• KyligSynaps

Konstant orolig och blyg tjej

Äh.. Förmodligen vill hon bara ha lite uppmärksamhet.. Så du får följa med in på rummet och visa henne att det inte är något läskigt där.. 

Det är din uppgift som förälder att minimera när småbarn springer runt med såna där tankar.. Annars kommer hon ju aldrig våga gå in där för du följer ju inte med henne och visar att det inte finns något läskigt där. 

Det tar 5 minuter av ditt liv att gå in leka i hennes rum om att du är där o vaktar.. 

Sen kan du även säga saker som "det är bara att ropa, så kommer jag.", eller "tycker du att vi ska byta tapeter eller nått, så det inte finns några spöken där?" 

Hon kanske vill inreda sitt rum själv? O tycker att som det ser ut just nu så är det lite för läskigt.

• KyligSynaps
    Anonym (M) skrev 2022-11-27 11:29:01 följande:

Jo men vi brukar ju följa med. Men nu vågar hon heller inte vara hos sin kompis, som hon varit hos många ggr. Hon vill isf att jag ska följa med men det blir ju knasigt. Tror ju inte hennes föräldrar vill ha mig där hängandes varje gång

Återupprepar. Det behöver minimeras..

Hon är liten och pratglad.. Och vad hon vill höra är att ni bryr er om det hon gör..

Det uppmärksamhetsbehov det där..

O hur man löser det är att minimera det.. "nejmen det går ju inte.." och "Men vi kan ju hitta på någonting sen när du är hemma.."

Då vet hon.. Då kan hon gå iväg o leka, och ni kommer ändå att vara där.. 

Hon kanske har någon existentiell kris där hon tror att om hon inte är där du är.. så kommer du glömma att hon är där.. 

"Gå iväg o lek med mamma en stund nu, så ses vi på fredag"
    "Ha så roligt idag så ses vi när du är hemma."
    "Kan inte umgås just nu då jag måste jobba, men jag ringer dig om några timmar.."

Vet inte om det är framkommer vad jag försöker förmedla.. Men dom två viktigaste sakerna är 1. Minimera. 2. Vi ses om några timmar. 
  • KyligSynaps
    Anonym (M) skrev 2022-11-27 14:16:32 följande:

Vi umgås jättemycket. Jag leker o intresserar mig för vad hon gör. Det hjälper inte att säga att vi ses sen och vi kan leka då. Men det stämmer säkert det du säger om att hon nog har en exentiell kris 

Pröva o vara lite mer specifik o sätt en tidsgräns lite smått då..
    "Jodå det kommer att bli skoj, o sen kommer vi o hämtar dig klockan 4, direkt efter att ni har käkat."
    Då vet hon vilka tider hon ska hålla koll på, samtidigt som det minimerar allvarligheten i hur länge ni kommer vara borta.

Rädslan för henne är väl "om" ni kommer o hämtar. O då har du tidsgräns så hon vet när hon ska hämtas. O sen har du även telefonnummer du kan ge henne så hon kan ringa om det krisar, eller är något hon vill berätta. 
Svar på tråden Konstant orolig och blyg tjej