Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Besviken på regeringen

Så allting gick skrev 2023-05-15 10:31:52 följande:
    Tider förändras, precis som idag, vi går in i en lågkonjunktur.

S använder den till att hänvisa till svek politik och löftes brott.

Sverige är beroende av handel för att gå bra, höja bränslepriser och energi förvärrade allting, M har gått in och sänkt reduktionsplikten, det sänker kostnader för transport, lantbrukare osv, det ger lägre priser på mat osv.

Vi vet att reduktionsplikten hade gett ännu högre bränslepriser, den hade ökat på inflation.
    Det borde inte ha kommit som en överraskning för marionettregeringen att världen och Sverige var på in i en lågkonjunktur innan valet. Då kunde man väl ha anpassat sina löften utifrån den realiteten. Om man lovar nåt man inte håller är det löftesbrott och det har varit många, många löftesbrott. Även löften om nya löftesbrott rullar in.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-15 15:44:36 följande:
    Jo jo, du skulle varit börs miljardär om du kunde och visste om exakt hur konjunkturen skulle bete sig.

Riksbanken o alla hade kunnat gått ut i god tid o justera osv.

Nej ingen vet eller ens kan spå exakt hur den ska gå.
    Man behövde bara kunna läsa en tidning eller lyssna på nyheterna:

www.svt.se/nyheter/ekonomi/ki
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-15 15:52:43 följande:
    Du måste lära dig att sammanfatta inte lysa ut fulla sidor.

Samregering december 1939-1945.

Allt utanför dessa datum är socialdemokraterna. sep 1936- okt 1976
    Du måste lära dig att förstå vad det står. Nu var ju poängen att det handlade mycket då liksom nu om minoritetsregeringar.

Det betyder att oavsett vilka som hade bildat regering kunde de inte få igenom något utan stöd från övriga partier
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-15 17:46:46 följande:
    Du tror inte tidningarna frågar experter?

Sedan trodde tidningar att styrräntan skulle hamna 2% i nov, den hamna på 2,5%
    för att nu ligga på 3,5% dvs nästan en dubbling vad tidningarna trodde sig veta. Skulle tidningarna veta att den skulle hamna på 3,5% skulle dom skrivit det.
    Det var allmänt känt långt före valet att världen var på väg in i en lågkonjunktur, men du kan ha varit den enda som missade det förstås.
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-15 17:49:05 följande:
    Så stort övertag har inte högern idag heller, ändå kan dom gå in o ev förbjuda sosse lotteriet.

Det samma hade sossarna kunnat gjort med lobotomi o annat, men dom gjorde inte det.
    Man måste ALLTID vara i MAJORITET för att få igenom något.

Shit. The things one has to explain!

Hur tänker du kring rock n roll, lavalampan, p-piller och färg TV? Också socialdemokraternas "fel"?
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-16 00:20:08 följande:
    Inte behöver man majoritet
    Toppen! Då kan SD kastas ut så reder sig de andra riksdagspartierna utan dem! Glad
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-05-16 09:26:06 följande:
    Men nu kommer ju partiaktivisterna att bli tvungna att hävda att Partiet alltid varit för kärnkraft.
    Sen kommer kräkkören att bli tvungen att hävda att alla andra alltid har älskat kärnkraft. Öppna en historiebok - eller vilken bok som helst kan ju vara en bra start.
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-17 19:02:25 följande:
    Exemplet hör till Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Ett mycket litet parti som lyckades avveckla kärnkraften i samverkan med S.

Däremot hade man kunnat kastat ut Liberalerna o MP, ett från varje block, politiken skulle bli så mycket bättre och få personen skulle ens sakna dom.
    Majoriteten bestämmer. Utan en majoritet får man inte igenom nåt.

Hur svårt ska det vara att förstå?
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-18 18:05:48 följande:
    Genom att gå samman
    Bra! Nu har du förstått. Majoriteten får igenom.
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-21 19:36:51 följande:
    Nej det gäller när man får makten, innan dess är det någon annan som styr.

Nu var dieselpriset 27:91 kr litern vid maktskifte, nu nere på 20 kr litern.

I Sverige kör ca 34,6% diesel bil
    51, 8% bensin bil, övriga % är el, hybrid osv.

Det menas att Kristersson tillsammans med Åkesson fixat 7 kr billigare diesel åt 34,6% av väljarna.
    Tar man sedan indelning, typ Solna kör varannan på diesel medans Gotland kör en av fem.
    Tar man Åkessons väljare i norr o inlandet kör dom flesta diesel, vi som kör dom vet att dom drar minst bränsle.
    Tack för informationen att Åkessons väljare med val av drivmedel belastar miljön mest av alla bilförare i norr och i inlandet.

