Inlägg från: Anonym (Process) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Process)

Har farföräldrarna någon rätt till barnet?

Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 11:54:01 följande:

Barnet är för litet för att ha någon åsikt och har aldrig haft någon relation till dem. Blir ändå stressad av tanken att de kan få igenom det.

Jag tänker att du inte ska se på barnets relationer utifrån här och nu, utan på ett livsperspektiv. Att farföräldrar faktiskt informerar dig om att de vill ha umgänge borde berätta något för dig. 

Ett barn är inte en ägodel utan har rätt att ha relationer. Och mest rimligt är faktiskt att du tar dig samman och inser att det ligger o ditt barns intresse att ha kontakt med sitt ursprung.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 13:58:05 följande:

De har aldrig varit mina svärföräldrar. De är äckliga idioter som jag inte vill ha i närheten av mitt barn.

Jag tänker att du kan tycka vad du vill och att det är olyckligt att du inte ser på farföräldrar som människor värdiga ditt barn.

I min värld är det väldigt ospecifikt att vara en "äcklig idiot" och dessa människor kan faktiskt genom social nämnden få umgänge. 

Jag tänker att det faktiskt kan bli lite besvärligt om farföräldrarna kontaktar socialtjänsten för umgänge. Ganska troligt så ser socialnämnden annat än det TS ser.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 15:43:20 följande:

De kan förstöra min relation till mitt barn om de får träffas ensamma. De har redan varit med och förstört mitt liv en gång, jag vill inte ha dem nära oss.

Är din relation med ditt barn verkligen så skör?
    Lever du en livslängd?
  • Anonym (Process)
    Anonym (nog) skrev 2022-11-23 16:00:36 följande:
    Det spelar ju ingen som helst roll hur majoriteten av mor/farföräldrar är. Detta är TS liv och det är dessa farföräldrar tråden gäller. 

Eller menar du att farföräldrarna till TS barn inte kan vara olämpliga för barnet bara för att det finns andra farföräldrar som är bra för sina barnbarn? TS behöver ju inte heller motivera för dig varför hon inte vil ha dem i sitt barns liv, du har inget med det att göra. 
    Fast tråden börjar inte med "mitt barns farföräldrar är idioter", den börjar med "de hotar att stämma för umgänge".

Ts väljer själv hur hon gör... Men hon gör klokt i att inse att det faktiskt finns en väg för dessa människor att få umgänge.

Så hon bör ju ha på fötterna när hon hävdar att de är äckliga idioter. 
  • Anonym (Process)
    Anonym (Musse Drägg) skrev 2022-11-23 16:58:42 följande:

Om man nu bara utgår från TS så har farföräldrarna inte BETT om att få vara en del av sitt barnbarns liv, de hotar att STÄMMA TS på umgängesrätt. Oavsett hur juridiken skulle se ut så bäddar det ju inte för en bra relation. Den kanske har föregåtts av en infekterad konflikt och nu vill de hävda sin rätt eller bara vara rättshaverister i största allmänhet. Gissningsvis finns det en historia bakom detta men eftersom vi bara har TS ord på det så blir st svårt att göra en objektiv och riktig bedömning.

Men om man ska ge TS ett råd om hon nu verkligen är rädd för vad en eventuell stämning kan innebära: ta kontakt med en juridiskt sakkunnig inom familjerätt. Då får du veta vad du kan, måste och bör göra i den här situationen.

Det tillhör god ton att meddela någon man tänker stämma att man har som avsikt att göra detta i många fall, för att ge parten en möjlighet att göra upp INNAN!

Vissa ser detta som ett hot, men det handlar minst lika mycket om att ge motparten en chans att faktiskt inse att saken kan komma hamna i domstol.
  • Anonym (Process)
    sextiotalist skrev 2022-11-23 17:59:04 följande:
    Fast i sådana här fall bör ju stämning vara sista utvägen.
    I de allra flesta vårdnadstvister så är det samtal innan det går till stämning.
    Så här är det absolut ut ett hot.
    Nåväl.  Eftersom en eventuell stämning måste gå via socialtjänsten, dvs det kommer vara socialtjänsten som driver processen, så behöver farföräldrarna mycket på fötterna 
    Det finns ju en anledning att man måste driva den typen av umgänge genom socialtjänsten. 

