• Cartjan1

Spelmissbrukande sambo, droppen?

Vilken jobbig situation du befinner dig i ts, jag kan bara beklaga och försöka skicka stöd. Kan inte helt föreställa mig hur det skulle vara att hamna i vare sig din eller din sambos sits då jag har varit förskonad detta men om jag ska försöka leva mig in i allt så skulle nog detta få mig att lämna. Det är för det första inte bara ett missbruk, utan flera. Missbruket går ut över och påverkar ditt liv på ett negativt sätt. Och enligt mig det mest avgörande, han har flera gånger hoppat av sina behandlingar som är till för att han ska må bra igen. 

Jag har all empati för människor som kämpar med beroenden av olika slag och förstår att lögner, ekonomiska problem/utnyttjanden osv kommer som ett resultat av detta. Har själv en vän som hade djupa spelskulder som jag hjälpte att rensa upp när denna var på banan igen (efter genomförd behandling, spelstopp osv) - skulderna gjorde det så svårt för min vän att komma vidare i livet. Men i ditt fall ts, så verkar inte din sambo vara där ännu utan mår antagligen mycket dåligt och är ju fortfarande "sjuk" eftersom han aldrig går klart en behandling. Någonstans måste ju ditt liv få gå vidare, måste finnas en gräns för hur mycket du ska påverkas och dras med i hans problem. Så mitt råd är att lämna, om du inte vill klippa bort honom helt ur ditt liv och fortfarande vill kunna stötta emotionellt så föreslå att ni går tillbaka till att vara vänner. Separera och lev ditt liv. Om han blir helt frisk och får rätsida på sitt liv så kanske ni hittar tillbaka igen, eller så träffar du någon ny alternativt lever ditt fullaste liv som singel.

Oavsett val så önskar jag dig all lycka!

Svar på tråden Spelmissbrukande sambo, droppen?