Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Besviken på regeringen

Tecum skrev 2023-03-18 12:14:32 följande:
    Men har det inte hänt nu, iom att hon väntade så länge med anmälan? En del dömer honom, andra dömer henne.

Men det ska alltid tas på allvar, instämmer.
    Det är vanligt att man väntar pga skuld och skamkänslor plus att det kan tas emot precis som det har tagits emot.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tecum skrev 2023-03-18 12:34:44 följandeEn del väntar en livstid. :
    Det är riktigt, men att vänta i åtta år och sedan anmäla just när hon har en konflikt med den skyldige ser inte bra ut. De som påstår att kvinnor anmäler för att hämnas eller jävlas får vatten på sin kvarn.
    Tid ska inte spela in när det gäller att komma ut med att man utsatts för något typ av brott. Metoo kunde gå tillbaka en livstid och i en del fall sporrades man av att man själv eller någon annan blivit utsatt för nya trakasserier.
  • nihka
    Minnesbank skrev 2023-03-29 17:03:22 följande:

Hur kan så stor andel av oss svenskar som 17 procent anse att regeringen gör ett bra jobb? Nästan  var femte person. Det är helt ofattbart!

www.dn.se/sverige/dn-ipsos-pessimistiska-valjare-underkanner-regeringen/

Regeringen har fått en riktig bajsmacka. Det rådande världsläget, både säkerhetspolitiskt och ekonomiskt och sedan att ha SD vid spakarna. Var det verkligen någon som egentligen inte förstod att det inte skulle bli så lyckat?
  • nihka
    Padirac skrev 2023-03-29 19:31:50 följande:
    Jag tror att många verkligen trodde att de förändringar i värden som redan före valet var uppenbara skulle motverkas av de förslag och vallöften som lades fram i valrörelsen.

Det var kanske ett bra sätt att få möjlighet att bilda regering, men när verkligheten kommer mellan så blir besvikelse och lågt förtroende resultatet hos de egna väljarna 

SD gör säkert och det de kan för att både styra genom att peka på tidö-avtalet och för att långsiktigt fiska upp besvikna väljare.  SD kritiserar de partier de menar inte lever upp till deras tolkning av tidö-avtalet samtidigt som de inte tillåter kritik mot dem själva just för att det är en del av tidö-avtalet.

Kristersson har nog en landgång eller smörgåstårta att sätta i sig. 

Det verkar av siffrorna att döma vara få som förstod svårigheterna och att det inte skulle bli så lyckat, hur märkligt det än kan verka .
    Jag la ju första månaderna på att skratta åt nya marionettregeringens misslyckande politik när jag i själva verket visste att vem som regerar inte spelar någon större roll undantaget extremister. Jag var så trött på främst SD-megafonen att allt är regeringens fel och hur perfekt allt skulle bli bara Åkesson och hans sekt kom på plats.

Nu är SD på plats och absolut inget är annorlunda. Nu skyller man på att det tar lång tid, men när de själva var i opposition var det bara att dela ut till de trogna, lagstifta, stänga ner, låsa in och kasta ut. Pang. Bom. Så enkelt så. Det skulle fixa allt från att människor mår dåligt till oron över det "inbillade" klimathotet.

Ukraina, Putin, lågkonjunktur, matpriser, bränslepriser, elpriser mm, mm, mm är inget någon regering bara kan "fixa". Man kan i bästa dämpa/reglera lite av vad vårt globala samhälle ger oss alla att jobba med.

Jag trodde inte allt skulle bli bättre utan att världen skulle fortsätta snurra med de vanliga upp- och nedgångarna. Samtidigt känner jag mig privilegierad med lite marginaler och märker därför inte av det försämrade läget så mycket som vissa och tycker att jag fortfarande har det rätt bra.
  • nihka
    Minnesbank skrev 2023-03-30 11:29:54 följande:
    Det rådande världsläget kan förstås regeringen inte lastas för, men som du påpekar så finns det en bajsmacka som regeringen serverat sig själv. Och den bajsmackan är säkert huvudförklaringen till varför regeringen framstår som så handlingsförlamad.
    Absolut! SD förlamar regeringen. Allt måste godkännas av Åkesson och får han inte som han vill skickar han fram någon av undersåtarna för att leverera hotet om regeringskris.

SD har inte en vågmästarroll utan har Kristersson i ett hårt ballegrepp.
  • nihka
    K Markatta skrev 2023-03-30 12:06:57 följande:

Här går det undan:

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-sd-haller-presstraff

Storskalig folkräkning i Sverige - ska satsa på riskområden

Regeringen avsätter 500 miljoner kronor för en ny storskalig nationell folkräkning. Skatteverket har också fått i uppdrag att ge en lägesbild över vilka som befinner sig i landet.

- Det känns otroligt viktigt att det här arbetet kommer igång, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Den nationella folkräkningen aviserades redan i Tidöavtalet. Det blir den första sedan 1990.

...

I samband med folkräkningen ska de deltagande myndigheterna anmäla misstänkt fusk med folkbokföring. Samordningsnummer ska också kunna återkallas om de inte kan "bekräftas på ett betryggande sätt av innehavaren".

Man behöver inte skicka ut blanketter för att veta vem som bor var utan man kan samköra register.

Vem tänker sig att någon som inte vistas lagligt i landet eller inte är folkbokförd på rätt adress ska fylla i en blankett som vittnar om det?
  • nihka
    Tecum skrev 2023-03-30 18:48:18 följande:
    Det stämmer, men att kalla det folkräkning låter bättre än att säga som det är, riktade insatser i problemområden. Det ska utföras som dörrknackning, det kommer att kräva kostsamma resurser och jag tvivlar på om det kommer att genomföras fullt ut på ett relevant sätt.
    Man kan säkert hitta några fuskare genom stickprovskontroller under en begränsad "folkräkningsperiod", men de kan i så fall göras löpande som flygande inspektioner.

Fast det ger inte SD den nödvändiga reklamen för sin politik och skenet av att komma med rejäla tag. Det liksom bara identifierar fuskare effektivt lite i det tysta.
  • nihka
    KillBill skrev 2023-03-30 19:11:24 följande:
    Denna SD-Tjänsteman är altså avlönad av oss skattebetalare och han ägnar sina arbetsdagar åt att sprida sitt hat.
    Är du ens lite förvånad? Det är ju fullt normalt där det sker och precis vad man förväntar sig av SD.
  • nihka
    Tecum skrev 2023-04-13 21:41:55 följande:
    Fel, ingen, inte ens ukrainarna själva, trodde att orcherna skulle vara SÅ korkade att de satte igång en fullskalig invasion av ett grannland. Man trodde möjligen på en mindre framstöt i Donbass, eller att det bara var skrämsel. Inte ens svenska militärer som levt högt på rysskräcken trodde det. Så varför skulle regeringen...? De enda som visste var USA men ingen trodde dem.

Sen att en massa viktigpettrar med facit i hand påstår sig  ha vetat är bara skryt.
    Jo, men Rataxes visste förstår du, men hans ukrainare hade ingen aning! Hahahaha!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2023-04-14 05:08:22 följande:
    Att svenska militärer levt högt på rysskräcken är skrattretande löjligt påstående.
    I själva verket har riksdag och regeringen under decennier svältfött allt vad försvar heter i sin blinda tro på den eviga freden.
    Jättebra att Sverige i tider av ett ökat hot ökar anslagen till försvaret och ligger på en lägre nivå annars.
Svar på tråden Besviken på regeringen