Inlägg från: Anonym (Ärlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärlighet)

Rimlig fördelning av arv

Den enda fördelningen som är ok är att gå efter arvsreglerna, och det innebär att barnen ärver lika mycket. Man ska inte straffa sina barn för att den ena lyckats hitta en välmående livsstil och att den andra sliter med pappans företag (eget val!).

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ö) skrev 2022-11-21 16:44:21 följande:

De var ingen dålig rävsax ni har satt er i måste jag säga.

Men att dela det 50/50 skulle vara som en slag i ansiktet för barnet som jobbat på företaget.

Nu grejar både jag och min bror lika mycket i familjeföretaget på gården. Men hade det bara vairt jag som höll allt flytande och såg till att företaget gick runt men att allt sedan delades lika skulle jag bli vansinnigt och kännt mig sviken. Hade förmodligen sålt "min del" och flyttat. 

Hade gjort en grundlig koll och se vad barnet som jobbat har skapat för ökat värde. De ökade värdet dras bort, sen delas saker och ting lika. Innan dess är det inte rättvist. 

Varför då? En vanlig anställd blir ju inte sur om chefen dör utan att man får ärva något, sonen kunde ha jobbat var som helst och bidragit till företagets utveckling. Man kan få någon liten löneförhöjning eller bonus osv, men han väljer själv var han jobbar och det är klart att det är roligt att jobba med pappa. Vill han ha det annorlunda, t ex bättre lön eller bli delägare till viss procent, då får han prata med pappan om det. Att jobba för att utveckla någon annans företag (pappans eller någon främlings) är bara dumt, men då ska ersättningen vara rimlig också.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Lagen) skrev 2022-11-21 20:04:17 följande:
    Jag pratade om arvslotten, det man får om inget testamente finns. 
    Anonym (Lagen) skrev 2022-11-21 19:14:59 följande:

Du skrev att man kan få ut sin arvslott. Det kan man aldrig kräva. 

Hur sjutton får du ihop detta....? Om inget testamente skrivs så delas arvet lika mellan de två efterlevande barnen (arvslotten) och jo, det är något man i högsta grad kan kräva eftersom det är vad lagen säger.

• Anonym (Ärlighet)
    Tusselina skrev 2022-11-21 21:00:07 följande:
    Nej du kan inte kräva arvslotten, det du kan kräva är laglotten som är halva arvslotten. 
    Aha, det gäller att använda rätt ord när man menar saker. Då förstår jag hur det blev fel.
  • Anonym (Ärlighet)
    Tusselina skrev 2022-11-21 21:00:07 följande:
    Nej du kan inte kräva arvslotten, det du kan kräva är laglotten som är halva arvslotten. 
    Fast nu läste jag igen och tänkte om och måste säga att du har fel (även om du har rätt i sak att laglotten är halva arvslotten).

Finns inget testamente så kommer arvet delas mellan barnen, så är det bara. Det är bara genom testamente som det kan bli aktuellt att kräva ut sin laglott (om den inte redan täcks genom testamentet). Alltså behöver man inte prata om vad det kallas hit eller dit eftersom det bara kommer finnas en enda fördelning: 50/50.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Lagen) skrev 2022-11-21 23:13:25 följande:
    Ja, det är det jag skrivit. Utan testamente delar de lika, med testament kan det bli olika, men minst 25% till en av dom.

Och jo, man måste veta vilka ord man ska använda, och nej, det behöver inte bli 50/50. 
    Klart det blir 50/50 om det inte finns varken testamente eller fler arvingar, eller hur tänkte du att det skulle bli annorlunda?
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Lagen) skrev 2022-11-22 09:27:03 följande:
    Ja, utan testamente. Men med testamente kan det bli annorlunda. Du skrev så här:

. Alltså behöver man inte prata om vad det kallas hit eller dit eftersom det bara kommer finnas en enda fördelning: 50/50.

Eftersom du inte vet om det kommer att finnas ett testamente eller inte, så kan stämmer inte det du skrivit. 
    Och jag skrev också att det var under förutsättningen att det inte finns något testamente.
Svar på tråden Rimlig fördelning av arv