• Anonym (Varför?)

Olika löner

Varför har jag olika bruttolöner? är anställd via ett bemaningsföretag men såg att jag har olika hela tiden 

• Svar på tråden Olika löner
  • Anonym (Varför?)

Åh nej nu tänker  ju jag helt fel? 

det jag jobbade i juni fick jag ju ut i juli.. åh..

• EpicF

Ts: Det du jobbade i juni, fick du i juli. Du har sk efterskottslön, vilket innebär att du får lön månaden efter du har jobbat. Därför får du sista utbetalning ingen i januari, vilket blir månaden efter du jobbat din sista dag. De är d0 lön för det du jobbade i december. 

• Anonym (?)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-11-30 22:45:11 följande:

Åh nej nu tänker  ju jag helt fel? 

Precis så! Tungan ute
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-11-30 22:45:11 följande:
    Åh nej nu tänker  ju jag helt fel 

Precis så.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (A) skrev 2022-11-30 22:52:05 följande:
    Precis så.
    Nu var det ett vikariat på 7 mån. Undrar då hur det blir på mitt nya jobb. Det är också ett bemaningsföretag men månadslön och tanken är att man ska gå över till företaget fast anställning efter 6 mån. Så vad tror vi där? är det också efterskottslön? ska börja 1 januari 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-12-01 05:21:36 följande:
    Nu var det ett vikariat på 7 mån. Undrar då hur det blir på mitt nya jobb. Det är också ett bemaningsföretag men månadslön och tanken är att man ska gå över till företaget fast anställning efter 6 mån. Så vad tror vi där? är det också efterskottslön? ska börja 1 januari 
    Vad står i ditt avtal?
  • Anonym (Kolla)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-12-01 05:21:36 följande:
    Kolla med det nya bemanningsföretaget. Du kan få månadslönen för innestående månad, eller nästkommande månad. Om det är OB, provision, sjuklön och sånt, då kommer det oftast månaden efter.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Kolla) skrev 2022-12-01 07:42:20 följande:
    Kolla med det nya bemanningsföretaget. Du kan få månadslönen för innestående månad, eller nästkommande månad. Om det är OB, provision, sjuklön och sånt, då kommer det oftast månaden efter.
    Såg nu också att jag har 24 semesterdagar som är obetalda. Så antar att jag ej får nögpt alls för Dem när jag slutar de rinner bara ut i sanden 
  • LFF
    Anonym (Varför?) skrev 2022-12-01 09:15:45 följande:
    Såg nu också att jag har 24 semesterdagar som är obetalda. Så antar att jag ej får nögpt alls för Dem när jag slutar de rinner bara ut i sanden 
    Du får ju semesterersättning för de dagar du jobbat in (semesterdagar du hade haft rätt till som betalda under nästa år). Men nej, dina obetalda dagar får du självklart inte betalt för. 
  • Anonym (Varför?)
    LFF skrev 2022-12-01 09:38:04 följande:
    Du får ju semesterersättning för de dagar du jobbat in (semesterdagar du hade haft rätt till som betalda under nästa år). Men nej, dina obetalda dagar får du självklart inte betalt för. 
    Det är ju jätte konstigt. Jobbat på bemanningsföretaget från juni till december. Kommer tydligen inte få ut något alls. Så de 24 dagarna obetalda rinner ju ut
  • Anonym (B)

men hjälp, hur kan du ha så dålig koll? Hur gammal är du? Du verkar ju inte ens förstå svaren du får fast min femåring hade fattat. 

• LFF
    Anonym (Varför?) skrev 2022-12-01 09:42:42 följande:
    Det är ju jätte konstigt. Jobbat på bemanningsföretaget från juni till december. Kommer tydligen inte få ut något alls. Så de 24 dagarna obetalda rinner ju ut
    Nej, de obetalda dagarna rinner inte ut i sanden. Obetalda semesterdagar innebär att du har rätt att vara ledig men du får inte betalt för dessa dagar eftersom du inte jobbat in semesterersättningen. 

Är det du som jobbar i receptionen som haft en massa andra frågor om din lön och villkor etc? Har du inte pratat med löneavdelningen ännu om hur det fungerar? 

För varje dag du arbetar så läggs en liten summa undan för att täcka upp för din semester när du tar ledigt. På ett bemanningsföretag så måste du arbeta in dessa pengar först innan du får ta ut betald semester. När du nu ska sluta så får du en slutlön och då kommer du att få dessa undansparade pengar utbetalda. Hade du arbetat kvar så hade du haft ca 13 betalda semesterdagar att ta ut under nästa semesterår, dvs du hade fått betalt för att vara ledig till skillnad från obetalda semesterdagar. 
Svar på tråden Olika löner