• Anonym (M)

Konstant orolig och blyg tjej

Min dotter är nu 7 år men har i nästan två år varit så orolig för allt. Som nu ville hon gå upp på sitt rum men hon vågar inte:( hon vågar inte ens gå in på toaletten. Hon tror det kommer att finnas monster där.

Inget allvarligt har hänt henne, så förstår inte. Hon är också så blyg så hon vågar bara prata här hemma, i skolan svarar hon endast på tilltal.

Vad tror ni det beror på?

• Svar på tråden Konstant orolig och blyg tjej
  • Anonym (M)
    trogen smen skrev 2022-11-24 18:39:30 följande:

Lever hon med båda föräldrarna?

Ja hon gör det.
  • Anonym (M)

Ändå skönt att höra att det finns fler! Hur sätter man delmål när hon ska gå på toaletten?
    Hur har hon det med vänner?

Anonym (A) skrev 2022-11-26 11:45:14 följande:

Min dotter som är 8 är likadan men blivit bättre. 
    Vi har övat. T.ex med toaletten. Innan gick hon inte själv på toa. Jag skulle vara med henne inne. Vi satte olika delmål. Varje delmål skulle hon göra själv 5-6 ggr innan man gick vidare till nästa delmål. Idag går hon på toaletten själv hemma. 
    Detta i samråd med psykolog. 

Hon är blyg. Pratar med de hon är trygg med. Hon har ingen diagnos. Går hos kurator på skolan för att jobba på självkänslan och självförtroende. Blir bättre och bättre. Hon är precis som mig, introvert och högkänslig. 

• Anonym (M)

Ok. Tack för att du skrev!

Anonym (A) skrev 2022-11-27 04:00:31 följande:
    Vi hade även problem med spolning. Hon vågade inte spola. 

Målet var att hon skulle gå på toaletten själv hemma. Såhär kan det se ut

Delmål 1 
    Gå på toaletten, spola själv, mamma närvarande i badrum 

Delmål 2 
    Gå på toaletten, spola själv, mamma i dörröppning 

Delmål 3
    Gå på toaletten, spola själv, mamma utanför badrummet med öppen dörr 

Osv... man anpassar målen efter barnet o vad hen klarar av

Just nu tränar vi att gå på offentliga toaletter o Låsa dörren. Hon går t.ex inte på toaletten I skolan. 

Hon har kompisar i skolan som hon leker med. Behöver ibland stöttning då hon inte vågar säga ifrån. Känner sig ofta överkörd av sina kompisar. Men detta är ngt lärare, resurs och kurator vet om så de jobbar på att hon ska våga mer. Oroar sig ofta över vad kompisar tycker och tänker om henne. 

Ibland bjuder vi med kompis hem men inte alls ofta. Hon orkar oftast inte. Hon är jättetrött efter en skoldag.
  • Anonym (M)

Ja ska söka hjälp. Hoppas du mår bättre idag? Tar du medicin?

Anonym (J) skrev 2022-11-27 07:55:36 följande:

Social fobi och ångestproblematik. Jag känner igen mig själv, särskilt med blygheten. Det går inte alltid över av sig själv, det gjorde det inte för mig. Har levt med social fobi hela livet och det är fruktansvärt och förpestar allt. Jag hade sökt hjälp åt henne nu så hon kanske slipper att hela hennes uppväxt och även vuxna liv kommer kretsa kring, och förstöras av, dessa problem.

• Anonym (M)

Jo men vi brukar ju följa med. Men nu vågar hon heller inte vara hos sin kompis, som hon varit hos många ggr. Hon vill isf att jag ska följa med men det blir ju knasigt. Tror ju inte hennes föräldrar vill ha mig där hängandes varje gång

KyligSynaps skrev 2022-11-27 08:51:54 följande:

Äh.. Förmodligen vill hon bara ha lite uppmärksamhet.. Så du får följa med in på rummet och visa henne att det inte är något läskigt där.. 

Det är din uppgift som förälder att minimera när småbarn springer runt med såna där tankar.. Annars kommer hon ju aldrig våga gå in där för du följer ju inte med henne och visar att det inte finns något läskigt där. 

Det tar 5 minuter av ditt liv att gå in leka i hennes rum om att du är där o vaktar.. 

Sen kan du även säga saker som "det är bara att ropa, så kommer jag.", eller "tycker du att vi ska byta tapeter eller nått, så det inte finns några spöken där?" 

Hon kanske vill inreda sitt rum själv? O tycker att som det ser ut just nu så är det lite för läskigt.

• Anonym (M)

Vi umgås jättemycket. Jag leker o intresserar mig för vad hon gör. Det hjälper inte att säga att vi ses sen och vi kan leka då. Men det stämmer säkert det du säger om att hon nog har en exentiell kris 

KyligSynaps skrev 2022-11-27 11:48:15 följande:
    Återupprepar. Det behöver minimeras..

Hon är liten och pratglad.. Och vad hon vill höra är att ni bryr er om det hon gör..

Det uppmärksamhetsbehov det där..

O hur man löser det är att minimera det.. "nejmen det går ju inte.." och "Men vi kan ju hitta på någonting sen när du är hemma.."

Då vet hon.. Då kan hon gå iväg o leka, och ni kommer ändå att vara där.. 

Hon kanske har någon existentiell kris där hon tror att om hon inte är där du är.. så kommer du glömma att hon är där.. 

"Gå iväg o lek med mamma en stund nu, så ses vi på fredag"
    "Ha så roligt idag så ses vi när du är hemma."
    "Kan inte umgås just nu då jag måste jobba, men jag ringer dig om några timmar.."

Vet inte om det är framkommer vad jag försöker förmedla.. Men dom två viktigaste sakerna är 1. Minimera. 2. Vi ses om några timmar. 
  • Anonym (M)

Önskar det var så ? lätt?. Det spelar ingen roll om jag säger så, hon vill inte vara utan oss för då saknar hon oss. Hennes kompis börjar ju trötta på att de alltid måste vara här

KyligSynaps skrev 2022-11-27 15:51:00 följande:
    Pröva o vara lite mer specifik o sätt en tidsgräns lite smått då..
    "Jodå det kommer att bli skoj, o sen kommer vi o hämtar dig klockan 4, direkt efter att ni har käkat."
    Då vet hon vilka tider hon ska hålla koll på, samtidigt som det minimerar allvarligheten i hur länge ni kommer vara borta.

Rädslan för henne är väl "om" ni kommer o hämtar. O då har du tidsgräns så hon vet när hon ska hämtas. O sen har du även telefonnummer du kan ge henne så hon kan ringa om det krisar, eller är något hon vill berätta. 
Svar på tråden Konstant orolig och blyg tjej