Inlägg från: Anonym (Mer info behövs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mer info behövs)

Rimlig fördelning av arv

Om pappan önskar att sonen driver företaget vidare så bör sonen köpa företaget innan pappan dör. Då är den diskussionen ur världen. I övrigt är hälften vardera en rättvis fördelning tycker jag. Att dottern valt att vara hemmafru kan ha dåliga konsekvenser framöver. Kanske redan nu. Pappan kan ha ett intresse att vilja lämna pengar så att dottern har en väg ut. Det beror så klart på hur framgångsrik dotterns man är och om det finns ett äktenskapsförord. Pappan bör dock testamentera det han ger till dottern som enskild egendom så att det inte räknas som giftorättsgods vid skilsmässa. Detta kan även gälla sonen. Tänk om pappan och sonen dör samtidigt. Vad händer då?

Finns många aspekter att ta hänsyn till och informationen i trådstarten saknar mycket information. Den viktigaste är vad är pappans önskemål? Vad önskar han att hans arv möjliggör för hans barn? Är det att sonen driver företaget vidare och att dottern har en väg ut ur äktenskapet om allt går åt skogen? Detta har jag antagit eftersom det är det jag som förälder skulle tänkas vilja om det var mina barn. När detta har utretts behöver man se över vilka dokument och legala förbindelser som finns idag. Är sonen gift? Vilka äktenskapsförord finns? Finns det barnbarn? Osv.

Svar på tråden Rimlig fördelning av arv