Inlägg från: Anonym (Rita) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rita)

Rimlig fördelning av arv

Fast om sonen arbetar på bra på jobbet så hoppas jag att han får en bra lön för det. Men vad har det med arvet att göra? Lön får man för att man gör ett bra jobb. Arv är något annat.

Jobbar han mer än vad han tycker att han får betalt för så får han förhandla om lönen. Inte om arvet. 

Jag jobbar på bra i företaget jag är anställd på men då jag inte är släkt med chefen kommer jag inte ärva det i framtiden liksom de flesta andra som är ställda på företag runt om i världen. Tycker jag att jag får för lite pengar för det jobb jag gör så förhandlar jag om lönen. Jag försöker inte norpa nåt arv.

Konstigt att du tycker att han både ska få lön och arv för sitt jobb. Det är det ju få anställda som får. 

Nej ni får se det som att sonen jobbar och får lön. När pappan dör ärver han honom. Dottern har valt att inte jobba och får ingen lön. När pappan dör ärver hon honom. 

Sonen kanske däremot har gjort lite för mycket för att bara vara anställd på företaget. Men fortfarande är det lönen han ska förhandla om då. Det är ju inte dotterns problem att brorsan har gått all in i pappans företag utan att vara delägare. Men hur som helst finns det vanliga anställda på andra arbeten som känner detsamma. Att man slitigt för något som man inte får något för. Fortfarande ingen av dem som har rätt att ärva någon för det.

Hade du tyckt samma om sonen jobbade och slet på nåt helt annat jobb? 

• Anonym (Rita)
    CanonPixmaa skrev 2022-11-21 16:21:33 följande:
    Rimlig fördelning av arv
    En ensamstående pappa med relativt stora tillgångar har två vuxna barn. 
    Dottern är hemmafru med välavlönad man och lever livets glada dagar med resor, spa och gymträning etc. utan att arbeta alls. Sonen arbetar och sliter dagligen, både med egna företag och i ett företag som pappan äger men inte arbetar i då han är pensionär. Genom sonens arbetsinsatser, kunskap och förhandlingsförmåga har ett betydande värde byggts upp i företaget som pappan äger, mycket beroende på ett långt och lukrativt kontrakt som sonen på egen hand förhandlat fram.
    Familjen avser att i förväg träffa en överenskommelse som alla kan leva med beträffande vad som ska gälla angående fördelning av arv. Har någon här erfarenhet av bra lösningar där ett av barnen ligger på sofflocket och det andra barnet arbetar hårt i familjeföretag? Alla vill undvika framtida stridigheter genom att hitta en rimlig fördelning som känns ok för samtliga tre.
    Arbetar och sliter dagligen samt bidrar med arbetsinsatser, kunskap, förhandlingsförmåga och förhandlar lukrativa kontrakt gör väl miljoner av anställda på företag runt om i hela världen utan att vara släkt med chefen och chans på arv?

Det ska han naturligtvis ha en bra lön för men arvet ska han och systern ha hälften av. Arvet ska ni inte se som lön för sonens arbete. Utan det ska han ha just LÖN för. 

Konstigt att du tycker att han ska belönas med både lön och arv för något som vanliga anställda bara får lön för. 

Eller jag kanske ska gå till min chef imorgon och säga att jag vägrar fortsätta jobba om han inte sätter mig i testamentet. 

Låt mig gissa. Du är sonens fru som är girig på mera pengar?

Måste ha skett flera gånger att en syskonskara valt olika vägar i livet. Inte ska det ha någon inverkan på arvet. 

Systern har valt att inte jobba. Men hon har ju ingen lön då heller. Sonen har valt att jobba hårt och får lön. Deras ev jobb och löner har inget med arv att göra  
  • Anonym (Rita)

Får vi ingen mer kommentar av ts?

Svar på tråden Rimlig fördelning av arv