Inlägg från: Anonym (två barns mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (två barns mamma)

Har farföräldrarna någon rätt till barnet?

Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 13:58:05 följande:

De har aldrig varit mina svärföräldrar. De är äckliga idioter som jag inte vill ha i närheten av mitt barn.

Kan du förklara varför dom är det?
    Vad har dom gjort?
    Vill inte pappan träffa barnet?

Om dom är skadliga för barnet är det förstås inte bra för barnet annars är det ju det bästa för barnet att veta sitt ursprung och känna sina mor och farföräldrar.

Dina föräldrar om dom lever är ju lika mycket mormor och morfar som dom är farmor och farfar.
    Barnet är ju lika mycket släkt på sin pappas sida som på din.

Tror du inte att du själv skulle vilja träffa dina barnbarn i framtiden om du får några?

Men allt är ju självklart beroende på varför du inte vill att dom ska ha kontakt med barnet som dom önskar.

Barnet kommer ju i framtiden vilja veta om sin pappas släkt, om du då utan orsak har förhindrat kontakt kan barnet vända det mot dig och bli arg och besviken.

Men finns det en bra förklaring är det en annan sak dock inte om det bara är någon hämnd för barnets pappa.
    ett barn tillhör inte bara mamman.
  • Anonym (två barns mamma)

Men träffar inte barnet pappan alls?
    Har pappan gjort något brottsligt eftersom han inte träffar barnet, eller vill han inte träffa barnet?
    förstår om pappan gjort något brottsligt eller varit drogmissbrukare, du skriver ju att du inte kan förlåta honom, annars kan ju farföräldrarna träffa barnet när pappan har barnet.
    Men det låter ju som om inte pappan träffar barnet alls om det är så att pappan inte får ha umgänge pga brott eller liknande kommer ju inte farföräldrarna träffa barnet. Annars kan det ju bli så att dom träffar barnet i framtiden om pappan då träffar barnet. 
    Om pappan får ha och vill ha umgänge med barnet får han ju välja om han vill träffa föräldrarna när han har barnet.
    Kommer det att kunna hända eller kommer pappan inte att ha barnet alls?

Svar på tråden Har farföräldrarna någon rätt till barnet?