken och blir mer säkerhetsmedveten.

Att svenska universitet inte samarbetar med Ryska och Kinesiska underrättelseofficerare inom vissa känsliga områden torde inte utgöra något större hot för forskningen i stort. Och ett ökat säkerhetstänk torde vara ett betydligt mindre hinder för den fria forskningen än dagens krav på etikprövning.

Försvarshögskolans rektor, Robert Egnell, är en av dem som riktar skarp kritik mot beslutet att korta mandatperioderna för lärosätenas styrelser och varnar för en utomordentligt farlig utveckling när regeringen ska styra över vilka som ges förtroende att sitta i lärosätenas styrelser. Att han inte skulle värna om säkerheten på universitet och högskolor är befängt och det tror jag iatt du förstår men det kanske inte spelar någon roll när man är ute efter att försvarar den brunblå regeringen i vått och torrt?

• KillBill

Varningarna för det som skulle komma att hända i Sverige 2023 var tyvärr fruktlösa..

• KillBill

Intressant att Jimmie Åkesson inte klarade av att hålla ihop sin riksdagsgrupp. Att SD nu får en politisk vilde innebär samtidigt att statsminister Ulf Kristersson fått sin alldeles egna Kakabaveh!

• KillBill
    nattuw skrev 2023-04-30 18:26:14 följande:
    Jag har inte kommenterat längden på mandatperioderna för lärosätenas styrelser. Däremot har jag kommenterat att det är bra om fokus flyttas från identitetspolitik till ett säkerhetstänk. Och jag har, som jag redan förklarat, ingen anledning att tro att ett större säkerhetstänk skulle missgynna den fria forskningen i någon högre grad.

Att kortare mandatperioder stryker en del personer mothårs är inte samma sak som att det kommer att inverka negativt på forskningen. Det är till och med tänkbart att en halverad mandatperiod kommer att gynna den fria forskningen genom att det kommer in personer som kan se det hela med nya friska ögon.

Ja du tar lätt på den oro som rektorn för försvarshögskolan ger uttryck för. Det gör inte jag.

Det är intressant att ta del av spekulationerna från den akademiska världen. Där misstänker man att det där med säkerhetstänk bara är en dimridå. Det är nämligen så att Regeringen har bestämt att ett ökat säkerhetstänk först ska genomföras om 17 månader. Det är först då som regeringen har identifierat vilka som inte får sitta kvar i styrelserna och ska ersättas med säkerhetspolitiska "kommissarier". Det är förstås helt befängt att vänta 17 månader om landets högskolor och universitet är utsatta för ett stort säkerhetshot. Om det finns risk för utländsk infiltration av universiteten och att patent köps av främmande makter kan ju inte regeringen vänta med att agera utan måste hantera frågan omedelbart. Att man inte gör detta visar att allt är en förevändning för något annat. Sannolikt handlar det om att Sverigedemokraterna har krävt att nomineringarna till universitetens och högskolornas styrelser ska spegla valresultatet dvs. Sverigedemokraterna vill vara med att styra högskole- och universitetsvärlden inifrån. När detta har införts så kommer Sverige inte längre kunna stoltsera med att vi är ett land med fri och oberoende forskning. Det är sorgligt. 

Om du vill ta del av spekulationerna om regeringens faktiska avsikter gällande universitetens och högskolornas styrelser rekommenderar jag den här tråden på Twitter.

twitter.com/AgnesWold/status/1652747558966505473

Svar på tråden Besviken på regeringen