• Anonym (qwerty)

Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?

Nej. Du åker ändå på det juridiska som pappa och måste betala för barnet.

Säg åt henne att åka till Danmark, gör ins. där och begär att det är helt anonymt. Hon kan ju tom välja utseende på barnet där.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 12:55:04 följande:

Så de som donerar sin sperma till kliniker åker också på vårdnads och underhållsansvar?

Inte underhåll, men när barnet fyller 15 så har de rätt att få reda på sitt ursprung enligt svensk lag, så då kan man få en hel drös roliga åtaganden i famnen.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 13:03:58 följande:
    Det är jag helt okej med, det borde väl gå att få till likadant juridiskt även om man har vanligt samlag istället för insemination?
    Nej, vid en donation så gäller egna regler. Du kommer få skriva på ett papper om faderskap och kommer tvingas betala underhåll.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Fnfnf) skrev 2022-12-02 21:00:29 följande:
    Hur gör folk som raggar killar på krogen då och inte vet vem föräldern är eftersom den legat med flera som de inte ens vet vem det är? 
    Man gör fortfarande en utredning. Mamman får uppge alla uppgifter hon har, det kan vara namn, telefonnummer, en kompis som känner någon etc.

En kompis till mig blev uppringd och informerad om att han behövde komma in och lämna DNA prov för att en 16åring utan vett satt barn till världen, det stod mellan honom och 4 andra... Han fick lära sig den riktigt hårda vägen att ett fylleligg innebär rejäla konsekvenser. Han har aldrig träffat sin son, har inget intresse av honom, men han måste ändå betala tjejen varje månad.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (jocke och jonna) skrev 2022-12-02 22:42:23 följande:
    Stackars barnet som inte har någonting med detta att göra.
    Han kan ångra sig i framtiden (pappan) och barnet kan må psykiskt dåligt av detta att blir utan föräldrarnas kärlek... pappans kärlek isf

... Tragiskt
    Jag håller helt med, tycker han är en idiot, men han vägrar. Hans egna föräldrar vet inte ens om att de har ett barnbarn.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Fnfnf) skrev 2022-12-03 08:29:54 följande:

Okej, men om hon verkligen inte har en aning? Då får hon bara berätta hur han ser ut då och så får de gissa sig fram men det lär väl aldrig gå. Om hon var så full så hon inte minns något. Man har ju hört sådana konstiga historier. 

Ja det är ju bara bra , för barnet har ju rätt att få veta. 

Utredningen tar flera månader. Du kallas in på möte efter möte där man ställer frågor om sexliv, vem man var ute med, tex om en kompis kan ha mer info om killen man gick hem med. Frågar efter bilder som man tagit under kvällen etc. Frågar om adress där man vaknade. Säger du att det var en fylleresa på en båt så kollar de hyttnummer. Det går att få fram mycket information om en människa med väldigt få medel faktiskt. De flesta människor har ju ett visst mått av info om sin omgivning även om de inte vet efternamn och personnummer på killen som de lät stoppa kuken i en. 
Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?