Spelmissbrukande sambo, droppen?
Du är medberoende, det är därför du hjälpte med pengar fast du innerst inne såg att det var något skumt. Får du fullmakter och blir morsa som uttrycker det sjunker du längre ner i hålet. Ju längre ner du är desto svårare blir det för honom och dig att sluta det är en spiral rätt ner till kronofogden och misär. Det här måste han sköta själv. Vill du stanna får du inte låna ut en enda krona, eller hjälpa honom med hans del av hyra och andra utgifter. Det är också viktigt att du bokar en tid hos en jurist så inte Kronofogden kan mäta ut dina saker om det kommer till det (det här är jätteviktig! Du kan få ordentliga problem om du struntar i det)
Själva kärnan hos en missbrukare är inte spelandet, alkoholen och drogerna utan lögnerna både sådana de intalar sig själva och sånt de berättar för andra, smusslandet och deras tankesätt. De kan sluta med sin drog ett tag men tar de inte tag i kärnan är de snart tillbaka. Det är inte bara pengarna han spelar bort utan relationer, tillit och annat viktigt. Jag vet inte så mycket om spelmissbruk men min pappa är alkoholist, han var opålitlig och när jag var liten struntade han i utflykter, föräldramöten mm Spelmissbrukare måste vara likadana.
Jag säger inte vad du ska göra, du vet vad som är bäst för dig. Men som dotter till en alkoholist tycker jag inte du ska hålla det hemligt det tynger bara ner, prata med dina anhöriga dras inte med i hemlighetsmakeriet. Och inse att du hjälper bäst genom att inte hjälpa alls, du kan inte ändra på honom.