Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Spelmissbrukande sambo, droppen?

De flesta har nog svårt att förstå att man vill ägna sitt liv åt någon med så stora problem, men ett försök till ett lite mer nyanserat svar då, än att bara säga lämna. Bli särbo. Då kan du hålla din ekonomi helt separat och ni kan umgås när han är ok. Är han i en dålig period så umgås ni inte. Skaffa dig annat umgänge och/eller fritidsintressen. Acceptera att när han är ok så umgås ni, när han inte är ok så gör du något annat. Ge absolut inte pengar. Fråga dig själv om relationen ger mer än den tar. Det är det viktigaste och ger dig svaret på vad du bör göra.

• Anonym (123)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-11-22 17:31:28 följande:
    Tack! Behövde nog höra detta. Vi har varit särbos i början, men det skapade mer ångest. Det här med tillitsproblem skapar som ett slags kontrollbehov. Var jobbigt att inte veta om han bara var hemma, eller ute o gjorde något dumt :(

Det jag egentligen vill är att ha han utan sina problem. Det som smärtar mest. Hade varit enklare om han blivit en genomrutten person 24-7 tror jag...:(

Förstår att du är ledsen. Tänker mig att du ser mannen som två delar, en bra person som du vill ha och en dålig person som du inte vill ha. Tänk om du bara kunde ta en sax och klippa bort den dåliga, som om han vore en klippdocka?. Men det går ju inte.

Det du måste göra är att acceptera att han delvis är den där dåliga personen och kommer fortsätta att vara det. Sen fundera igenom hur du måste anpassa dig till det, om du nu ens vill det.

Googla gärna på förändringens fyra faser. Du är i troligen i chockfasen nu. Tycker också att du ska ordna någon att prata med, terapi. Så du får hjälp med dina tanka. Kolla om du kan få det via jobbet tex. 

Svar på tråden Spelmissbrukande sambo, droppen?