Med tanke på hur TS resonerar om ev. umgänge så är det ju deras enda möjlighet att få umgänge. Socialtjänsten kommer ju i första hand också jobba på en frivillig överenskommelse... Innan de ev. driver frågan.

Men självklart kan vi på familjeliv råda TS att fortsätta att se till att det inte blir något umgänge. För det är väl upp till en mamma att HELT avgöra vem barnet får träffa. 
  • Anonym (Process)
    Anonym (Suck...) skrev 2022-11-23 22:02:15 följande:
    "För litet för att ha en åsikt" så inte så gammalt. Min poäng var att barnet lär ju inte nånsin sakna nåt det aldrig haft oavsett orsak.
    Det är inte sant för 5 öre. Man kan definitivt sakna det man aldrig haft och att farföräldrar överhuvudtaget pratar om umgänge betyder att barnet troligen kommer att få kännedom om dem när hen blir äldre.

Människor lever inte i bubblor där de inte saknar de dom inte har. Det är tvärtom slöseri att beröva sitt barn på relationer som faktiskt kan vara viktiga både i barndomen och senare.

Vissa barn grubblar och saknar även det som inte har, medan andra hinner bli vuxna innan de reflekterar över vad föräldrarna gjort och inte gjort.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-24 06:59:29 följande:

Dagen mitt barn frågar får hen helt enkelt höra sanningen, anpassad efter mognad.

+
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 15:43:20 följande:

De kan förstöra min relation till mitt barn om de får träffas ensamma. De har redan varit med och förstört mitt liv en gång, jag vill inte ha dem nära oss.

Barn kommer bilda sig en egen uppfattning om en situation allt eftersom de växer upp. Din sanning kommer kanske inte att vara barnets sanning och du kommer säkert få förklara för ditt barn lite bättre än du gör i tråden. 

Det kommer en fas i ett barns liv då den kommer få "svar" av andra än mamma 
  • Anonym (Process)
    fjanten skrev 2022-11-24 10:24:29 följande:

Utan att lägga någon värdering i något: De kommer inte kunna få igenom något alls - sitt lugnt i båten.

För det första kan inte farföräldrarna helt sonika bestämma sig för att stämma dig på umgänge med barnbarnet, vi bor inte i USA. Det är socialstyrelsen som ska fatta beslut om att stämma i så fall. Och de få gånger det skett, då har det varit i situationer i stil med: mamma har haft barnet helt på egen hand och morföräldrarna har varit jätteinvolverade i barnet under hela barnets liv - pappan har knappt träffat barnet. Mamman dör, pappan får barnet och vårdnaden. Pappan vägrar låta barnet träffa morföräldrarna. Det ska till sådana extrema situationer innan det ens skulle finnas ett övervägande om att stämma.

Som du beskriver det, TS, så har farföräldrarna knappt någon kontakt alls med barnet och har inte direkt haft det historiskt heller. Så det kommer inte bli någon stämning!

Eftersom du uppenbart ej vet vart farföräldrar ska vända sig, du saknar fantasi och du ger TS råd om vad hon ska göra så får vi väl lita på ditt omdöme.

Ts och många i denna tråden verkar totalt missat att barn växer upp och att människor som vill ha kontakt med en släktning har möjlighet att faktiskt få det. Inte vårdnad, utan just umgänge.

Socialnämnden driver frågan sällan, eftersom det ska en del till för att de både ska uppmärksamma behovet och tycka att frågan är tillräckligt viktigt för barnet.

Om pappan till TS barn fortfarande lever, så behöver farföräldrarna inte ens övertyga nämnden. Då behöver de "bara" övertyga sin son....
Svar på tråden Har farföräldrarna någon rätt till barnet?