• Silverjenny

Mår dåligt över Praktik

Angående ditt val av linje och huruvida du borde byta så håller jag med dig, du är nästan klar och trivs i övrigt, och klarar dig bra i skolan trots att du haft dåliga betyg innan. Så det ska du inte alls fundera på. Som du säger, du måste inte jobba på skola eller förskola i framtiden bara för att du gått barn&fritid. Du kanske vill vidareutbilda dig och då är du hjälpt av bra betyg från gymnasiet, plus nu har du fått studievana och säkert bättre självförtroende också vad gäller pluggande.

För det andra är du bara 18 år och du kommer inte att vara samma osäkra person hela livet som du kanske är nu. Jag själv var extremt blyg och osäker på mig själv när jag var tonåring, pga att jag blev mobbad hela skoltiden. Det är det absolut ingen som skulle kunna tro idag tvärtom är jag nog ovanligt trygg i mig själv. Min ena dotter har lidit av svår social fobi och gick ut gymnasiet med urdåliga betyg pga det (skolk och för att hon aldrig var med på några redovisningar) men det vände och hon gick en yrkesutbildning där hon briljerade, hon har många vänner och pojkvän och har ett socialt jobb med mycket kontakt med kunder.

Barn kan vara väldigt elaka och säga sårande saker, inte för att de är elaka egentligen utan för att de helt enkelt inte har mognaden att förstå bättre, och de ser ju dig som en vuxen som de inte kanske tror har samma känslor som de själva. Jag tycker du kan förklara för barnen varför du blir ledsen när de säger sådana saker till dig. Ibland är det en styrka att våga visa sin svaghet. Barn är också väldigt förstående och omtänksamma och det här kan vara något utvecklande för både dem och dig själv. Och du ska bara vara just där en kort period, det är inte för alltid.

Svar på tråden Mår dåligt över Praktik