Man kanske skulle ha en särskild SD-miljöskatt?
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-21 22:13:44 följande:
    Det är samma krig ännu, den socialdemokraterna försökte skylla allt på för 9 månader sedan.
    Vi vet att det inte finns tillräckligt med HVO för alla länder, varav vi inte heller kan vara bäst i klassen på banda ut diesel. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med HVO för andra länder att haka på. Det fungerar för ett litet land som inte är större än en stad som Berlin. Vi vet att etanol-jesus satte oss efter Norge o elbilar, där dom är bäst i klassen.
    SD-miljöskatten kanske kunde utformas i procent på förbrukning?
  • nihka
    Så allting gick skrev 2023-05-22 10:01:33 följande:
    Vi ser att Kristersson hållit vad dom lovade, så här såg rubrikerna o vallöftena ut förra året. La min röst på M, visst vill jag ha lägre dieselpris. M lovade jag skulle se det vid pump, Japp det är exakt M:s vallöfte jag ser idag.
    Vänster blir grinigare än någonsin just nu.
    -

M vill sänka dieselpriset med 5 kronor litern
    UPPDATERAD 8 MARS 2022PUBLICERAD 8 MARS 2022

Kriget i Ukraina har orsakat rekordhöga drivmedelspriser i Sverige. En liter diesel kostar i dag mer än 26 kronor litern ? en kostnad som slår hårt mot många bilberoende hushåll. Nu föreslår Moderaterna åtgärder för att snabbt få ned priset med 5 kronor litern.

Partiet tänker omgående lägga fram sitt förslag i finansutskottet. Målet är att snabbt få ned priset vid pump med 5 kronor litern.

Jaha, men här står det ju att det är kriget i Ukraina har orsakat de rekordhöga drivmedelspriserna i Sverige.

Så du har sent omsider greppat att det inte är Magdalena Anderssons fel? Eller tänker du dig att det är hennes fel ändå för att hon skulle vara ansvarig för kriget i Ukraina?
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-05-26 10:13:50 följande:
    www.europaportalen.se/2023/05/svensk-finanspolitik-och-bostadsmarknad-kritiseras-av-eu

Nu rekommenderar EU- kommissionen Sverige att införa marknadshyror. 

Hur kommer EU-vurmarna från debilvänstern att hantera detta? De brukar vara ivrigast i att sleva i sig all skit som produceras i Bryssel, endast överträffade av folkpartisterna.
    Nej. Man rekommenderar ett paket med åtgärder som tillsammans syftar till att stimulera svensk ekonomi eftersom prognosen för i år är att Sveriges ekonomi kommer gå back. 
  • nihka
    Bitter Lemon skrev 2023-06-03 13:39:55 följande:

Är också besviken på regeringen. SD lurade sina väljare då de lovade sänkt invandring, trots att de visste att det är EU som bestämmer och inte riksdagen.

KD lovade elstöd, och samma visa där. Man visste att det är EU som bestämmer, ändå gick man ut och lovade som att det var man själva som bestämde.

Och samma sak med lägre bensinpriser.

Man får ju lov att använda sin egen hjärna. Om inte annat så skrevs det om just detta före valet, så det borde inte ha kommit som någon direkt överraskning, men en del valde att inte lyssna.
  • nihka
    KillBill skrev 2023-06-29 06:11:03 följande:

Svenska folkets förtroende för Magdalena Andersson är högre än för alla övriga partiledare tillsammans. Frågan är om någon svensk statsminister någonsin har haft så lågt förtroende som Ulf Kristersson?  Ja möjligen folkpartisten Ola Ullsten..

Fast du får lägga ihop Kristerssons 17% med Åkessons 14% vilket blir 31% tillsammans för duon med marionettstatsministern och Åkesson som drar i trådarna så Kristersson sprattlar.
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-07-02 11:54:25 följande:

Tänk att det är så svårt att förstå att det är 3 år och 2 månader till nästa riksdagsval. 

Debilvänstern 😁TystTomte

Marionettregeringen kan ju luta sig tillbaka och bara vagga sig fram till nästa ordinarie val med den inställningen, men faktum är att de kan bytas ut före det

Blir förtroendet alltför lågt och även speglas inom riksdagen kan en misstroendeförklaring som stöds av en majoritet avsätta statsministern och hela regeringen.

Själv skulle jag vilja ha en regering som inte lyder under SD.
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-07-04 08:26:30 följande:
    Samma regim i Iran som hänger bögar, hatar judar och piskar ihjäl "uppkäftiga" kvinnor, gör sällskap med svensk vänster och UD i att vilja införa förbud mot att elda hatskriften Koranen som påbjuder detta.

Låt detta sjunka in.

Debilvänstern och sojaborgerliga hand i hand med medeltidsgrobianer.

Samma sak hände vid den islamska revolutionen i Iran. Vänstern gick hand i hand med mullorna,  sedan gjorde mullorna processen kört med det naiva vänsterfolket.
    Då kanske du iaf är nöjd med att "vänsterbögar", "vänsterjudar" och "vänsterkvinnor som är uppkäftiga" straffas på det här viset eftersom du uppvisar ett synnerligen stort hat mot allt du uppfattar som vänster?

Men det är ju den svenska högerregeringen som vacklar om yttrandefriheten och nu verkar vilja att Koranen ska skyddas från att folk ska tutta på den. Undrar vad Åkesson vid spakarna har att säga om det?
  • nihka
    Minnesbank skrev 2023-07-04 18:06:18 följande:
    Skulle tro att Åkesson läxar upp Kristersson och Billström efter noter om de fortsätter att krypa underdånigt för autokrater som Erdogan.

För en gångs skull är det för väl att Åkesson har Kristersson kopplad, men han borde nog byta från flexikoppel till strypkoppel.
     Vad tror du hägrar mest? Natomedlemskapet eller att fortsätta vara sååå överens med alla tidöare?
Svar på tråden Besviken på regeringen