Rimlig fördelning av arv
Fast om sonen arbetar på bra på jobbet så hoppas jag att han får en bra lön för det. Men vad har det med arvet att göra? Lön får man för att man gör ett bra jobb. Arv är något annat.
Jobbar han mer än vad han tycker att han får betalt för så får han förhandla om lönen. Inte om arvet.
Jag jobbar på bra i företaget jag är anställd på men då jag inte är släkt med chefen kommer jag inte ärva det i framtiden liksom de flesta andra som är ställda på företag runt om i världen. Tycker jag att jag får för lite pengar för det jobb jag gör så förhandlar jag om lönen. Jag försöker inte norpa nåt arv.
Konstigt att du tycker att han både ska få lön och arv för sitt jobb. Det är det ju få anställda som får.
Nej ni får se det som att sonen jobbar och får lön. När pappan dör ärver han honom. Dottern har valt att inte jobba och får ingen lön. När pappan dör ärver hon honom.
Sonen kanske däremot har gjort lite för mycket för att bara vara anställd på företaget. Men fortfarande är det lönen han ska förhandla om då. Det är ju inte dotterns problem att brorsan har gått all in i pappans företag utan att vara delägare. Men hur som helst finns det vanliga anställda på andra arbeten som känner detsamma. Att man slitigt för något som man inte får något för. Fortfarande ingen av dem som har rätt att ärva någon för det.
Hade du tyckt samma om sonen jobbade och slet på nåt helt annat jobb?