• Marmor10

Rimlig fördelning av arv

Nu vet vi inte om det är ett AB pappan har men jag utgår från det. Vid ett arv ska då värdet av aktierna i företaget räknas som tillgång och där är vi nog alla överens. MEN det man måste titta på då är vad värdet verkligen är. Vad skulle någon betala för aktierna och alltså för att ta över företaget under förutsättning att sonen INTE arbetar kvar, För jag antar att han efter arvsfördelningen inte vill fortsätta att arbeta där systern ska ha hälften av förtjänsten.

Nu har jag aldrig räknat värde vid bouppteckning men däremot vid boskillnad och varit med om att samma företag med olika beräkningar värderat till allt mellan nominellt värde på aktierna till 1000 kr per aktie och 15 kronor per aktie beroende på vilket värde man använder vilket i sin tur beror på framförallt uppskattade framtida vinster, risker att kunder försvinner om ledningen ändras och i detta fallet den andra partens vilja/ovilja att delta i arbetet med företaget. Inte arbete som det dagliga arbetet man får lön för utan allt annat arbete som krävs av en styrelse för ett bolag i form av övergripande målsättning, organisation. investeringar mm. 

Svar på tråden Rimlig fördelning av arv